Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ulfs
#1202185
Jag har som rubriken lyder tappat funktion på tempmätaren.

Det började med att generatorn gav upp 2 mil hemifrån. Bärgare till verkstad som konstaterar faktum och erbjuder ett byte till en stomrenoverad för 8500:-.

Jag tackar nej till erbjudandet och efter att batteriet stått på laddning över natten kör jag hem den.

Byter generator men får inte liv i tempmätaren. Jag byter då tempgivaren till en ny från Mekonomen. Fortfarande ingen funktion.
Läser då av felkoder hos Volvoverkstaden och får fel på tempgivare och fläktrelä till elfläkten för motorkylning samt ABS-pumpen.
Byter efter detta ut fläktpaketet men fortfarande ingen funktion.

Min gissning nu är att tempmätaren i sig har lagt av.

Tacksam för tips om någon varit ute för något liknande?

Vet inte om det har någon betydelse men jag har samtidigt haft problem med att ljuset i instrumentet har lyst väldigt svagt. Bytte ut knappsatsen till ljusomkopplaren och då fungerar det igen. Tänkte om det blivit någon kortis som skadat instrumenthuset?
Senast redigerad av 1 ulfs, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1202195
Vad har du för bil och årsmodell?

Vissa årsmodeller har haft problem med kallödningar i instrument som gör att saker spökar. Går att få instrumentet renoverat för hyfsat rimliga pengar.
av andersuw
#1202355
I så fall tillhör bilen de årsmodeller (00-02) där det varit problem med spruckna lödningar i kombinationsinstrumentet. Därmed inte sagt att det verkligen är det som är bekymret i ditt fall. Det är fullt tänkbart att det kan vara något annat också.
av andersuw
#1202487
Kolla den här tråden för information om vad som gäller vid byte av kombinationsinstrument (DIM):

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Den som skapat tråden (johnnype) kan kanske också bistå när det gäller att fixa vad som fixas bör ifråga om mjukvara. Han är väldigt kunnig och, så vitt jag vet, också väldigt hjälpsam.

Som framgår tidigare i tråden finns det också firmor (t.ex. OBD-tuning) som lagar trasiga DIM så det är ytterligare en möjlighet.

Innan man ger sig på det bör man dock förstås så långt möjligt kolla att felet inte sitter någon annanstans, t.ex. att det är fel på tempmätaren eller dess signal. Jag har inte koll på exakt hur man gör det men andra har kanske idéer om den saken.
av ulfs
#1202491
Jag kollar tråden.

Jag har med tidigare instrument lämnat för reparation till Fjugesta billackering. Han fixar felen och byter lampor.

Anledningen till att byta instrument är ju just att utesluta signalfel.
av ulfs
#1202500
Intressant läsning.

Det betyder att jag ska ha ett DIM från en MY1999 då mitt tionde tecken var en nia.

Men om jag kodar in det hos Volvo så måste det väl fungera då de byter programvara i bilen?

Annars är det ju bättre att jag skickar mitt DIM på reparation, lite dyrare men det ger ju samma svar. Och är det något annat fel så har jag ju ett fräscht DIM när det andra felet är åtgärdat.
av andersuw
#1202509
ulfs skrev:Det betyder att jag ska ha ett DIM från en MY1999 då mitt tionde tecken var en nia.
Nej det låter märkligt. Om du kikar en gång till ser du att 9 står för 2009. För en 00:a som din borde det vara Y. Någon V70N -99 tillverkades för övrigt aldrig. Första årsmodellen är -00.
ulfs skrev:Men om jag kodar in det hos Volvo så måste det väl fungera då de byter programvara i bilen?
Ja jag tror Volvo ÅF kan se till att det blir rätt både med mjukvaran och mätarställningen.
ulfs skrev:Annars är det ju bättre att jag skickar mitt DIM på reparation, lite dyrare men det ger ju samma svar. Och är det något annat fel så har jag ju ett fräscht DIM när det andra felet är åtgärdat.
Tja det kostar ju lite i onödan att skicka DIM på lagning om det inte är där felet sitter. Å andra sidan lär de väl inte göra något åt instrumentet om det inte är något fel på det. Jag förmodar att de har rutiner för att checka av sådant.
av ulfs
#1202926
Det stämmer det är ett Y.
Om jag har ett DIM från -01 borde det vara plug and play? Det är inte så.

Blir nog Volvo då, skulle kosta ca 1000:-

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]