Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1195007
för att göra en lång historia kort..haft motorstopp utan felkoder. vida visar inget. skrapljud vänster sväng visa sig vara dålig servopump.. man tror nu att motorstopp kan orsakas av trögt motstånd av servopump, jag tror det kan stämma vad tror ni ?

finns bränslerelä på en v70 04a ? ac borde inte gå trögt den kyler ovh värmer bra och låter som den brukar.

annars vevlägesgivare, bränslepump men finns inga koder som pekar dit inte heller några startproblem..lmm är bytt och spjäll rengjort helt. någon som vet hur man byter en servopump tänkte försöa själv.. man tömmer på servoolja, lossar på rem med en insex någonstans längre ner ? sedan lossar man 4 skruvar som håller servopumpen och byter ut i omvänd ordning ?
av MickeM
#1195017
Ja, så byter du pumpen. Rätt.
Ta loss slangen från kärlet först, och ta rätt på oljan i ett litet kärl. Det kommer inte en liter. Halv kanske.
Fyll sen rätt olja, och hissa båda framhjulen och styr ändläge till ändläge flera gånger med motorn igång, så luftar du systemet.
Håll koll på nivån.

Ac gör aldrig värme. Bara kyla.
Det är gamalt hederligt värmeelement från kylvätskan, som står för varmluften.

På min V70 2005 är det en större torx för att vrida spännrullen.

När remmen ändå är loss, så snurra på alla hjul efter ljud, osv.
Känn också så generatorns frihjul i remskivan fungerar, och inte låter illa eller är stumt.
av VolvoFrälst00
#1197155
jag har nu bytt styrservo, hissade o lufta m.m.. blev lite chockad för när jag fyllde behållarn vid första gången efter bytet fyllde jag ny olja nästan för mycket för jag tänkte att det sugs ur men det är fortfarande ett överskott kvar av olja, kan inte ha sugit så mycket olja trodde att en del skulle gå åt, köpte 2 flaskor räckte med en en flaska och måste tappa ur behållarn lite, normalt ?

starta några ggr o stände av för att sen låta motorn gå på tomgång med nya pumpen och olja.. tickade märklig en stund, hisade upp båda hjulen fram och rattade fullt några ggr det surrar gott vid fullt ratt utslag åt båda hållen som det ska men hur länge skall man hålla sig kvar i ändläge ? det märkliga är att när jag hissade ner bilen och prova ratta servo på plan mark sä känner jag som motdrag när jag rattar åt något håll alltså att pumpen vill dra tillbaka ratten lite, kanske ska kalle det för att det hackar vet ej men har det med att det fortfarande finns lite luft kvar att lufta ur ?

frågade en vänn till mig och han sa, ge dig ut o kör en sväng med locket av så kanske det försvinner är det en god ide ? tyckte att pumpen ticka lite konstigt i början men försvann mer o mer efter en stunds tomgångs körning,
av MickeM
#1197223
Finns ingen anledning att hålla mot ändläget .
Vrid fram och tillbaka mellan ändlägena åtskilliga ggr så luftar det ut av sig själv.
10ggr kanske. ...

Systemet innehåller inte så mycket olja.
En liter kanske..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197225
Knappt en liter till och med har jag för mig. En liter räcker för att spola igenom så att det blir rätt fin olja kvar.

Jag brukar backa lite direkt när jag kommer så nära ändläget att det börjar surra.. Låter ju inte direkt bra.
av VolvoFrälst00
#1197239
Det är det som är så konstigt jag hällde bara i olja och toppa lite till var juh lixom ingen åtgång av olja alls.. Vid nystart av bya pumpen.. Rattar enkelt förövrigt så hudrauiliken i pumpen bör juh funka ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197246
Det är väl inte många droppar olja i själva pumpen? Jag hade loss min när jag bytte termostat och det var väldigt lite spill av det
av VolvoFrälst00
#1197292
Jag gissar då att pumpen är full och allt är som det ska haha var beredd på fler starter och uppfyllningar. Jag suger ur lite o kör på.. Luftar ut det sista. Inga andra knep att lufta ur än rattning ?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1197305
VolvoFrälst00 skrev:Föresten kommer man inte åt termostat utan att losa servot ?
Inte på de nyare P2:orna där man byter hela termostathuset. På de äldre där man tar av locket och byter termostat byter man på en kvart utan att spilla ut någon kylarvätska ens.. Riktigt försämring.

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?

Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]