Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1199125
Dags för tråd nummer 2000 inom detta ämne? :)

Jag lyckas inte släcka meddelandet "dags för service" på min S60 (tillverkad 2002, modellår 2003).
Jag har lyckats med det tidigare år, men jag kommer inte ihåg exakt procedur.
Enligt guider här på forumet och övriga internet gäller:
1. Nyckel till läge I
2. Tryck in tripmätarnollställaren (och fortsätt håll inne)
3. Nyckel till läge II
4. Efter ca 10s kommer servicemeddelandet upp i displayen och den orangea varningstriangeln blinkar
5. Släpp knappen (inom 4 sekunder/innan triangeln slutar blinka)
6. Vrid av nyckeln.

Jag tror jag har provat 20 gånger, men det förbannade meddelandet återkommer så fort jag startar bilen. Vad kan detta bero på? Jag servar regelbundet och byter olja med max 12 mån eller 1000 mils intervall. Kan tillägga att jag haft instrumenthuset på omlödning/lagning då det bara slocknade en gång (det är ett tag sedan nu), kan någon funktion ha sabbats vid denna lagning? Allt annat fungerar tillsynes som det ska med instrumenthuset.
Senast redigerad av 1 Jeppe940, redigerad totalt 0 gånger.
#1199220
På Volvo som denna forumkategori behandlar, återställer man servicemeddelandet genom att:
Vrid på radioläget på nyckeln. Läge ett.
Håll inne trippmätarens nollställningsknapp. Vrid på tändningen medan du fortsätter hålla inne knappen.
Nu skiljer det lite beroende på om bilen har service-lampa eller service-meddelande.
Bilar med lampa: Släpp knappen när service-lampan börjar blinka.
Bilar med meddelande: Släpp knappen när varningstriangeln i instrumetet börjar blinka.
Båda typer: Instrumentet kvitterar med ett "ding" att nollställning har utförts.
#1200139
Uppdatering:
"Wissel" här på forumet var mycket snäll och erbjöd sig att ta bort meddelandet med felkodsläsare. Det fungerade tyvärr inte. Medan vi höll på med läsaren så varnade bilen för lågt batteri. Jag vet att batteriet varit dåligt då detta meddelande dök upp redan för tre år sedan när jag kollade all belysning inför besiktning (max fem minuter) :oops: . Jag har även hört att batteriet varit lite trött, men bilen används dagligen och har alltid startat så jag har väntat med att byta batteri.

"Wissel" menade att det kan vara så att ett dåligt batteri gör att servicemeddelandet inte försvinner. Alternativt blev det något tjall när instrumenthuset var på renovering. Batteribyte var ju på tiden så det skadade inte att byta detta. Så idag stoppade jag i ett nytt Tudor på 77 Ah och därefter provade jag att nolla meddelandet enligt samma process som jag beskrev i mitt första inlägg. Och gissa vad? Meddelandet försvann på första försöket.

Kontentan är att ett dåligt batteri kan göra att meddelandet "Dags för service" inte går att radera.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.