Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1197740
Hej har en V70 2,5T -04 med 16000 mil på mätarn.
Spinnlampa har börjat blink vid tvär högersväng och det "klickar" antagligen när antispinn funktionen går in.
Inga andra meddelanden i displayen.
Vad kan vara fel?

Läste om ABS kransen.
Antar att det är kransen på något av framhjulen i såfall.
Är det vits att börja röja i detta själv eller skall man lämna in härket?
Kostnad?

Tackar på förhand för tips och erfarenheter.
#1197876
Detta är fel forumkategori flr en 2004, som är V70N.
Men jag har erfarenhet av båda.

Blinkar antispinn vid högersväng är det sannolikt vänster ABS krans och tvärs om.
(Hjulet som snurrar fortast)

En krans kostar ca 80kr/st på Biltema.
Dom är helt ok. Bytt flera stycken.

ingen jätteoperation för en som har lite mekarvana.
Kräver inga andra specialverktyg än momentnyckel till centrumskruven för drivknuten och 7mm insex till bromsokets fästskruvar.
Drivaxeln kan sitta kvar i lådan, men måste ur navet. Jag brukar släppa de två skruvarna som håller navet vid fjäderbenet, och vika fram navet och ta fram drivaxeln, och lägga upp den på bromsokshållaren, och montera tillbaka skruvarna tillfälligt så navet sitter stilla.
Sen ta bort gamla ringen, göra rent och knacka dit den nya, ända in, rakt och fint. Sen återmontera.

Tips!
Släpp centrumskruven först av allt när du börjar,, och försök trycka in drivknuten lite i hjullagret.
Rör den sig innåt, är det bara att fortsätta. Kanske en liten knack krävs.
Sitter den bergfast, trots borttagen skruv, så kan du dra åt den igen, och ge upp om du inte har gassvets och stor avdtagare.
Då är splinesen nämnligen7 limmad, och då är det ett HE. Går INTE att slå loss. Då går annat sönder först.
Värme och åter värme med gassvets, medan den hålls i spänn med avdragere.
Fy tusan.....

Ett tips/varning till:
Oavsett vad du gör ang drivaxeln, så dra INTE isär inre drivknuten för långt, för då ramlar den isär.
=kulorna hamnar i damasken istället, och då blir det jobbigt.
Går att fixa, men jobbigt.
#1197927
Tackar ödmjukt för tips och förklaring.
Jag tyckte nog jag la den i rätt rätt underkategori, men det blev väl fel bland ettorna och nollorna.
Webmotorn för forumet är inte direkt toppmodern, bl.a. saknas säker login: så hela internet ser min login och pw.
#1197995
Som sagt, troligen en abs-krans. Kan såklart även vara en glappande abs-givare, men inte lika sannolikt. Har du tur kan du se en sprucken abs-krans om du är under bilen och snurrar på framhjulen.

Bytet är som sagt lätt - så tillvida att du inte drar drivaxeln utåt från bilen (då kan inre knuten gå isär). Jag brukar göra som så att jag börjar med att spänna ett spännband runt drivaxeln och inåt subframen, för att förhindra att den åker ut. Därefter lossar jag på spindelleden från länkarmen och ibland vid behov även yttre styrleden från spindeln. På detta vis kan man dra av hela spindeln från drivknuten utan att riskera att rubba någon hjulinställning.

En sprucken krans pillas lätt bort med en plattmejsel. Gör rent anliggningsytan. Lägg på logtite, värm den nya kransen med typ varmluftspistol i luften så att den vidgar sig något. Knacka sedan på kransen (jämnt fördelat runt om). Biltemas krans duger gott.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]