Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
#1197930
Godmorgon!

Då har man köpt sig sin andra Volvo, första var en ny xc60 Classic från fabrik som krånglade och jag var Tyvärr missnöjd med. v'Vilket gjorde att vi tog beslutet att tillslut sälja den endast efter 4 månader.

Nu så tog min fru körkort i veckan och jag gick på pappaledighet samtidigt, så jag köpte mig en andra bil.

Efter mycket läsande och tips så föll valet på en S60 2.4 170 från 01 i ett riktigt bra skick, bilen har rullat ca15000mil, väldigt mycket som är bytt i bilen och den känns väldigt fräsch fast den är 16 år gammal.

Har märkt att stadskörningen är inte 2.4 motorns starka kort. men hastigheter runt 80-100, där är den snål, testade en provtur till jobbet ca3mil nästan bara motorväg, hamnade på 0.59 vid lugn körning, supernöjd.

Iaf nu till mina frågor, Bilia rekommenderade mig till att byta termostat nu innan vintern för att få upp temperaturen snabbare i kupén och motorn? Hur vet jag om inte den redan har blivit bytt? Vad är normalt när det gäller hur snabbt bilen blir varm?

Sen har jag en fråga ang bensindriven värmare, såg att man kan få tag på en begagnad sådan för 2500kr, men bilia ville ha 18000kr för installation. Finns det något annat ställe/firma, som möjligtvis kan installera allt billigare?

Hade jag haft facit i handen och vetat att bilen håller 5år till så hade jag nog kört på bilia

Med vänlig hälsning, Adrian
av MickeM
#1197936
Byta termostat på en 2001 är enkelt och billigt.
Senare blev det hela termostathuset, och krångligare och betydligt dyrare.

Bensinvärmare är mycket jobb och dyr installation.
18k lät dock väl saftigt.
Har du el tillgängligt är det vansinnigt mycket billigare och enklare värmning.

Personligen frös jag hellre än eftermonterade bränslevärmare. Kostar mer än det smakar.
Men det är jag.

Stadskörning är dom törstiga.
Landsväg förvånade snåla.
Kör min stora V70 140hk på 0,74 arbetspendling 8mil/dag utan särskild ecodriving här på landet.
av AdrianH
#1197979
Grymt. tack för ett snabbt svar,
Ska isf kolla vart man kan köpa en termostat och om man kan hitta instruktioner över hur man installerar den, om jag nu vågar mig på något sånt, tyckte att byta kupé filter var jobbigt, haha

Har faktist ett eluttag vid vänstra främre skärm, ser ut att vara original, även ett grenuttag i kupén, frågan är vågar man testa det? Fungerar det så blir det nog billigare att köpa en förlägningssladd ca 20-40m till bilen än att punga ut 18k, fast han på bilia sa att just 2001 års elvärmare var riktigt dåliga iaf när det gällde att värma upp motorn, varför?

Dieselvärmare är faktist det enda jag saknar från min xc60

Med vänlig hälsning, Adrian
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197982
Elvärmarn gör ingen enorm skillnad men lite gör det ju. Den sitter utanpå blocket som en klump bara.

Men de här motorerna ska bli varma jäkligt fort ändå om alltr som det ska.

Termostat finns på Biltema. Funkade fint i min S80 iaf.
av AdrianH
#1197989
Grymt tack för tipset får kolla upp det, men det är lite som du säger. Tycker ändå att motorn blir varm rätt så snabbt!

Ang motorvärmare, så känner jag att så länge man slipper skrapa och jag/ungarna får det varmt från start så borde jag vara nöjd.

Det enda jag vill köpa till till bilen är någon bluetooth/handsfree modul som man kan installera till original radion, några tips?

Med vänlig hälsning, Adrian
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1197992
Det är inte nödvändigtvis en blockvärmare på din bil. Om motorvärmare valdes som original tillval så är det en blockvärmare. Det kan även sitta en slangvärmare (mycket effektiv) monterad jämte oljekylaren (om någon eftermonterat), eller rent av bara vara så att sladden går rakt in till kupéuttaget. Det enda sättet att ta reda på det är att kolla under motorn.

Gällande termostat så är det som sagt lätt att byta på tidiga årsmodeller. Dra bara åt termostatlocket med rätt moment och fräsch packning. Fyll på med rätt glykol och lufta. Personligen har jag dock testat och snabbt ångrat mig med biltemas termostater. Jag skulle satsa på typ autoexperten.

