Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1199259
hur svårt ska det va, måste man börja köpa saker på måfå, rattaxelknut, styrväxel och ytterligare en ny pump ?
av MickeM
#1199290
Kom i håg att vi på forumet antar saker baserat på egen kunskap och erfarenhet, och ställer vår diagnos baserat enbart på dina skrivna ord.
En mekaniker som har sett bilen, kanske kört den, hört den, osv, ställer ju en otroligt mycket bättre diagnos.
Men det finns oseriösa verkstäder, tro mig.
Men en stor Mekonomenverkstad med massor av kunder stämmer inte i den profilen.
Det kan vara pumpen givetvis, även om jag undrar lite över styrväxeln, men enbart baserat på dina ord, som sagt.


Ventilpaketet sitter i styrväxeln. Styrväxeln är den som rattens axel går till, och styrstag ut til hjulen.
Långt ner bakom motorn syns den. Syns bäst från passagerarsidan.


Jag menar blåsa genom gummislangen TILL pumpen från kärlet, efter att den är lösmonterad.
Knappast fel på slangen, men nått kan ju blockera.... Stopp i den och pumpen får inte nog med olja och kaveterar.
Men det skulle den isf göra oavsett om du svänger eller ej.


Blåsa i tryckröret genom styrväxeln upp till kärlet klarar du inte med munnen.
Det skulle inte säga något heller.
av VolvoFrälst00
#1199344
Bad mecken om info igen o han sa att med 95 procents säkerhet att nya pumpen felar, suck jag får väl tro på han. Kontaktade hajun autoteile där jag köåte den andra och som tar emot returen. Beställde istället vparts styrservopump och håller tummarna på att det hjälper denna gången. Nu får verkstan göra jobbet dock så garanti finns på jobbet. Surt när man gjort det andra bytet själv men men nu orkar jag inte mer. Hoppas allt löser sig nu när dom gör det med vparts pump. Skulle det visa sig vara styrväxeln också då vet jag inte vart jag tar vägen..
av VolvoFrälst00
#1200980
Har inte fått svar än från verkstan. Antar att dom ej listat ut felet än. Köpte en andra ny pump och inte fått bilen än så troligtvis ligger då felet någon annanstans.. Fråhade om styrväxeln och den såg ok ut sa dom. Mycket märkligt detta.
av VolvoFrälst00
#1204183
för kännedom visade sig allting vara rätt, olja var rätt, pump var rätt, installation var rätt osv många klia sitt huvud tills en äldre mekaniker satt sina spår. en otroligt kunnig man.

det visade sig röra sig om luft i systemet iaf, en luftbubbla kan man kalla det för som satt sig i styrväxeln. med någon speciallösning lyckades man suga ur luft och skapa vakuum i styrväxel och styrsystemet så nu är allt som det skall. synd att sådana verktyg ej finns att köpa hadde underlättat en hel del. men super duper glad att han och mekonomen hjälp mig så mycket som dom gjort.. även tacksam för all hjälp här på forumet med info osv.

ta hand om er.
Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som gå[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller m[…]

"Bara" bytt batteri 4 gånger... O[…]

Stigande tomgång.

Vilken motor? Årsmodell? Felkoder? Lysande m[…]