Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1206690
Ja där har du ju lite att jobba med. ;-)

Apropå det tråden handlar om, d.v.s. motortemperaturen, så har du ju felkod ECM-2000 på den. Sedan finns även tilläggsuppgiften "låg signal".VIDA anger i det fallet följande tänkbara felorsaker:

open-circuit in the signal cable
short-circuit to supply voltage in the signal cable
defective temperature sensor
contact resistance in terminals

OBS att felet på motortemperaturmätaren och den givare den behöver inte har något med PDM-felet att göra. Mätningen av motortemperaturen (kylvätsketemperaturen) har inget med PDM att göra. Däremot kan det faktum att du inte heller kan se yttertemperaturen i DIM bero på PDM-felet.
av MickeM
#1206778
andersuw skrev: OBS att felet på motortemperaturmätaren och den givare den behöver inte har något med PDM-felet att göra. Mätningen av motortemperaturen (kylvätsketemperaturen) har inget med PDM att göra. Däremot kan det faktum att du inte heller kan se yttertemperaturen i DIM bero på PDM-felet.
Bra förtydligande!
Jag ser att mitt svar ang PDM lätt kan misstas för att handla om Motortemperaturens visning.
Menar givetvis UTE-temperaturen i DIM.
av andersuw
#1206789
Jag förstod förstås vad du menade men tänkte att ett förtydligande aldrig skadar. Din undran över varför det finns två yttertemperatursensorer är också befogad tycker jag. Man kunde så vitt jag kan se nöja sig med en, exempelvis direktansluten till ECM, som sedan skickar informationen vidare via CAN till DIM via CEM (eftersom ECM och DIM inte är på samma CAN-slinga och därför inte kan kommunicera direkt). Enda skälet emot är så vitt jag kan se att man ville bespara CAN-nätet den belastningen. Å andra sidan är det ju väldigt lite data som skulle behöva skickas och uppdateringsfrekvensen behöver väl inte vara så där jättehög den heller.
av ulfs
#1206908
När jag ska köpa en "ny" ECM, är det numret som är viktigt och inte att den suttit i en sån bil som jag har?

Jag hittar flera som suttit i T5 med automat men de har fel nr. Sedan hittar jag såna med rätt nr men som suttit i bilar med 140 hk motorn.
av andersuw
#1206914
Jag betvivlar uppriktigt sagt att det är något fel på din ECM. Även om man aldrig skall säga aldrig när det gäller elektronik är det mig veterligen ytterst ovanligt att styrenheter beter sig som din när de är trasiga. Vanligen beter de sig kaotiskt och/eller ger felkod för internt fel på styrenheten. Så är det inte i ditt fall. Så jag skulle noggrant undersöka andra alternativ först. Har du verkligen bytt till rätt tempgivare och monterat den rätt? Är du säker på att de båda tänkbara kablagefel som VIDA pekar på (se mitt föregående inlägg) verkligen kan uteslutas? Är du säker på att du inte har problem med kontaktresistans?

Du har också en aktiv felkod på elkylfläktreläet. Du sa att du även bytt ut fläktpaketet. Om du gjort det och gjort det rätt borde felkoden inte längre vara aktiv om det faktiskt hade funnits något fel på fläktpaketet. Även i det fallet bör du kontrollera anslutningar och kablage eftersom VIDA pekar på dem som tänkbara felorsaker (signalledning eller spänningsmatningsledning kortsluten till jord). Kanske har du varken haft fel på tempgivare eller fläktrelä. Det kan istället handla om en kabelstam där kablar skavts av eller isoleringen mellan kablar nötts sönder. Beroende på vilka kablar som löper i samma kabelstam skulle detta kanske även kunna förklara din tredje aktiva felkod på ECM (turboreglering, laddtrycksfel).
av ulfs
#1207009
andersuw skrev:Jag betvivlar uppriktigt sagt att det är något fel på din ECM. Även om man aldrig skall säga aldrig när det gäller elektronik är det mig veterligen ytterst ovanligt att styrenheter beter sig som din när de är trasiga. Vanligen beter de sig kaotiskt och/eller ger felkod för internt fel på styrenheten. Så är det inte i ditt fall. Så jag skulle noggrant undersöka andra alternativ först. Har du verkligen bytt till rätt tempgivare och monterat den rätt? Är du säker på att de båda tänkbara kablagefel som VIDA pekar på (se mitt föregående inlägg) verkligen kan uteslutas? Är du säker på att du inte har problem med kontaktresistans?

