Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av valln
#1198173
Du kollade väl att styrningen gick lätt så att det inte är övre fjäderbenslagringen som skurit?
Hände en kompis och jag tror inte det är helt ovanligt...
av VolvoFrälst00
#1198178
Tyckte att den gick tillräckligt lätt utan aty reagera på att den är tung. Dvs den borde ha fungerar och fungerar. Va ute nuss o ratta och går lätt men låter vid gas och hugger lite då o då i vissa ratt moment.. Överbenslager vad är det ? Tror mor att det är luft men får juh inte ut det.
av VolvoFrälst00
#1198185
När man lyfter bilen för att luft läste kag i ett inlägg att man gör det motor av några ggr till ändläge jag gjorde det med motor på kanske aldrig luftadea ur ?
av VolvoFrälst00
#1198224
kom på det att ena styrledsdamasken har lossnat lite från sitt fäste, kan det ha med pumpens hydraulik att glra, kan det vara nån innre läckage vid styrleden som orsakats av den lösa damasken som i sin tur orsakar oljud i pumpen, men varför bara när jag gasar och inte vid rattrörelse på tomgång och stillastående...
av MickeM
#1198231
VolvoFrälst00 skrev:kom på det att ena styrledsdamasken har lossnat lite från sitt fäste, kan det ha med pumpens hydraulik att glra, kan det vara nån innre läckage vid styrleden som orsakats av den lösa damasken som i sin tur orsakar oljud i pumpen, men varför bara när jag gasar och inte vid rattrörelse på tomgång och stillastående...
Kommer det ut olja vid styrväxeln?
I så fall är ju felet där.
Om inte, så ska damasken på plats igen, för att hindra smuts som förstör.

Men detta ljud.
Är du 100% säker på att det verkligen är pumpen som låter?

Visst har du rätt mängd olja?
Nivån syns på stickan i locket, och så mäts alltid med att sätta ner locket mot gängan och dra upp och kolla.
Inte skruva ner, skruva upp och sen kolla.

Säkert inga fel på Biltemas olja.
Dessa omedelbara oljudsymptom skulle du inte få ens med fullständigt fel olja.
Problem på sikt med helfel olja = Ja!
av VolvoFrälst00
#1198241
Jag dubbelkollar nivån i morrn. Inget yttre läckage vad jag kan se. Ljudet uppkommer vid rattrörelse och gaspådrag så det känns som det ja. När jag jöll på med bytet kan lite olja hittat ner i generatorn men ytterst lite. Remmen kam ha blvit lite kladdig.

Är det någon speciell procedur att lufta o fylla oljan jag kan ha gjort fel massa luft i styrservon kanske.

Om Jag lyfter fronten tömmer olja med min elektriska sug. Med rakställda däck fyller jag olja startar rattar höger. Checkar nivån rattar vänster checkar nivån 10ggr o fyller om det behövs.. ?

När jag fyllde på efter servo bytet hällde jag bara på rakt av när bilen stog på marken starta och ratta... Kan ha blivit fel där. Straxt efter lyfter jag och fortsätter ratta iom ljudet.. Inga förbättringar sen dess. Ska jag tömma allt o göra som jag beskrev först eller finns det något annat sätt blir inte klok på detta.

Pumpens anslutningar passa med allt och remmen får plats på. Fästet på bilen passar så borde vara rätt pump.
av VolvoFrälst00
#1199146
hadde bilen in med nya pumpen, fick utlåtandet att nya pumpen överhettar och returoljan går för varmt nått fel med nya innanmätet i nya pumpen för returen.. bara till att köpa ny pump och göra ett nytt byte, köpte delen från tyskland och skulle ersätta orginal del stog det men måste ha vart riktigt skit. beställer nu från vparts och dom verkar endast ha 142mm varianten någon som vet om den stämmer ? till v70 04a.. returen är gängad och vanlig slang under man skruvar på.. vill inte ha nått fel igen börjar bli tröttsamt haha

Yttertemperaturen har stor inverkan hur mång[…]

Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]