Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1203075
SvenB skrev:
snowman skrev:
Jo jag var lite inne på det en gång i tiden men kom fram till att det var mycket bättre att köpa ett inbytes OK för 800-900 kr istället.
Du är lite "märklig". Du argumenterar emot, men ändå har du vid tidigare tillfälle gjort som du rekommenderas här :wink: Till och med ett OK från Biltema fungerar bättre än att "arbeta upp" ett trilskande OK.
Förstår inte vad du menar? De gånger jag köpt nytt ok då har oket som suttit på bilen varit helt kasst. D.v.s man har fått använda långa hävstänger för att motionera cylindern och självklart har inte fett eller olja kunnat rädda det där. Däremot, efter som Volvo uppenbarligen lyckades fixa mitt kärvande ok med bromsolja så antar jag att det är värt ett försök, det kan ju knappast göra det sämre iallafall.

I detta fallet kunde båda oken motioneras hyfsat enkelt med skruvtvingen men visst, ensa sidan som tidigare blivit varm var lite trögare i början.

Vi får se vad som händer nu, blir det varmt eller om det inte slutar väsnas från handbromsbackarna så får jag ge mig på det igen och då börja med att kontrollera inställningen för handbromsen och om det inte löser det så får jag byta ut backarna och kanske även fjäderpaketet om det så behövs.
#1203111
Du verkar vara lite av en "Åsa-Nisse" så du löser säkert det där. Det kan ju faktiskt, som jag ser det, inte bli värre än att det blir varmt igen. För att det kan kärva till sig så mycket att kolven inte går ut, om bilen inte står oanvänd längre tid, tror jag inte. Att jag förordade byte av delar kan ju bero på att när jag, och mina anställda, höll på med bromsar, var det taxibilar som måste vara i trafik, så där ville vi inte prova oss fram :)
#1203129
Jag är inte bilmekainker till yrket, men skruvar med mångas bilar.
Speciellt efter besiktning.....
Släkt, vänner, kollegor mm, och har också köpt defekta bilar, fixat och kört flera ggr, för att hålla arbetspendlingskostnaden nere.
Hobbymekaniker kan man säga.

Men på denna bilden såg skivorna mycket bättre ut än på första bilden som det länkas till.....??.
Där var rostkanten 10mm, eller så.

Har du slipat till den?

Jag märker att du blir irriterad, och det är inte meningen.
Men jag har gjort detta säkert 10ggr på olika bilar, med samma resultat hela tiden, trots experimenterande med olika tekniker, och vill därför tala om att det inte kommer att lyckas i längden.
För att du ska slippa erfara den "hårda vägen".

Att smörja en kärvande bromskolv köper tid inför det oundvikliga, alt får du smörja var 3e månad.
Lämpligt på bil som inte har långt kvar tex..


Sen anser jag på riktigt att Biltema har oförtjänt dåligt rykte.
Det är inte "top of the line" men tillräckligt bra för gamla gatubilar.

Oftast Ägaren som bär skulden för att det inte håller/blir problem.
tex:
Montera en (1) ny led i sliten framvagn, så håller den inte lika länge som när allt i bilen var nytt.
Borde vara självklart, men man säger Jävla Biltema!
Biltema blir extra utsatt för detta, eftersom man vänder sig dit för att spara pengar, och byter då inte saker i onödan, och det blir som ovan.
Den som kostar på mera och köper dyrare, byter oftast alla leder och kanske stötdämpare samtidigt och tänker framåt, och allt håller så klart mycket längre tid.
Dyra märket prisas.

Att hävda att oljan inte duger i vanlig Volvo, så gör man sig bara löjlig.
Vad tror man att man kör egentligen?
Samma scenario ligger bakom ev dålig statistik.
Biltema oljeköpare kör i fler fall för länge/fel oljekvalitet av okunnighet, slarvighet, eller dålig bil i allmänhet och problem uppstår. Jävla Biltema!
Den som köper dyr olja, byter oftast enl intervall, eller tätare, och inga problem uppstår.
Oljan prisas!
#1204165
Okay, det har nu gått ett par dagar. Ingen av fälgarna blir varma, däremot blir sköldarna lite ljumna men det är troligen normalt.

