Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danne76
#1198513
En till...
Vet något vilken modell det är på lampan bakom tripp/km- mätaren?
av Danne76
#1198788
En till fråga

Vid två tillfällen har det inte gått att vrida om tändningsnyckeln när jag ska starta bilen. Efter många försöka har det tillslut funkat att vrida om. Är det startspärren som bråkar eller vad kan det vara?

Har bara ägt bilen i 1 vecka där av alla frågorna
Användarvisningsbild
av joel80
#1198795
Har rattlåset gått i? Har för mig att på min gamla V50 var man tvungen att styra lite "mot" rattlåset för att vrida om nyckeln.
av MickeM
#1198965
Är det inte motståndet det kan bli av rattlåset i spänn, så är det slitet lås.
Tyvärr rätt så o-billigt att byta tändlåset.

En del kan smöja igång dom lyckat med nån typ av torrsmörja, och andra havererar helt av att smörjas. (Sämre alltså = varning!)
Troligen hade de som havererade av smörja ändå havererat snart....


Startspärren är elektronisk, och hindrar motorstart, och inte själva nyckeln mekaniskt.


Ingen aning om vad det är för lampa, men Volvo säljer dom, och är ganska dyra.
Räkna med runt 80 spänn/st. (Ungefär)
För en liten glödlampa man tror ska kosta runt 5kr.
Finns inte på tex biltema.
av Danne76
#1199060
Får testa med låsolja. Måste man demontera låset vid rengöring eller funkar det med tryckluft tro?
Får ta en sväng till Bilia och inhandla dyra lampor
av Danne76
#1199078
Danne76 skrev:En till...
Vet något vilken modell det är på lampan bakom tripp/km- mätaren?
Om någon undrar heter de T5 / W3W, 9 st går det åt
av MorbidAngel
#1199682
SBergdahl skrev:Bonusfråga om den där knappen: Hur ska den fungera? Jag har haft den i båda mina P2:or men aldrig lyckats få någon reaktion från bilen när jag tryckt på den.
Som någon annan sa ska man ha nyckeln i läge 1 och hålla inne, men i min bil så funkar det bra att bara trycka på den när bilen är avstängd (har då precis stängt av den om jag t.ex parkerat för att handla) då lyser den och sen är det bara att gå ut och låsa bilen.

Glömde göra det en gång och då gick larmet, har nämligen oftast med mig hunden i bilen, sedan dess har jag inte glömt det.. Men det funkar utmärkt för mig att bara trycka på den efter jag stängt av bilen och dragit ut nyckeln! Sålänge den lyser innan man går ut dock! :)
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]