Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196232
Jag vet inte om man kan se det på bilen på något enkelt sätt. Men om du registrerar dig på Min Volvo kan du se vilka tillval din bil hade från fabrik. Du kan också be din Volvo ÅF titta efter i datorn vilka tillval din bil har.
#1196381
Jag har en extra kylslinga innanför grillen på min bil S80 o XC90. Har den styrningen du frågar om.
Du bör ha samma på din bil om du har "speed related power steering".

Lennart
#1196493
Har du tittat under "Bilfakta" i Min Volvo? Även på min gamla 02:a är den lista över extrautrustning som man kan hitta där tämligen fullständig. Så om inte hastighetsberoende styrservo finns med där är det väl mycket som talar för att bilen inte har det. Det är inget särskilt vanligt tillval vad jag vet. Vad är det som får dig att tro att din bil skulle kunna ha det?

När det gäller yttre igenkänningstecken: Enligt VIDA skall det finnas ett kontaktstycke alldeles invid bromsvätskebehållaren om bilen har hastighetsberoende styrservo. Det kontaktstycket saknas troligen på bilar utan hastighetsberoende styrservo.
#1197058
andersuw skrev:Har du tittat under "Bilfakta" i Min Volvo? Även på min gamla 02:a är den lista över extrautrustning som man kan hitta där tämligen fullständig.
Fullständig vet jag inte, det enda som syns där som man inte får fram via Transportstyrelsen är Volvos benämning på färgen, vilken klädsel, utrustningsnivå och extrautrustning det är - men även där står det bara till exempel "R-design Limited" och inte en stavelse om vad exakt det innebär. Lite trist, jag hade faktiskt väntat mig lite mer där.

Men jag hade vägarna förbi Bilia idag och eftersom de råkade ha öppet svängde jag in. Jag har inte speed related utan helt vanlig power steering. ;)
#1197070
Bra att du nu har koll på läget! :D

Ja vad "utrustningsnivån" innebär förklaras tyvärr inte i "Min Volvo". Men jag tror aldrig hastighetsberoende styrservo ingått i någon utrustningsnivå utan alltid varit "extrautrustning" utöver den aktuella nivån vilken den nivån nu än är. Så den borde ha stått med bland den senare om den fanns där. Så här ser det i vart fall ut i Min Volvo för min egen V70 T5 -02 (om man hoppar över diverse saker som inte är av intresse i det här sammanhanget, som registreringsnummer och VIN-kod).

Specifikation
Färg Månsand metallic 443
Styrning Vänster
Klädsel Sportläder Mörkgrå AA70
Utrustningsnivå Business
Modell V70
Modellår 2002
Växellåda Automat
Motor B5234T3

Extrautrustning
Al-fälg Nebula 235/40x18
Aut.vxl.geartron.
Nivåsensor till larmet
Panelinlägg Valnöt
Backvarningssystem
Backvarningssystem m AEM
Premium Sound HU-850
RTI - Navigationssystem
RTI med TV
Bakre mittarmstöd m muggh
DSTC- Antisladdsystem
Rattknappar f radio/telef
El.manövrerade framstolar
Regnsensor för vindrutan
Elinfällbara backspeglar
Sidodörrar laminerat glas
Innerbacksp aut avbländn
Takspoiler i bilens färg
Krockkudde passagerarsida med nyckelavstängning
Tidur för tillsatsvärmare
Luftkvalitetssystem IAQS
Volvo on call Telefon
Mugghåll mittkonsol fram Xenonljus - Dual Xenon

Det finns ett par smärre fel i listan. Krockkudden har ingen nyckelavstängning. Det fanns inte -02. Och stereon är en HU-803, inte HU-850 som inte heller fanns då. Sedan borde väl även själva tillsatsvärmaren, inte bara tiduret till den, ha nämnts. Men i huvudsak är det rätt uppgifter.
#1198562
Ja fast det betyder nog bara att det är lite skillnad på bilarna, inte att det är något fel på hur "Min Volvo" fungerar. :D Om det är någon tröst är det väldigt få bilar i den här modellgenerationen som har en lika lång extrautrustningslista som min. Den jag har råkar vara smått unikt välutrustad.

@Officefb , Enklast är väl att köp[…]

Intressant video på hur bilarna byggs i fabr[…]

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]