Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av BamZe84
#1197026
Hejsan!
Har idag bytt termostaten på min D5a för jag trodde de var det som var problemet med att jag inte fick någon värme.
Dock är felet fortfarande kvar, dock blir slangarna mycket varmare nu om man känner på dom i motorutrymmet.
Innan bytet va dom knappt varma.
Vid bytet av termostaten, så tappade jag ur all glykol. Efter kört 3 mil, så var glykolen knappt pissljumen och jag kunde
låta den rinna genom näven, trots den var uppe i arbetstemp. Det kändes lite konstigt.

Efter bytet så är slangarna som går in i kupen jätte varma, samt slangen som går ut från termostat huset grymt varm.
Jag testade även göra en kalibrering av ECCn med vida. Dock utan resultat.
Så jag testade att köra igång värmaren på bilen. Den hade nog inte varit igång på hela sommaren. Så de gick igång,
och vips så kom de värme i kupén. Glad som en speleman trodde jag problemet var löst. Men när jag stänger den,
och startar bilen. Så försvinner all värmen igen.

Jag koppla upp datorn och såg den satt felkod CEM-5F50. Vilket innebär följande;

Central elektronikstyrenhet (CEM) kontrollerar kommunikationen med styrenhet tillsatsvärme (CPM).
Om central elektronikstyrenhet (CEM) registrerar otillåtet hög temperatur på kylvätskan, sätts felkoden.
Felkoden är diagnostiserbar när värmaren är aktiv.

Ersättningsvärde
Inget.
Felorsak
Luft i kylsystemet.
Kylsystemet är igensatt.
Skadad vattenpump.
Skadad överhettningstermostat.
Skadad vattentemperaturgivare.

Felsymptom
Dålig värme i kupé.


Jag raderade felkoden, och körde igång värmaren 4 ggr. Då kom inte felkoden tillbaka.

Dock kvarstår problemet med att de inte är någon värme i kupén.

Jag gjorde även bilen strömlös i 30min, också utan något resultat.
Har även blåst rent givaren som sitter under stereon.

Kan det vara värme-elementet ?
Kan det vara vattenpumpen ?
Kan det vara någon givare ?

Tacksam för svar!

Mvh
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.