Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1195504
Det hela började med att Abs-lampan började lysa med felmeddelande om att Abs-service erfordras. Efter ett tag började andra felmeddelande dyka upp. "Bromsfel-stanna snarast + röd (!). Hastighetsmätaren är död och farthållaren fungerar inte.

Det är inga fel på Abs-kransarna, har bytt bägge sensorer och nu även bytt styrenhet. Inget hjälper!!

Någon som vet andra saker att testa?

Har en S80 -04 Bi-Fuel som har gått ca 27 000 mil
#1195520
Läs ut felkoder med en Volvo-läsare. (Bästa är DICE).

Sedan skriver du ner felkoderna i sin helhet (exempelvis BCM-E003)

Sen kan vi hjälpa dig. Annars så gissar vi (och du) bara i blindo.

Om du inte hittar någon som har en Volvo-läsare så kan du ta den till en Volvo-verkstad. Kostar oftast ca 700 kr.
#1195638
Kina-DICE borde fungera, men en utläsning på en Volvo-verkstad är billigare (förutsatt att du bara gör det en gång).

Kan inte svara på hur den som du länkade är. Jag och många andra på forumet har beställt från en kille i Litauen. Han är väl lite dyrare (ca 1500 kr), men han hjälper också till att sätta upp virituella maskiner och ger support så att man inte behöver krångla själv.

Ofta så kan man börja med att kolla ABS-kransarna, men eftersom du gjort det så är det svårt att ge råd som är gratis att kolla. Elektronikfel kan endast felsökas med en felkodsläsare (och alla som inte är Volvo-specifika misslyckas med att läsa felkoder som tillhör komponenter som inte är direkt kopplade till avgasrening, därmed även ABS/Anti-Sladd).

Av egen erfarenhet så vet jag att bilar inte alltid tycker om att man byter ut ABS-datorn. I vissa fall så ger den ett felmeddelande om felaktig konfiguration. Men i mitt fall så var det endast Anti-sladd som inte fungerade då. Hör av dig om du har det felmeddelandet då jag hittade en lösning på det.
av MickeM
#1195696
Jensberglund skrev:Ja, tänkte mest om det var någon som har gjort något annat än det jag nämnde. Vanligaste felet verkar ju vara styrenheten men det hjälpte inte att byta den. l
Det är mycket ovanligt med fel på ABS styrmodul efter 2003.
Men visst händer det, men är långt ifrån det första man ska misstänka.

Hur blev den nya (eller begagnade) modulen inkodad/programmerad i Can-nätet?

Det är verkligen inte "Plug and Play".....
av LaRy
#1195758
Först, jag har ej felsökt ABS på Volvo, men har en BMW där ABS krånglade. Därför började jag studera dessa och hur de är uppbyggda, för att felsöka. På BMW måste den initieras för din bil, exakt för en sådan modell som du har. Det verkar som om samma tillverkare av elektronik med samma beteckning används av många bilfabrikanter, men varje bil(-modell inkl. utrustning) har individuella inställningar som ligger i mjukvaran. På BMW brukar man "klona" den nya till den gamla, d.v.s man läser ut inställningar och överför dessa till den nya enheten. Man skall även vara medveten om att detta är en säkerhetskomponent. Den kollar resistans i sensorer vid hjul, resistans för spolar för bromsregulatorventiler, funktion i ABS relä osv. Jag tror med stor sannolikhet detta gäller även för Volvo.
Och som någon sa till mig, har du kollat att hjulsensorerna verkligen fungerar. Koppla loss och kolla att resistansen ligger ungefär lika på samtliga givare, BMW har ca 1kOhm. Kolla därefter att de genererar lite växelspänning om du roterar hjulet så fort du kan för hand, Jag fick ut ca 0.5 volt om jag snurrade relativt snabbt. Först när givaren genererat spänning vet du om den är hel inklusive kuggkrans.
Jag delar uppfattning att läsa ut felkod är lämpligt, men förmodligen måste man även tänka logiskt. Vilka felkoder uppstår som följdfel av att andra fel finns. På BMW'n fick jag även falsk-koder som indikerade givarfel när det var relä-fel. Lycka till!
#1195778
MickeM skrev: Det är mycket ovanligt med fel på ABS styrmodul efter 2003.
Men visst händer det, men är långt ifrån det första man ska misstänka.

