Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1196185
ABS-kransarna kan vara trasiga utan att det syns. En hårfin spricka i en tand resulterar i två pulser = felkod.
Sedan håller jag med om att du skall skaffa eller låna en bättre multimeter.
#1196230
jaun skrev:Du har säkert redan kollat men har du dubbelkollat säkringarna(Ohm med multimeter) för abs vid förarplatsen t.ex. en liten sketen 5A säkring på plats 9 i min bil, rycker jag den i min får jag bromsfel stanna bums och hastighetsmätaren dör.
Kollat den nu för andra gången, hel och fin.
#1196389
Jag hade ABS/antisladd service erfodras (V70 2005). Larmet kom och gick för att till slut ligga framme hela tiden. Fick felkod på en bakre givaren i underkant på Huvudbroms cylindern. Den närmst torpeden. Tog bara bort och rengjorde kontakterna (på båda givarna), men felkod gick ändå inte att återställa, kör en runda = felkod försvinner och det har varit lugnt i ca 2mån nu.
Var på returbilen och letade givare ifall det kommer tillbaka, och av 4 bilar utav 5 möjliga så var givaren närmst torpeden plockad. Den främre satt kvar på alla. / Kan kanske vara något?
#1196393
Någon var redan inne på det men jag hade liknande problem på annat bilfabrikat.
Det visade sig vara säkringen till bromsljuset som gått.

Lätt att kolla i varje fall om du inte redan gjort det!
#1196852
Jonas_latt skrev:
Jensberglund skrev:
Jonas_latt skrev:Var i landet bor du?
Linköping!
Okej lite långt. Annars kunde jag hjälpt dit med en riktig felsökning i vida (Volvos felsökningsprogram)
Ja tyvärr. Pratade dock med Volvo och dom vill visst bara ha ca 250 spänn för att felsöka, så det är ju överkomligt.
Dock så kunde han inte ge något pris på att installera ny mjukvara för Abs styrenheten. Han sa att dom tar ca 200 för att installera men licensen för mjukvaran kan vara allt från 1 kr till flera tusen. Det sa ju inte då mycket.

Någon som har erfarenhet av detta? Vad en mjukvara till s80 -04 kostar?
#1196917
Jag vet vad det kostade till min V70 -06.

Nerladdning av mjukvara styrenhet : 498,75
Bcm omladdning (VO 8682705): 541,13

Gissar att den första posten är "arbetskostnaden" och att den andra är den faktiska kostnaden för mjukvaran från Volvo. Den första bör i så fall kunna variera lite mellan olika verkstäder.
#1196940
Värt att påpeka är att om felkoden säger "felaktig konfirmation" så löser inte en omladdning problemet, bara en nollställning av konfigurationen gör det.

Om du får upp det felet be dem att läsa tekniska manual nr 5735 i TIE-systemet. Risken är annars stor att de inte vill göra det för att "en omladdning brukar alltid fungera"
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]