Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janetc
#1199151
Helljus på min v70-05 har lagt av helt. Hör inget "klick" som från ett relä, sitter det ens något enskilt relä till heljuset i den ? Annars misstänker jag att det är i spaken och skulle uppskatta om någon visste hur pass svår den är att byta !
av MickeM
#1199980
Jodå, ett helljusrelä finns.
Sitter på CEM.
Jag vet inte om det reläet kan bytas bara att dra ur, eller om det är ett fast-lött dito.

Jag rekomenderar felkodsläsning.
Det kan vara spaken eller SWM också....
Nått mera i "ratt-området" som inte funkar?

Du kan inte ens helljusblinka, alltså?
av janetc
#1200043
Blå lampan lyser inte och inget helljus. Men inget annat som krånglar , därför jag tänkte relä.
av kebabpizza
#1200077
Lyser inte blå lampan kan man ju utesluta reläet i alla fall, jag gissar på spaken, för det är inte helt ovanligt att den slutar fungera.
Den är dessutom väldigt lätt att byta, och är inte hutlöst dyr vad jag kommer ihåg.
av janetc
#1200230
Ok tack ska prova byta den. Efter att ha läst på lite så förstår jag att relä är inbyggt i CEM och går inte att byta själv. Någon som vet om det är olika originanummer på dessa CEM eller om man kan ta en från samma årsmodell och få programmerad till bilen genom vadis? Om det nu inte skulle vara spaken !
av Malmstroem
#1200231
Om du åker in till en auktoriserad Volvo-verkstad så är det en helt ny CEM som gäller. Den ska sedan programmeras in mot bilen. Det kan bara göras med en helt ny. Det är inte en billig upplevelse.

Jag fick göra det med min V70 -05. Lyckligtvis hade jag fortfarande maskinskadeförsäkring på den. Det är dock ett antal år sedan, så saker kan ha ändrats.

Letar du runt kan du eventuellt hitta någon som kan programmera in en annan CEM. Men jag tror att du kan få leta en del.
av MickeM
#1200235
janetc skrev:Ok tack ska prova byta den. Efter att ha läst på lite så förstår jag att relä är inbyggt i CEM och går inte att byta själv. Någon som vet om det är olika originanummer på dessa CEM eller om man kan ta en från samma årsmodell och få programmerad till bilen genom vadis? Om det nu inte skulle vara spaken !
Det finns firmor som renoverar CEM enheter.
OBD tuning tex.
Dom tar runt 2500kr för en "tömd" CEM med virginfil, som Volvo kan programera in.

En forummedlem som kallar sig "johnnype" är extremt kunnig i Can-noderna, och har viss egenkonstruerad utrustning och gör även tillbehör.
Han kan också klona CEM enheter bla.
Skicka ett PM till honom ommdet visar sig vara CEM.

Men jag skulle demontera spaken och mäta om helljusfunktionen fungerar, innan nått annat.

Om du helljusblinkar när du stängt av motorn, och öppnat dörren, tänds halvljuset i dryg minut då, som det ska?
Om ja, är det inte spaken, utan kanske CEM reläet.
Om nej, tyder det ju på spaken först och främst.

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]