Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghorille
#1193205
Nu har jag bytt ABS-ringen,den var av och två tänder saknades,inte konstigt att ABS-lampan lyste,men jag får upp antisladd tillfälligt avstängd,fortfarande när jag startar den,ibland inte alltid.Och antisladd service erfodras,kommer som ett brev på posten,posten funkar i och sej inte heller,sabla postnord.Min obdh klarar tydligen inte att nolla serviceindikatorn,men den klarar släcka SRL.Kan man nolla serviceind.på nåt annat sätt?Givaren är också bytt.
av MickeM
#1193212
Meddelandet i färddatorn om antisladd är inget servicemeddelande, som tex påminnelsen om årlig/milrelaterad service.
Det är ett felmeddelande som försvinner när felet inte är aktivt längre.
Behövs ingen obd för det.
Det finns fel kvar, eftersom den ännu varnar.

Men:
Fö att veta exakt varför den varnar ännu, vore en felkodsläsning av ABS bra.

Hur ser ringen på andra sidan ut?
av Ghorille
#1193269
MickeM skrev:Meddelandet i färddatorn om antisladd är inget servicemeddelande, som tex påminnelsen om årlig/milrelaterad service.
Det är ett felmeddelande som försvinner när felet inte är aktivt längre.
Behövs ingen obd för det.
Det finns fel kvar, eftersom den ännu varnar.

Men:
Fö att veta exakt varför den varnar ännu, vore en felkodsläsning av ABS bra.

Hur ser ringen på andra sidan ut?
Jag kan inte hitta några brott eller tappade tänder,men den är jäkligt skiten.
av Ghorille
#1193449
Ghorille skrev:
MickeM skrev:Meddelandet i färddatorn om antisladd är inget servicemeddelande, som tex påminnelsen om årlig/milrelaterad service.
Det är ett felmeddelande som försvinner när felet inte är aktivt längre.
Behövs ingen obd för det.
Det finns fel kvar, eftersom den ännu varnar.

Men:
Fö att veta exakt varför den varnar ännu, vore en felkodsläsning av ABS bra.

Hur ser ringen på andra sidan ut?
Jag kan inte hitta några brott eller tappade tänder,men den är jäkligt skiten.
Felkoderna är:BCM 0109,SAS 000E,UEM 0004,CCM 0040,CEM 9C03,ECM 250A.(Jag gjorde ren den andra ringen,om det hjälper).
av MickeM
#1193552
Ghorille skrev: Felkoderna är:BCM 0109,SAS 000E,UEM 0004,CCM 0040,CEM 9C03,ECM 250A.(Jag gjorde ren den andra ringen,om det hjälper).
Se där ja.
Lite fakta.

Nej, ditt fel sitter tydligen inte i abs-kransen.
Men eftersom den ena saknade tänder, är den verkligen inte bytt i onödan.

Relevanta felkoder för ABS/antisladd är dessa:

BCM 0109 komunikation mellan enheter.
Sannolilt sätter BCM (Brake Controlle Module) denna felkod eftersom SAS inte fungerar.

SAS 000E internt fel i rattvinkelgivare.
Här är nog boven. SAS (Steering Angle Sensor) är inte med i matchen.
Kallas också "kontaktrulle" i vissa sammanhang.
Troligen byte som gäller, och har du inte tillgång till VIDA/DICE så bör du nog länna detta jobb till verkstaden.
Den nya skall kalibreras.
Ratten, och då givetvis dess AIRBAG måste också bort tillfälligt, och skall bilen ha varit strömlös 10tals minuter innan man tar bort den..

Övriga felkoder:

UEM 0004 är larmsirenen. Falsklarm ibland,eller "larmservice erfodras" i färddatorn beror på detta.
Sirenbyte, eller om du har tur bara batteriet i den. Finns massor av trådar om det.
Kan också komma om batterispänningen varit väldigt dålig.
Isf ingen åtgärd.

CCM 0040 är luftkvalitetsensorn. Strunta i detta.