Hur blev den nya (eller begagnade) modulen inkodad/programmerad i Can-nätet?

Det är verkligen inte "Plug and Play".....
Jag misstänkte i ordningen; krans-sensor-säkringar-styrenhet.

Jag löste aldrig om någon som pratat om att koda in den nya styrenheten. Nu när jag försökt söka ännu mer så hittar jag väldigt lite om det. Folk verkar vara lite delade om man behöver koda in eller inte. ???!!

Det var i alla fall något jag helt har missat, kan ju ha med det att göra. Gissar att bara volvo-verkstad kan göra detta? Eller kan någon med Dice Vida göra det?
#1195781
LaRy skrev:Först, jag har ej felsökt ABS på Volvo, men har en BMW där ABS krånglade. Därför började jag studera dessa och hur de är uppbyggda, för att felsöka. På BMW måste den initieras för din bil, exakt för en sådan modell som du har. Det verkar som om samma tillverkare av elektronik med samma beteckning används av många bilfabrikanter, men varje bil(-modell inkl. utrustning) har individuella inställningar som ligger i mjukvaran. På BMW brukar man "klona" den nya till den gamla, d.v.s man läser ut inställningar och överför dessa till den nya enheten. Man skall även vara medveten om att detta är en säkerhetskomponent. Den kollar resistans i sensorer vid hjul, resistans för spolar för bromsregulatorventiler, funktion i ABS relä osv. Jag tror med stor sannolikhet detta gäller även för Volvo.
Och som någon sa till mig, har du kollat att hjulsensorerna verkligen fungerar. Koppla loss och kolla att resistansen ligger ungefär lika på samtliga givare, BMW har ca 1kOhm. Kolla därefter att de genererar lite växelspänning om du roterar hjulet så fort du kan för hand, Jag fick ut ca 0.5 volt om jag snurrade relativt snabbt. Först när givaren genererat spänning vet du om den är hel inklusive kuggkrans.
Jag delar uppfattning att läsa ut felkod är lämpligt, men förmodligen måste man även tänka logiskt. Vilka felkoder uppstår som följdfel av att andra fel finns. På BMW'n fick jag även falsk-koder som indikerade givarfel när det var relä-fel. Lycka till!
Jag har mätt resistansen och fått ca 570 på bägge sensorerna. (Både på de nya och de gamla sensorerna) enligt forumet så låter ju 570 lågt då det verkar ska ligga på åtminstone över 1000 ?

Spänningen har jag inte lyckats mäta. Måste göra fel eller nåt. Har på VAC och 600 men får inget värde. Sätter proverna mot kontakterna i Abs-sensorn samtidigt som jag snurrar men får inget värde på någon av sensorerna?
#1195817
Du har ju sensorer bak också....
Kransarna bak sitter väl skyddade, och är "aldrig" dåliga.

Tryckgivare på huvudcylindern.
Bromsljuskontakten.
Spänningsproblem
Mm,mm.som kan tända ABS lampa.

Därför krävs felkoder först!

Typsika symptomet på ABS krans, är att antispinn gär in felaktigt vid tvär sväng.

Men alla har inte antispinn/antisladd.
av LaRy
#1195833
Hej igen. Enligt amerikanskt forum (Matthews) skall resistansen i sensorer, löskopplade, ligga på 900 till 1380 ohm. Du har gjort ett mätfel om du använder 600 VAC- området. Du skall gå till det lägsta, exempelvis mV -området, fortfarande AC. Denna film visar lite hur man kan testa:

Vid något tillfälle mäter han matning från ABS enhet till sensor, att detta är 12 volt DC. Kanske mindre nödvändigt. Håll dig till att mäta på frånkopplad sensor, resistans och mV. Som videon visar, handfart på hjul i rotation ger ca 0.5 till 0,8 V AC (500 till 800 mV).
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsä[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]