Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Otis
#1202123
v16v skrev:Ta och kolla stötdämparna så dom är hela, man behöver bara ta löst nedre skruven när man kollar.
Yes, jag ska kolla dem. Hoppas, hoppas, hoppas på att det inte är dem. Hur ska de kännas då? Är det skillnad på Nivåmat och vanliga dämpare när man ska avgöra om de är bra eller dåliga?
av Otis
#1203953
Nu har jag beställt felsöktid på Volvo. Vi får se om de kan hjälpa mig med vad det kan vara. Jag vågar knappt säga det men jag misstänker dämparna bak. Det är ju drygt för de är ju skitdyra.

Men, efter att ha surfat runt så har jag hittat en variant som heter BOGE 60-A94-0 . Jag fattar inte riktigt men är det en variant man kan sätta på bilen? Har nån kollat på en sån innan? På vissa sidor likställer dom BOGE 60-A94-0 med Sachs 444202 och Volvos 30639791. T ex här:
http://www.niparts.com/s_785331/30639791.html
Och här:
http://www.kakapart.com/parts/volvo-30639791.html

Den är mycket billigare än Sachs så den hade ju varit finfint!
av Otis
#1206450
Ok, nu har bilen varit inne på Bilia för felsökning. Snyft snyft det var stötdämparna bak.

1. Då uppstår ett par frågor. Var hittar man ett konverteringskit till vanliga stötdämparer och fjädrar?
2. Vad händer om man bara byter stötdämparna till vanliga utan att byta befintliga fjädrar, nån som provat, Passar de i fästena etc?
3. Köpa begagnat på bildelsbasen? Är det ens ett alternativ?

Tacksam för erfarenheter här då ett byte på Bilia går på närmare 20 papp!
#1206482
Det finns någon som har varit inne på samma spår tidigare. http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=105115
Tråden är dock från 2014, så saker kan ha ändrat sig.

Det går väl också att köpa eftermarknadsdelar också, innebär iofs hyfsat dyra stötdämpare, men det går väl att göra själv dock vilket borde dra ner kostnaden en del. Exempelvis: https://vparts.se/se/stotdampare-bak-vo ... ering.html
av inli
#1206609
Hej!
Har precis beställt detta kit från V-parts till min xc90...
Skall vara stötdämpare+fjädrar för konvertering till vanliga dämpare...

Komplett dämpkit bak till Volvo XC90, 03-15, bensin
Artikelnr: 17092807
Pris 1895:-
av Otis
#1206625
inli skrev:Hej!
Har precis beställt detta kit från V-parts till min xc90...
Skall vara stötdämpare+fjädrar för konvertering till vanliga dämpare...

Komplett dämpkit bak till Volvo XC90, 03-15, bensin
Artikelnr: 17092807
Pris 1895:-
Tack för tipset! Jag hittade faktiskt också detta kit igår kväll. Helt otroligt, både dämpare och fjädrar för 1900:-! Jag köpte det givetvis. Här är länken:

https://vparts.se/se/volvo-xc90/xc90-03 ... ensin.html

Men jag ville kolla om någon bytt fjädrarna bak på en xc90. Är det avancerat? Vad behöver man lossa för att få bort fjädern? Jag har sökt lite på Youtube men inte hittat nån bra instruktionsvideo.
av Otis
#1208519
Jepp, då bytte jag till konverteringskittet i helgen, det gick lätt och det blev väldigt bra! Sen är det ju lite smällar kvar bak från bilen. men det kan ju vara inredning mm som ligger och skramlar. jag ska fälla upp sätesrad 3 på väg hem idag för att se om det blir nån skillnad, annars får jag väl ge mig på bussningar också.

I alla fall, eftersom jag inte hittade svar på hur man tar av fjädern bak på XC90:n så skriver jag hur jag gjorde. Det hjälper förhoppningsvis nån! Jag använder mig av siffrorna i Volvos sprängskiss GR-273563. Länk till bild på detta forum:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=74514

Om nån kan klistra in bilden i ett senare inlägg så hade det varit fint. jag fattar inte hur man gör :)

Nedan är en beskrivning hur jag gjorde och det var ett par dagar sen jag gjorde det så jag kan ha glömt nåt. Följ mina instruktioner på egen risk. ;) Om nån har nåt att tillägga så går det givetvis bra, jag har bara gjort det en gång så jag hävdar inte att detta, på något sätt, är det bästa sättet.

1. Lyft upp bilen och säkra den med pallbockar.
2. Ha en extra domkraft på plats under nr 6 (Dämparens nedre fäste)
3. Ta väck stötdämparen (detta finns det videos på youtube på)
4. Ta och skruva väck bult nr 7a och mutter 12
5. Mha domkraften, hissa upp nr 6 och ta ut bult 7a
6. Lossa bult 11 och 15 och ta väck dem
7. Be en kompis att ställa foten på nr 6 och tryck ner fjäderskålen
8. Ta ut den gamla fjädern.
9. Ta bort gummi/plast skyddet som sitter högst upp på fjädern och sätt den på den nya fjädern.
10. Montera den nya fjädern och sätt ihop i omvänd ordning.

Lycka till!

Ja, generellt sett kan det vara lättare at pr[…]

har du läst av elen till pedalen och inte upp[…]

Hade liknande på min för massa år[…]

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]