Det uppstår dock fortfarande skrapande ljud då och då, ibland låter det ganska mycket och man kan höra att det påverkas när man drar lite i handbromsen. Jag uppfattar också att handbromsspaken blivit slappare, man måste dra den högre upp men den fungerar fortfarande. Kanske är det ändå så att något har lossnat inne i trumman, backar eller fjäderpaket, så min tanke är att köpa hem båda och montera ner o titta på det imorgon.

Det klassiska problemet jag hade var dock att bromsskivorna inte gick att ta av då handbromsbeläggen skuret in i skivorna. I vanliga fall reglerar man ju detta genom ett hål genom bromsskivan men precis som ni skrivit så har inte V70N denna möjligheten så frågan är då hur man gör? Många föreslår att man lossar handbromsvajerns sträckning inne ifrån kupén vilket låter rimligt efter som jag tidigare fått spänna in den efterhand som backar och skivor slitets men vad jag förstod på er så skulle inte detta hjälpa? Så hur får man då handbromsbackarna till att släppa taget?

Och när man ändå håller på här, bör man byta skivorna baserat på de senaste bilderna? Eller kan de klara sig 6 månader till? Kanske är det en signal att det är slitet om handbromsbeläggen gör så att man inte kan dra av bromsskivorna utan extra reglering?

Jag kan se i min historik att jag köpte skivor, belägg och handbromsreperationssats i mitten av 2015 så grejerna är ca 2 år gamla.
#1204172
En liten tanke angående diskussionen om bromsok.....

Jag har haft många Volvobilar dom senaste 10åren (typ 30st) och varenda bil har krävt någon form av bromsöversyn.

Jag har bytt ETT bromsok på EN av dessa 30 bilar. Det var på en P2 S80 där bromsen låg på så pass att skivan började glöda.

Så länge damaskerna är hela och kolvarna inte är rostiga så är det bara att smörja upp. Bromsok blir rostiga efter någon vinter, men det påverkar inte funktionen. Att det börjar kärva är inte så konstigt när bromsar i det flesta fall får sitta helt orörda år efter år.

Senaste bilen jag smorde upp var en 940 -91 som bara gått 16.000mil men som stått på samma fläck i fyra år. OKen rostiga som f-n, men damaskerna var som nya. Problemet med den var att byglarna hade rostat så pass att bromsbeläggen hade fastnat och kunde inte röra sig fritt. En timmes jobb senare låg ingen broms på.

Förstår inte varför man ska byta ut saker som det inte är något fel på.
#1204173
S80_140HK skrev:En liten tanke angående diskussionen om bromsok.....

Jag har haft många Volvobilar dom senaste 10åren (typ 30st) och varenda bil har krävt någon form av bromsöversyn.

Jag har bytt ETT bromsok på EN av dessa 30 bilar. Det var på en P2 S80 där bromsen låg på så pass att skivan började glöda.

Så länge damaskerna är hela och kolvarna inte är rostiga så är det bara att smörja upp. Bromsok blir rostiga efter någon vinter, men det påverkar inte funktionen. Att det börjar kärva är inte så konstigt när bromsar i det flesta fall får sitta helt orörda år efter år.

Senaste bilen jag smorde upp var en 940 -91 som bara gått 16.000mil men som stått på samma fläck i fyra år. OKen rostiga som f-n, men damaskerna var som nya. Problemet med den var att byglarna hade rostat så pass att bromsbeläggen hade fastnat och kunde inte röra sig fritt. En timmes jobb senare låg ingen broms på.

Förstår inte varför man ska byta ut saker som det inte är något fel på.
Jag har precis samma uppfattning som dig, dock långt ifrån samma omfattande erfarenhet. Det ska mycket till för att bromsok ska behöva bytas ut, iallafall på privat ägda bilar.
#1204276
S80_140HK skrev:En liten tanke angående diskussionen om bromsok.....

Jag har haft många Volvobilar dom senaste 10åren (typ 30st) och varenda bil har krävt någon form av bromsöversyn.

Jag har bytt ETT bromsok på EN av dessa 30 bilar. Det var på en P2 S80 där bromsen låg på så pass att skivan började glöda.

Så länge damaskerna är hela och kolvarna inte är rostiga så är det bara att smörja upp. Bromsok blir rostiga efter någon vinter, men det påverkar inte funktionen. Att det börjar kärva är inte så konstigt när bromsar i det flesta fall får sitta helt orörda år efter år.