Du har också en aktiv felkod på elkylfläktreläet. Du sa att du även bytt ut fläktpaketet. Om du gjort det och gjort det rätt borde felkoden inte längre vara aktiv om det faktiskt hade funnits något fel på fläktpaketet. Även i det fallet bör du kontrollera anslutningar och kablage eftersom VIDA pekar på dem som tänkbara felorsaker (signalledning eller spänningsmatningsledning kortsluten till jord). Kanske har du varken haft fel på tempgivare eller fläktrelä. Det kan istället handla om en kabelstam där kablar skavts av eller isoleringen mellan kablar nötts sönder. Beroende på vilka kablar som löper i samma kabelstam skulle detta kanske även kunna förklara din tredje aktiva felkod på ECM (turboreglering, laddtrycksfel).
Det låter definitivt logiskt och var väl en stor anledning att jag lämnade bilen hos Volvo, då det där med elen aldrig varit min grej.

Ganska osannolikt att dessa tre felkoder skulle uppkomma exakt samtidigt annars, om inte dessa felkoders kablar löper in i samma stam till ECM där ett fel uppstått?

Är det enklaste att byta ut den delen av kablaget för att utesluta dessa fel?
av andersuw
#1207134
Om man kan hitta den del av kabelstammen där det blivit problem brukar man så vitt jag vet laga där snarare än byta ut. De prylar som här är aktuella sitter med ganska stor sannolikhet på motorns huvudsakliga kabelstam som är stor och vittförgrenad. Den kostar sannolikt en slant och det kan dessutom vara mer jobb att byta ut den än att laga.

Om du själv inte är så hemma på el är kanske det bästa att försöka hitta en firma som är specialiserad på just bilel. Jag misstänker att en sådan firma kan vara bättre att ha att göra med när det gäller just den här typen av fel än en Volvo ÅF. Eftersom det handlar om en mycket vanlig bil som V70 kan de också mycket väl redan ha ett hum om var det brukar bli problem med sönderskavda kablar. Även Volvo ÅF kan dock förstås ha ett hum om sådant. Men då måste man nog se till att hitta en erfaren verkmästare eller mekaniker. Inte alls säkert att vilken mek. som helst vet sådana saker.
av ulfs
#1207140
Kablarna är kollade och belastningsmätta. Inga problem där.

Fick ett tips om en Krille i Vimmerby som verkade väldigt påläst. No offence till er andra! Han sa direkt att det är ECM som är problemet. Jag hämtade den hos Volvo som plockat ur den åt mig. Han tar informationen i min och lägger in i en ny som han skickar tillbaka. Montera i utan någon mer kodning och sen ska det bara vara att åka igen :?:

Hoppas kan man ju alltid.
av andersuw
#1207161
Tja man kan ju som sagt aldrig säga aldrig när det gäller elektronik. Hoppas Krille nu har rätt i att det är fel på ECM och inte kabelfel. När det gäller det här med kabelfel räcker det tyvärr inte alltid att mäta kontinuiteten (om kabeln fortfarande leder ström, vilket jag gissar är vad du menar med "belastningsmätning"). Det kan bli fel på andra sätt också. Kabeln behöver inte vara avsliten utan kan istället ha fått kontakt med en annan kabel därför att isoleringen slitits bort. Då funkar det inte heller som det skall.
Volvo 960 dricker mycket

Aa okej, men det har jag redan gjort och inget h&a[…]

Jag har åkt några resor och använ[…]

Jag fick på navet relativt lätt med ett[…]

Uppmever ett mslande, morrande ljud som börja[…]