Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196393
Någon var redan inne på det men jag hade liknande problem på annat bilfabrikat.
Det visade sig vara säkringen till bromsljuset som gått.

Lätt att kolla i varje fall om du inte redan gjort det!
#1196852
Jonas_latt skrev:
Jensberglund skrev:
Jonas_latt skrev:Var i landet bor du?
Linköping!
Okej lite långt. Annars kunde jag hjälpt dit med en riktig felsökning i vida (Volvos felsökningsprogram)
Ja tyvärr. Pratade dock med Volvo och dom vill visst bara ha ca 250 spänn för att felsöka, så det är ju överkomligt.
Dock så kunde han inte ge något pris på att installera ny mjukvara för Abs styrenheten. Han sa att dom tar ca 200 för att installera men licensen för mjukvaran kan vara allt från 1 kr till flera tusen. Det sa ju inte då mycket.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad en mjukvara till s80 -04 kostar?
#1196917
Jag vet vad det kostade till min V70 -06.

Nerladdning av mjukvara styrenhet : 498,75
Bcm omladdning (VO 8682705): 541,13

Gissar att den första posten är "arbetskostnaden" och att den andra är den faktiska kostnaden för mjukvaran från Volvo. Den första bör i så fall kunna variera lite mellan olika verkstäder.
#1196940
Värt att påpeka är att om felkoden säger "felaktig konfirmation" så löser inte en omladdning problemet, bara en nollställning av konfigurationen gör det.

Om du får upp det felet be dem att läsa tekniska manual nr 5735 i TIE-systemet. Risken är annars stor att de inte vill göra det för att "en omladdning brukar alltid fungera"
#1197134
Någonting skrev:Jag vet vad det kostade till min V70 -06.

Nerladdning av mjukvara styrenhet : 498,75
Bcm omladdning (VO 8682705): 541,13

Gissar att den första posten är "arbetskostnaden" och att den andra är den faktiska kostnaden för mjukvaran från Volvo. Den första bör i så fall kunna variera lite mellan olika verkstäder.
Ok! Då får vi se vad dom vill ha för min s80!!
Om jag hittar någon med en Volvo felkodsläsare, kan den personen fixa mjukvara då? Eller är det bara Volvo verkstäder som har tillgång till programvaror?
#1199233
Har varit inne på volvo-verkstad nu. Bifogat bild på felkoder som dök upp. Han sa att han testade att nollställa felkoden med att den inte får kontakt med Abs styrenhet. Det hjälpte dock inte. Han trodde att det berodde på att bromspedalgivaren nu var fel på. Att den hamnat i fel läge.
Bilagor
DC53521A-909B-4683-8C10-E9C175E27E70.jpeg
DC53521A-909B-4683-8C10-E9C175E27E70.jpeg (1.94 MiB) Visad 573 gånger
#1200254
Hej.
Skall byta ABS styrenheten i min s60 -05 men vad betyder alla siffror/beteckningar på boxen ?
Vilken/vilka är viktigast för att den skall passa ??
Har hittat en men de är en siffer kod som inte stämmer, men måste alla stämma ?
/ Jocke
#1200668
Jensberglund skrev:Har varit inne på volvo-verkstad nu. Bifogat bild på felkoder som dök upp. Han sa att han testade att nollställa felkoden med att den inte får kontakt med Abs styrenhet. Det hjälpte dock inte. Han trodde att det berodde på att bromspedalgivaren nu var fel på. Att den hamnat i fel läge.
Nu när jag lämnat in för att ordna med mjukvaran säger Volvo att det inte går att få kontakt med styrenheten!!! Dom vill ha 1500kr för att kolla var någonstans felet kan ligga. (Styrenheten, kablage, osv).

Mäter dom bara upp var brottet kan ligga med vanlig Multimeter? Jag förstår att dom måste ta betalt för tiden dom lägger på att felsöka men skulle gärna vilja veta vad dom gör, om man kan göra det här själv (inte jag men en som kan).

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]