CEM 9C03 är antennringen runt tändlåset.
Startproblem ibland? Annars ignorera så länge

ECM 250A är lamdareglering övre gräns. Lamdasonden tycker den går magert och fetar på, och har nått sin övre gräns.
Vakuumläckage gör att ouppmätt luft kommer in, och magrar blandningen. Det är är vanligaste orsaken.
Eller avgasläck innan katalysator som gör att sonden reagerar på syre utifrån ger samma felkod.
Kan också vara LMM eller MAP som mäter fel. Otroligt sällan lamdasonden som är felet här.
Lyser motorlampan är felet ännu aktivt.
av Ghorille
#1193624
MickeM skrev:
Ghorille skrev: Felkoderna är:BCM 0109,SAS 000E,UEM 0004,CCM 0040,CEM 9C03,ECM 250A.(Jag gjorde ren den andra ringen,om det hjälper).
Se där ja.
Lite fakta.

Nej, ditt fel sitter tydligen inte i abs-kransen.
Men eftersom den ena saknade tänder, är den verkligen inte bytt i onödan.

Relevanta felkoder för ABS/antisladd är dessa:

BCM 0109 komunikation mellan enheter.
Sannolilt sätter BCM (Brake Controlle Module) denna felkod eftersom SAS inte fungerar.

SAS 000E internt fel i rattvinkelgivare.
Här är nog boven. SAS (Steering Angle Sensor) är inte med i matchen.
Kallas också "kontaktrulle" i vissa sammanhang.
Troligen byte som gäller, och har du inte tillgång till VIDA/DICE så bör du nog länna detta jobb till verkstaden.
Den nya skall kalibreras.
Ratten, och då givetvis dess AIRBAG måste också bort tillfälligt, och skall bilen ha varit strömlös 10tals minuter innan man tar bort den..

Övriga felkoder:

UEM 0004 är larmsirenen. Falsklarm ibland,eller "larmservice erfodras" i färddatorn beror på detta.
Sirenbyte, eller om du har tur bara batteriet i den. Finns massor av trådar om det.
Kan också komma om batterispänningen varit väldigt dålig.
Isf ingen åtgärd.

CCM 0040 är luftkvalitetsensorn. Strunta i detta.

CEM 9C03 är antennringen runt tändlåset.
Startproblem ibland? Annars ignorera så länge

ECM 250A är lamdareglering övre gräns. Lamdasonden tycker den går magert och fetar på, och har nått sin övre gräns.
Vakuumläckage gör att ouppmätt luft kommer in, och magrar blandningen. Det är är vanligaste orsaken.
Eller avgasläck innan katalysator som gör att sonden reagerar på syre utifrån ger samma felkod.
Kan också vara LMM eller MAP som mäter fel. Otroligt sällan lamdasonden som är felet här.
Lyser motorlampan är felet ännu aktivt.
Lampan lyser inte,men jag får upp meddelande hela tiden(antisladden)jag vill gärna bli av med detta,ska jag byta LMM?och rattvinkeln.
Jag fattar ingenting,är som sagt ingen expert.Jag har fått P 0171,som felkod,kommer och går.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1193629
Begär offert från verkstäder på vad ett byte av kontaktrullen i ratten kostar. Det MickeM menar är att det troligen löser ditt problem med anti-sladden.

I bilen i fråga så lyser aldrig anti-sladd-lampan vid fel, det är endast ett felmeddelande i text-fältet.
av MickeM
#1193725
Som sagt är SAS 00E orsaken till Antisladdvarningen i färddatorn. BCM 0109 är BCM' felkod för samma fel.
Sannolikt byte av rattvinkelgivaren som är lösningen.

Lämna till verkstad, tycker jag.

Resten av texten är förklaring på de övriga felkodena, men har inget med Antisladd att göra.
Möjligen förklaring på ev andra problem med bilen.
av bonde456
#1290268
MickeM skrev:CEM 9C03 är antennringen runt tändlåset.
Startproblem ibland? Annars ignorera så länge
Nej det är bara glödlampan till antennringen och har inget med startspärren att göra. Artikelnummer 30739357 och kostar 102 kr på Volvo.
av ThomasNygards
#1290269
MickeM skrev:SAS 000E internt fel i rattvinkelgivare.
Här är nog boven. SAS (Steering Angle Sensor) är inte med i matchen.
Kallas också "kontaktrulle" i vissa sammanhang.
Troligen byte som gäller, och har du inte tillgång till VIDA/DICE så bör du nog länna detta jobb till verkstaden.
Den nya skall kalibreras.
...
Tänkte också lägga till lite / rätta här...
Jag bytte utan att kalibrera. Funkat kalas vad jag kan se. Antisladd funkar och inget felmeddelande längre.
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]