Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Otis
#1200599
Hej

Jag vet att det finns många trådar som behandlar just oljud i fram- och bakvagn på detta forum. Tro mig, jag har nog läst de flesta. Eftersom det ofta är så diffusa problem och att folk upplever och beskriver dem på olika sätt kan det vara svårt att veta exakt vilken linje man ska gå på. Jag ger mig på att beskriva mina symtom så får vi se om nån annan har upplevt samma sak. Here goes!

Jag bor på en grusväg och det är där oljudet verkligen kommer fram. Det smäller högt höger bak varje gång jag kör över små håligheter i vägen. Det liksom smäller och dansar till i bakvagnen. Kör jag över större gupp, som farthinder, så låter det inte. Gungar jag bilen när den står stilla låter den inte heller.

Jag har haft av däcken bak och kikat men jag kan inte se några uppenbara fel. jag har bytt stabilisatorstagen till krängningshämmaren bak utan någon större effekt. Så frågan är vad det kan vara? Däcken sliter jämt och inga lagerljud heller, den går väldigt stabilt och tyst på landsväg.

jag ska försöka beskriva ljudet närmre. Det klonkar inte. Det gnekar inte, det gnider inte. Det smäller och rister. Det låter liksom som om nåt inte riktigt hänger med då fjädring och stötdämparna jobbar snabbt. Det blir missljud i uppåt- nedåtrörelser inte i framåt- bakåtrörelser.
#1200605
På rak arm så tror jag att du ska kolla stötdämpare bak och stötdämparfäste bak (ovanligare att det ger sig bak men inte otroligt).

Kolla om stötdämparna läcker och byt ut dem om de gör det eller om dämparna är gamla.
av Otis
#1200864
Ok, jag har kollat dämparna bak och damaskerna är hela. Dessutom låter de inte då jag kör över stora gupp. med stötdämparfäste bak menar du nedre eller övre då? Hur ser jag att de är dåliga? Dåliga bussningar eller att skruvarna inte sitter åtdragna eller nåt annat?

Jag har läst att fjädern kan hamna snett och att man kan rätta till den. det vet jag inte hur man kan se. Kanske nån annan vet??

Kan det vara dåliga bussningar i bärarmen eller någon annanstans? Om någon varit med om högt smällande bak och fixat det kanske de vet vad det kan vara?
#1200870
Det är det övre stötdämparfästet som jag syftar på. Det finns inget nedre utan den fäster direkt i länkarmen med en lång skruv. Det verkar som att stötdämparfästet sitter lite mer dolt än det gör på S60/V70/S80, så det kanske är svårt att kolla det.

Men hur långt har bilen gått? Även om de inte läcker så kan dämparna bli slutkörda ändå, speciellt när det är en tung bil som en XC90 som de sitter på.
Så länge du inte har nivomat/automatisk nivåreglering så kostar inte stötdämparbytet så jättemycket då det går ganska lätt att göra det själv.
En skruv där nere, en mutter där uppe och sedan en gummihammare så är det klart (så länge du har tillgång till en domkraft eller lyft).

En instruktionsvideo för bytet:
av Otis
#1200918
Tyvärr har jag 7-sits Nivåmat (eller tyvärr och tyvärr, det är ju skitbra i många lägen). Därför vill jag gärna kolla andra möjliga fel innan jag köper dämpare. Ska jag byta dem så vill jag vara säker på att de är dem, det förstår ni säkert eftersom de kostar typ 6-7000 styck! :)

Grejen är den att dämpningen inte går i botten och det är inget ovanligt svaj från dem. Visst svarjjar det lite när man gungar den för hand, den är ju inte lika fast som min 9-3 aero men det ska den ju inte heller vara.

Fan, det är skitknixigt det här. jag får väl byta bussning för bussning och se när det blir bättre. :) Är det nån som provat att fästa en actionkamera under bilen när man kör? Då kanske man kan se vad som händer. jag har sett en del videos på sånt på youtube.
av MickeM
#1201056
Många bra tips, men hur mår BUSSNINGARNA till krängningshämmaren bak?
Dvs där den lagras i karrossen så att säga.
Stagen har du bytt, men, bussningarna glöms ofta bort i sökandet efter klonk,.
Dom låter mest i små gupp när endast ena hjulet tar det, tex brunnslock och liknande.

Sen det man också glömmer:
Du har inget som ligger i nått ev sidofack i bagaget som ramlat ner mot plåten och skallrar...?
(Vet inte på rak arm om xc90 har sådana fack)

För att kolla stötdämparna eller dess fästen brukar jag ligga bak och sätta fingret på stötdämparens mutter medan bilen gungas.
I osäkra fall har jag legat bak medan annan kört.
(Naturligtvis efter ej trafikerad skogsväg, eller runt en åker, tex....)
av Otis
#1201647
MickeM skrev:Många bra tips, men hur mår BUSSNINGARNA till krängningshämmaren bak?
Dvs där den lagras i karrossen så att säga.
Stagen har du bytt, men, bussningarna glöms ofta bort i sökandet efter klonk,.
Dom låter mest i små gupp när endast ena hjulet tar det, tex brunnslock och liknande.

Sen det man också glömmer:
Du har inget som ligger i nått ev sidofack i bagaget som ramlat ner mot plåten och skallrar...?
(Vet inte på rak arm om xc90 har sådana fack)

För att kolla stötdämparna eller dess fästen brukar jag ligga bak och sätta fingret på stötdämparens mutter medan bilen gungas.
I osäkra fall har jag legat bak medan annan kört.
(Naturligtvis efter ej trafikerad skogsväg, eller runt en åker, tex....)
Gött, bra tips! jag har faktiskt kollat bak i bilen och försökt dra åt allt som ligger löst. jag märkte faktiskt att reservhjulet satt lite löst så jag drog åt det. Då försvann en del av ljudet bak. Men nu hör man smällarna tydligare och det känns lite som att bilen dansar då man kör över håligheter. Det känns som att det är symptom på krängningshämmaren. Jag har som sagt bytt stagen men bussningarna som du talar om har jag bara tittat lite på. De ser slitna ut men inga uppenbara glapp. jag får ta reda på om det är 19 eller 21 mm på min krängningshämmare och köpa mig ett par bussningar. De är ju inte så dyra.
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?