Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stefflo
#1198245
Hallå alla.

Länge tagit hjälp av detta forum (med sökfunktionen hittills bara dock) men denna gången tog det stopp i vad mitt sökande kunde ge mig i resultat. Så nu fick jag helt enkelt skapa migen egen tråd.

Det är som så att jag har en defekt bromsservo på min V70 2.4T (2002). Så jag gjorde slag i saken att beställa en ny på nätet som jag har kommit fram till borde kunna monteras relativt "enkelt". Inser dock att jag råkat klanta mig när det gäller vilken typ av antispinn/antisladd jag hade.
Fick i stunden, när jag beställde, för mig att jag har DSTC på min bil, men det har jag ju inte. Jag har vanlig STC.

Så till frågan:
Kan jag montera en bromsservo för DSTC i min bil som endast har STC?
Det är självfallet (tror jag iaf) att jag inte hade kunnat göra tvärtom, eftersom DSTC är mer komplext än STC, så den servon borde ej kunna hantera det systemet. Men det jag ist skulle göra nu är att montera en "bättre" servo på mitt "enklare" system, så tänker mig (greppar efter halmstrån här) att det KANSKE kan gå att montera och fungera ändå, för att slippa returtjafs osv.
Dock ingen tvekan att om jag inte kan få ett definitivt "ja det går" så skickar jag såklart tillbaka den felaktigt beställda delen.

Varmt tacksam för all (om någon) respons jag kan få i ärendet. Motivera gärna svaret. :-)-)

Vänligen Stefflo.
Senast redigerad av 1 Stefflo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1198267
Kan du precisera vilken komponent som du beställt, är det:
- Vakuumklockan(servot)?
- Huvudcylindern?
- BCM dvs ABS modul med pump?

Med vänlig hälsning Hasse
av Stefflo
#1198276
Hasse53 skrev:Kan du precisera vilken komponent som du beställt, är det:
- Vakuumklockan(servot)?
- Huvudcylindern?
- BCM dvs ABS modul med pump?

Med vänlig hälsning Hasse
Tjena Hasse.
Tror det är vad du benämner vakuumklocka. Ganska så exakt är det den här https://www.bildelaronline24.se/ate/191 ... sgodtNMFkw delen jag beställt.
Och då jag hört de hanterar returer lite "kymigt" försöker jag undvika att dra igång det om ej nödvändigt.

Tack för svar!
Användarvisningsbild
av fisse
#1198289
Under matchande fordon på just den produkten ska det passa till din bil. Sen om det verkligen stämmer är ju inte säkert.

Returer är inget problem till detta företag! Jag har skickat tillbaka både stort och smått, har fått mina pengar tillbaka dock så tar det 1 till 2 veckor innan allt är klart. Du kan köpa till deras "tjänst" passningsgarati eller vad det heter. Kostar typ 50:- och underlättar ännu mer vid eventuell retur.
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1198295
Kollar man i bildelbasen.se verkar det sitta två givare i nyare bromsservon. Troligtvis är det ett hål för mycket i det servo du beställt. Kollar man i volvopartswebstore.com verkar det dessutom gå en gräns i utförande mellan my 02-03.

Mitt råd är att skicka tillbaka servot du beställt och istället köpa ett begagnat från en 02:a på bildelsbasen.

Mvh Hasse
av Stefflo
#1198340
Hasse53 skrev:Kollar man i bildelbasen.se verkar det sitta två givare i nyare bromsservon. Troligtvis är det ett hål för mycket i det servo du beställt. Kollar man i volvopartswebstore.com verkar det dessutom gå en gräns i utförande mellan my 02-03.

Mitt råd är att skicka tillbaka servot du beställt och istället köpa ett begagnat från en 02:a på bildelsbasen.

Mvh Hasse
Men visst var det som du säger Hasse. Det finns ett hål för mkt i den nya, jämfört med originalet som sitter på.
Dock borde det ju då funka att jag returnerar varan och ersätter den med en som är gjord för bilar utan DSTC. Det står fram till år 12/2001 på den delen också, så borde vara korrekt. Om det inte gör sig så plockar jag begagnat.
Min bil är nämligen en "02:a", dock tillverkad i november 2001, så verkar stämma med denna delen; https://www.bildelaronline24.se/ate/191834

Borde vara varit mer uppmärksam på detaljer och inte beställt innan jag dubbelkollat allting förstås.
Alltid lämnat på verkstad tidigare men nu får det va dags att lära sig själv. So far so good, förutom just denna beställning.
Inte bara de/montering som kan vara trixigt, utan nog så trixigt att lära sig beställa rätt delar, även om de försöker göra det enkelt online med reg-nr hjälp.

Hursomhaver - Supertack för hjälpen här, mycket uppskattat!
av MickeM
#1198378
En djungel, men man ska alltid skilja tillverkningsår från modellår.

Siffra nr 10 i chassienummret är modell-året, och vad som alltid gäller för de allra flesta reservdelar, och vad man ska "kalla" bilen i årgång..
I mitt fall är siffra nr 10 en femma för my05 =2005 (MY =model year)
Bilen tillverkad under september 2004, och första registrering och trafik, i början av November 2004.
Därför står det årsmodell 2004 på vissa ställen, och 2005 på andra, men modellåret är 2005, med allt det innebär.

När bilen är tillverkad är lite diffust av avgöra modellår med, men vissa reservdelsföretag har passar från "år/mån" till "år/mån".

I detta fallet handlade det dock om extrautrustning du inte hade.

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men dett[…]

Vi som beställt nya XC60

Trevligt :-) 2024_001.png

Leasing bildäck

Om det gått till så är det ren st[…]