Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1205586
Ja just det ECM. Han jag får den av sa samma sak, man kodar ur den innan man kodar in den typ.
Han på Volvo sa att det ibland funkar ändå och att de har gamla mjukvaror man kan prova med.

Kan man på något sätt kolla ECM:s funktion när den är urtagen?
av andersuw
#1205655
Om du hade bilen inne hos Volvo, läste de då inte ut felkoderna? Vilken/vilka koder har du i så fall? Jag menar själva koderna, inte klartextuttolkningen av dem.
Användarvisningsbild
av johnnype
#1205661
Jag har förstås hjälpt några att även klona ECM.

Har du en begagnad ECM och din nuvarande så kan jag flytta startspärren till den "nya" begagnade. Kan även lägga in rätt mjukvara om det råkar vara så att du ex.vis fått en från automat och ska manuell etc etc.

Då slipper du förövrigt åka in till Volvo för att programmera in den.


PM för info om detta
av fredriknilsson
#1205860
Men vänta här nu. Är det inte så att V70 tar signal från flera ställen när det gäller temperaturen? Vänster backspegel till ECM och höger till DIM, eller om det var tvärtom? Därför kan bilen gå bra även om temp.sensorn visar fel eller saknas i DIM?
av MickeM
#1205877
fredriknilsson skrev:Men vänta här nu. Är det inte så att V70 tar signal från flera ställen när det gäller temperaturen? Vänster backspegel till ECM och höger till DIM, eller om det var tvärtom? Därför kan bilen gå bra även om temp.sensorn visar fel eller saknas i DIM?
Nej, motortemperaturgivaren sitter inte i backspegeln! :lol:

Nog har TS talat om motortemperaturens visning som uteblivit i DIM?
Annars har hela fråden kommit snett från början.....

I vänster backspegel sitter utetemperaturgivaren, och den informationen delas högst sannolikt via CAN nätet från PDM till DIM, ECM, och CCM.
Med CAN-nät finns ingen anledning till att ha flera utetempgivare. Det sitter förvisso en insugslufttemperaturgivare i LMM, men den infon behöver nog bara ECM....

Kabelbrott i passagerarsidans CAN kablar, eller problem med PDM kan skapa problem med UTE temperaturvisningen.....
Inte motortemperaturen....

Saknas utetemperaturinfo, så antar nog ECM en viss utetemperatur som default.
Fungerar nog i de flesta lägen, men inte optimalt.
av ulfs
#1205972
Nu blev det intressant?

Det är tempmätaren till motortempen som inte ger utslag.

Men det som är intressant är att även utetempraturen i DIM visar --, alltså inget. Fick även felkod på Passenger Door Module. Så då menar ni alltså att PDM kan ha med mitt problem att göra?

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]