Ghorille skrev:
Felkoderna är:BCM 0109,SAS 000E,UEM 0004,CCM 0040,CEM 9C03,ECM 250A.(Jag gjorde ren den andra ringen,om det hjälper).
Se där ja.
Lite fakta.
Nej, ditt fel sitter tydligen inte i abs-kransen.
Men eftersom den ena saknade tänder, är den verkligen inte bytt i onödan.
Relevanta felkoder för ABS/antisladd är dessa:
BCM 0109 komunikation mellan enheter.
Sannolilt sätter BCM (Brake Controlle Module) denna felkod eftersom SAS inte fungerar.
SAS 000E internt fel i rattvinkelgivare.
Här är nog boven. SAS (Steering Angle Sensor) är inte med i matchen.
Kallas också "kontaktrulle" i vissa sammanhang.
Troligen byte som gäller, och har du inte tillgång till VIDA/DICE så bör du nog länna detta jobb till verkstaden.
Den nya skall kalibreras.
Ratten, och då givetvis dess AIRBAG måste också bort tillfälligt, och skall bilen ha varit strömlös 10tals minuter innan man tar bort den..
Övriga felkoder:
UEM 0004 är larmsirenen. Falsklarm ibland,eller "larmservice erfodras" i färddatorn beror på detta.
Sirenbyte, eller om du har tur bara batteriet i den. Finns massor av trådar om det.
Kan också komma om batterispänningen varit väldigt dålig.
Isf ingen åtgärd.
CCM 0040 är luftkvalitetsensorn. Strunta i detta.
CEM 9C03 är antennringen runt tändlåset.
Startproblem ibland? Annars ignorera så länge
ECM 250A är lamdareglering övre gräns. Lamdasonden tycker den går magert och fetar på, och har nått sin övre gräns.
Vakuumläckage gör att ouppmätt luft kommer in, och magrar blandningen. Det är är vanligaste orsaken.
Eller avgasläck innan katalysator som gör att sonden reagerar på syre utifrån ger samma felkod.
Kan också vara LMM eller MAP som mäter fel. Otroligt sällan lamdasonden som är felet här.
Lyser motorlampan är felet ännu aktivt.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.