Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1202612
Hej,

Jag har en Volvo V70 2.4T -03 som börjat väsnas och efter närmare kontroll så kan jag konstatera att det är höger bakhjul som skrapar när man bromsar. Känner man på fälgarna så kan man känna att den är ljummen efter efter 15 min resa medan övriga är kalla.

Man kan inte se något utifrån mer än att bromsskivan är lite rostig ut mot kanterna men det är som sagt inte mycket och det är ju inte direkt ovanligt att det blir såhär på bromsskivor bak.

Min egen tanke är att antingen är hjullagret kasst men då ska det troligen gått ganska långt för att den ska väsnas så här mycket vid inbromsning. Eller så är det något med oket och bromsskivan. Det är mindre troligt att något har fastnat någonstans antar jag?

Jag får såklart lyfta upp och kolla men har dåligt tid just nu så därför frågar jag lite allmänt vad det kan vara här.
#1202618
Ta av hjulet och kolla hur bromsbeläggen ser ut.
Det kan vara totalt utslitet på insidan (oftast), så det bromsar järn mot järn.

Så ska du inte åka en meter i onödan, så detta bör kollas genast!
Du bör faktiskt göra detta till din Prio1 idag!
Främst om bilen ska användas!

Det som talar för den teorin är skrapljudet (järn mot järn).
Och att du har anliggande broms.
(Sliter belägg onormalt mycket, och främst ojämnt mellan inre/yttre)
#1202694
Fick igår/ Har faktist exakt samma problem, låter när man bromsar, och gäller även bakre högre hjul,
Nu sa du att det låter när du bromsar, har du kollat handbromsen?, Bilia tekniker trodde att det kunde vara det nämligen,

Var inne i Gbg, när jag känner en riktigt illa luktande lukt tränga in i kupén, stannade bilen och känner högra bakre hjul som är glödhett, som tur var så var jag brevid en bilia, körde förbi och bad dem kolla bilen

, mekanikern lyfte upp bilen, och visst hjulet rullade trögt, men när han sedan drog åt handbromsen så testade han vänster bakhjul och det var "stumt" men högra kunde du vrida på en del och det "klonkade" en massa.
#1202917
Hej,

Jag har nu lyft upp och taget av hjulet. Kunde känna direkt att hjulet inte går att rulla manuellt trots att handbromsen e släppt.

Här är lite bilder https://imgur.com/gallery/Xs2rQ

Troligen behöver oket oljas upp så det kommer jag göra nu. Skulle vilja byta bromsklossar men fick bara tag i biltema som jag bara tänkte använda i absolut nödfall.
#1202923
Troligen räcker det inte med att smörja oket, byt ut istället. Det verkar redan vara försent för att smörja det. Glidpinnar och packbox har nog gjort sitt. Även skivan ser rejält fårad ut, och byter man på ena sidan så byter man automatiskt även på andra.
#1202928
Spontant kommer du nog undan med bara nya belägg (Biltemas fungerar helt OK men dammar en del) om du inte är allt för känslig för att det kanske vibrerar lite vid inbromsning. En fungerande tillfällig lösning om inte annat.

Jag hade nog åtminstone köpt en sats nya glidpinnar med tätningar till oket, inte bara smort upp befintliga. Finns för en hundring per axel på Biltema det också.
#1202929
Hör att handbtomsbackarna liggår åt något? Det rasslar? Samma vid andra sidan. Kanske standard att det ska vara så? Försökte få av skivan för att kolla läget men den sitter fast i backarna och jag vill inte rycka sönde dessa.

Man ska väll inte behöva lossa vajern i kupen? Spscken känns ju redan slapp i löst läge?

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]