Senaste bilen jag smorde upp var en 940 -91 som bara gått 16.000mil men som stått på samma fläck i fyra år. OKen rostiga som f-n, men damaskerna var som nya. Problemet med den var att byglarna hade rostat så pass att bromsbeläggen hade fastnat och kunde inte röra sig fritt. En timmes jobb senare låg ingen broms på.

Förstår inte varför man ska byta ut saker som det inte är något fel på.
Det är väl bara att smörja och hålla tummarna....
Du förlorar ju inget annat än tid och möda i sämsta fall.

Det händer att beläggen på handbromsbacken släpper helt eller delvis.
Det har slagit tvärstopp för vissa, tom.

Och nej, det finns ingen handbromsjustering ute vid hjulet orginal på V70, XC90 eller S60.

Man får släppa inne vid handbromsen och sen banka om skivan ska av.
Går det inte, får man banka hårdare.
Går det ändå inte, tar man en större klubba....
Vrid skivan mellan bankandet (ommdet går) så den inte hamnar för snett.

Fjädrarna till backarna ger sig i regel långt före skivan, om den inte var dålig (tunn) från början.
Som jag skriver i tios och trix tråden, så rekomenderar jag att montera justerare, dels för att få en riktigt bra handbroms som dessutom kan justeras, OCH för att kunna lossa skivan enklare i framtiden.
#1207430
Tänkte bara meddela att jag monterade av allt och det visade sig att 2 fjädrar till handbromsbacken hade smällt av så att backen hängde ner. Bytte ut fjäderpacket och backar på båda sidorna och nu funderat allt bra förutom att handbromsen behöver skruvas ner ett par tag.
#1335926
(Osäker på om det är rätt att fortsätta i denna tråd som har några år på nacken, men det kändes tillräckligt relaterat. Annars får Admin gärna flytta till en ny)

Jag har liknande symptom på min XC90 04 - Kokhett!
Hoppades på att det skulle vara handbromsbackarna, men tog bort dessa helt för att vara säker och det blir ändå varmt (dock var det lite dammigt där inne).
Jag behövde trycka bak bromskolven rätt hårt för att få av oket. Bromsade ut kolven lite och tvingade in den några gånger innan det monterades tillbaka. Bromsskivan blir ändå varm efter en kortare tur. mina frågor och funderingar;

*Om jag köper lite bromscylinderfett (https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017184) kommer jag få in det under damasken (vilken såg hel ut, och det var blankt innanför) då, eller behöver jag få ut kolven jättelångt? Hur långt vågar man?

*Finns det något bromskolvsverktyg som passar bra, utan att köpa en sats med 100 delar till? (Skruvtving var krångligt att få att sitta bra så man trycker rakt)

*Kan man utesluta att det är hjullagret som är slut som orsakar värmealstringen? (Det tjuter inte)

*Om jag inte lyckas få till en bestående förbättring, finns det några 3:e-partstillverkare man borde föredra framför andra?

Det ser ut som något man hittat i en vikingagrav:
Bilagor
kolv.JPG
kolv.JPG (66.94 KiB) Visad 373 gånger
#1335929
Jultomten skrev: fre 06 sep 2019, 10:42 ...
Jag har detta verktyg från Biltema, fungerar utmärkt att pressa tillbaka kolven med om den nu inte åkt för långt ut : https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016991

Jag brukar lyfta på damasken och spruta in en hel del bromsolja här med en spruta, det fick jag lära mig från volvo verkstaden när jag var där akut med kärvande ok. Har funkat bra hitintills. Fett är säkert bättre dock, håller troligen längre men se upp med vad du väljer för något, gummit här är tydligen känsligt mot vanliga oljor.

Hjullager brukar låta en del när de e kassa, särskilt när man svänger fram och tillbaka. Verkstaden jag varit på hissar upp bilen med en man i och lyssnar med stetoskop under körning(i luft). Detta är såklart svårt att göra hemma. Är det riktigt slut så ska man kunna känna ett glapp i det när man sliter lite i upphängt hjul, detta har jag dock aldrig lyckats påvisa.

Bromsskivor blir varma snabbt, så pass varma att man inte kan ta på dem. Däremot ska inte fälgen bli nämnvärt varm.

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]