Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1205877
fredriknilsson skrev:Men vänta här nu. Är det inte så att V70 tar signal från flera ställen när det gäller temperaturen? Vänster backspegel till ECM och höger till DIM, eller om det var tvärtom? Därför kan bilen gå bra även om temp.sensorn visar fel eller saknas i DIM?
Nej, motortemperaturgivaren sitter inte i backspegeln! :lol:

Nog har TS talat om motortemperaturens visning som uteblivit i DIM?
Annars har hela fråden kommit snett från början.....

I vänster backspegel sitter utetemperaturgivaren, och den informationen delas högst sannolikt via CAN nätet från PDM till DIM, ECM, och CCM.
Med CAN-nät finns ingen anledning till att ha flera utetempgivare. Det sitter förvisso en insugslufttemperaturgivare i LMM, men den infon behöver nog bara ECM....

Kabelbrott i passagerarsidans CAN kablar, eller problem med PDM kan skapa problem med UTE temperaturvisningen.....
Inte motortemperaturen....

Saknas utetemperaturinfo, så antar nog ECM en viss utetemperatur som default.
Fungerar nog i de flesta lägen, men inte optimalt.
av ulfs
#1205972
Nu blev det intressant?

Det är tempmätaren till motortempen som inte ger utslag.

Men det som är intressant är att även utetempraturen i DIM visar --, alltså inget. Fick även felkod på Passenger Door Module. Så då menar ni alltså att PDM kan ha med mitt problem att göra?
av MickeM
#1206004
ulfs skrev:Nu blev det intressant?

Det är tempmätaren till motortempen som inte ger utslag.

Men det som är intressant är att även utetempraturen i DIM visar --, alltså inget. Fick även felkod på Passenger Door Module. Så då menar ni alltså att PDM kan ha med mitt problem att göra?
Svar ja! = möjligt!
Igår hade jag svarat "Absolut, och där kan roten till ALLT ont ligga," och svarat med självsäkerhet , men eftersom "Johnyynype" hävdar att det är en i var backspegel, enl tidigare inlägget har jag svårt att säga emot. Han brukar veta....

Men jag förstår inte varför det skulle vara en i var spegel, men det är ju en annan femma.....

Men jag kan också rätta mig själv med att om det är VÄNSTER dörr, är det DDM. Inte PDM.
Driver Door Module vs Passenger Door Module.

Jag menade faktiskt passagerardörren. (Högra = PDM), men skrev "I vänstra backspegeln" .
Gick lite för fort.....
Sorry!

Men skriv ner ALLA felkoder inkl nummer/siffror du har.
av ulfs
#1206006
På min bil är det HÖGER dörr, PDM, som inte fungerar. Men då borde det endast påverka utetempmätningen? Eller är allt tvunget att fungera så signalerna löper igenom samtliga delar i systemet?

Jag ska till Volvo på måndag så jag kollar med de angående felkoderna.
av MickeM
#1206028
Det beror ju givetvis på vad det ÄR felkod i PDM.

Finns ju åtskilliga om elhissar, speglar o lås också.....
Men saknas kommunikation eller liknande, är det fullt möjligt.
av ulfs
#1206217
MickeM: Jag har Volvo-specifik handhållen OBD läsare för alla system, och kan hjälpa till med felkoder. (Du får laga själv)

Var köper man sådan utrustning och till vilket pris?
av MickeM
#1206255
Har du en Lap-top med Win7 är VIDA med Dice bästa alternativet. Inget snack
Kan så mycket mer än felkoder.
Söker själv gammal Win7 laptop, för Vida-användande.
Kunniga lyckas med Win10 på nått vis jag inte fattar.

En sådan utrustning kostar några hundra +datorn då.
Ebay, tex....

Personligen har jag Biltemas handhållna OBDscanner för Volvo.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000036593/
Volvospecifikt funkar ej på v70I, dvs -00 och äldre.

För att hantera felkoder i alla moduler, och annat enklare, är den klart tillräcklig, och ligger alltid i bilen.
Ca 1000kr.
Klarar universal-OBD också, om man har fler ej volvobilar.
Dvs, standard i alla 2001 och nyare. Och endast motorn. Det funkar på V70I. (Tom -00)
Vissa givarvärden i motorn syns också i realtid i E-OBD läget...

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]