Bluetooth-modul finns i mängder. Sök på internet. Jag köpte min interface på car audio center i solna. Göms bra i mittkonsolen och rattknapparna fungerar även till styrning av denna. Just den interfacen jag har saknar dock blåtand, men det skall finnas en modul att köpa till för att få den funktionen.
av MickeM
#1198074
Jag tycker att kontaktvärmaren har oförtjänt dåligt rykte.
Men man ser nog inte värmen lika fort på tempmätaren, eftersom värmen är i blocket, och inte i kylvätskan..
För MOTORN kvittar det nog.

Men det är ju kupevärmaren som är 99% av anledningen till att jag betalar för motorvärmarplats vid jobbet.
Bränsle och miljövinsten är en bonus bara.

Är du osäker på om elvärmaren är ok, kan du ohm-mäta från den grova polen (Skyddsjord) till de båda andra polerna.
(I bilens inplugg givetvis. Inte i kabeln från 230v eluttaget.)

Det ska vara helt utan kontakt från skyddsjorden till de båda mindre polerna.
Testa också från grov (skyddsjord ) till en omålad plåtdetalj, tex motorn.
Då SKA det vara kontakt.
Då är skyddsjord ok.

Med en jordfelsbrytare i uttaget är du extra skyddad, även utan skyddsjord.
Billig livförsäkring med ström utomhus!
av AdrianH
#1198453
Jag är nästan helt säker på att det är en original "motorvärmare" får ta mig en titt, och får kanske börja med att testa om den ens värmer eller får ström in i kupén.

Ang termostaten, så känns det lite för komplicerat, vi får se framöver hur jag väljer att göra
av MickeM
#1198472
AdrianH skrev:Jag är nästan helt säker på att det är en original "motorvärmare" får ta mig en titt, och får kanske börja med att testa om den ens värmer eller får ström in i kupén.

Ang termostaten, så känns det lite för komplicerat, vi får se framöver hur jag väljer att göra
Det är ju enklare än att byta till vinterdäck!

Termostatbyte på en 2001:
Tappa ur lite kylvätska i avtappningen. (Går ändå, men kladdigare)
Lossa två skruv till locket.
Lyft upp, byt termostaten, ersätt packningen, lägg tillbaka locket, dra åt rimligt

Efterfyll kylvätskeförlust i expkärlet , och kolla nivån igen när motorn blivit varm, och svalnat igen.
(Öppna inte med varm motor. Då rinner det över)
Du har sannolikt etylenglykol. Absolut vanligast.

Systemet luftar sig själv.
Det rinner ut en skvätt kylvätska när locket öppnas, men det gör egentligen inget.
Lägg en balja under, speciellt om du 8nte tappat ur lite innan.
Motorn tål vatten. Hur ser den ut efter 15 mil i spöregn tror du?
Glykolen har ingen större betydlese för motorn,men ta rätt på det av miljöskäl.

Men det sitter som sagt en avtappning i plast på kylarens vänstra undersida, där du kan tappa ur lite innan.
Rekomenderas!
av AdrianH
#1198842
MickeM skrev:
AdrianH skrev:Jag är nästan helt säker på att det är en original "motorvärmare" får ta mig en titt, och får kanske börja med att testa om den ens värmer eller får ström in i kupén.

Ang termostaten, så känns det lite för komplicerat, vi får se framöver hur jag väljer att göra
Det är ju enklare än att byta till vinterdäck!

Termostatbyte på en 2001:
Tappa ur lite kylvätska i avtappningen. (Går ändå, men kladdigare)
Lossa två skruv till locket.
Lyft upp, byt termostaten, ersätt packningen, lägg tillbaka locket, dra åt rimligt

Efterfyll kylvätskeförlust i expkärlet , och kolla nivån igen när motorn blivit varm, och svalnat igen.
(Öppna inte med varm motor. Då rinner det över)
Du har sannolikt etylenglykol. Absolut vanligast.

Systemet luftar sig själv.
Det rinner ut en skvätt kylvätska när locket öppnas, men det gör egentligen inget.
Lägg en balja under, speciellt om du 8nte tappat ur lite innan.
Motorn tål vatten. Hur ser den ut efter 15 mil i spöregn tror du?
Glykolen har ingen större betydlese för motorn,men ta rätt på det av miljöskäl.

Men det sitter som sagt en avtappning i plast på kylarens vänstra undersida, där du kan tappa ur lite innan.
Rekomenderas!

Tack för instruktionen, ska försöka mig på det lite "närmare" vintern
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]