Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av blacksabbath
#1193189
Nu behöver jag hjälp med lite kunnande och erfarenhet...

Jag gjorde ett kamremsbyte innan sommaren hos en större bilhandlare i Uppland... Sedan dess (relaterat eller orelaterat) så "kvittrar" det från någon utav komponenterna kring kamremmen. Här är ett klipp:



Jag har försökt lyssna med stetoskop, jag tycker mig höra att det kommer antingen från vattenpump eller spännrulle, men vad vet jag...
Jag kan säga att det i allmänhet låter väldigt mycket från spännrullen medans kvittrandet kommer fram, dock väldigt dovt, när man lyssnar kring vattenpumpen.

Någon som direkt kan säga bu eller bä eller har andra tips?
av MickeM
#1193202
Hur i hela värden kan du lyssna på vattenpumpen?
Den sitter ju bakom plastkåpan....

Menar du servopumpen?
Det kan ju vara spännrullen för mulitremmen, eller annat tex, ac'ns frigångs lager som låter.

Om spännrullen liksom hoppar, kan det vara generatorns frihjul som gett upp.

Men visst, det kan vara ett spänrullelager till kamremmen = allvarligare!

Demontera multiremmen, och snurra alla hjul för hand, och känn också om generatorns frihjul fungerar. Skall slira åt ena hållet.

Du kan starta utan multirem också, och lyssna om ljudet är borta.
Isf är det inte från kamremrullar/vattenpump.
Du får generatorvarning i färddatorn och lysande laddningslampa utan multirem.
Det försvinner när remmen är på igen. Ofarligt!
av LaRy
#1193245
Bytte de spännrulle? Har du en som i princip ser ut som på bilden https://cdn.autodoc.de/thumb?m=1&id=1237445&lng=se
Jag hade ett kvittrande på min BMW som även den använder en spännrulle som på bilden. Det var faktiskt den som gnisslade i sin vridlagring, alltså den lagring som spännfjädern vrider. Den var helt ny. Hämtade ut ytterligare en ny på garanti, likadant.
Satte upp den i ett skruvstäd och vred fram och tillbaks med skiftnyckel, gnissel. Den nya fabriken i Slovenien tror jag, har glömt att smörja axeln, eller kanske sparat in på glidlagringen. Slutligen la jag hela spännaren i oljebad över natten. Tömde, blåste och torkade av spännaren. Sedan dess (två år sedan) har den varit tyst. Ett tecken jag märkte var att spännaren liksom fastnade i positioner och justerade i steg när motorn var igång , men efter inoljning jobbade den mjukt med steglösa justeringar.
av LaRy
#1193271
Du kan ju testa mina teorier om gnisslande spännaraxel genom att under försiktighet påverka spännarens justering under drift. När jag pressade på "armen" påverkade detta ljudet. Förmodligen kommer du även ned med en fast hylsnyckel (då motorn står stilla) och kan vrida spännarmekanismen och lyssna eftertydligt äkta gnissel, som ett osmort gångjärn.
Användarvisningsbild
av blacksabbath
#1193421
MickeM skrev:Hur i hela värden kan du lyssna på vattenpumpen?
Den sitter ju bakom plastkåpan....

Menar du servopumpen?
Det kan ju vara spännrullen för mulitremmen, eller annat tex, ac'ns frigångs lager som låter.

Om spännrullen liksom hoppar, kan det vara generatorns frihjul som gett upp.

Men visst, det kan vara ett spänrullelager till kamremmen = allvarligare!

Demontera multiremmen, och snurra alla hjul för hand, och känn också om generatorns frihjul fungerar. Skall slira åt ena hållet.

Du kan starta utan multirem också, och lyssna om ljudet är borta.
Isf är det inte från kamremrullar/vattenpump.
Du får generatorvarning i färddatorn och lysande laddningslampa utan multirem.
Det försvinner när remmen är på igen. Ofarligt!
Jo, för jag körde motorn en liten stund på tomgång med plastkåpan av, eller menar du något annat? :)

Ja, det lutar åt att jag ska ta bort multiremmen även om jag inte tror att det är därifrån så får de vara en del av uteslutningen, bara att det är så jäkla trångt där....
Användarvisningsbild
av blacksabbath
#1193422
LaRy skrev:Du kan ju testa mina teorier om gnisslande spännaraxel genom att under försiktighet påverka spännarens justering under drift. När jag pressade på "armen" påverkade detta ljudet. Förmodligen kommer du även ned med en fast hylsnyckel (då motorn står stilla) och kan vrida spännarmekanismen och lyssna eftertydligt äkta gnissel, som ett osmort gångjärn.
Jag förstår, jag får fnula lite på det och testa mig fram. Tack för tipsen!
av MickeM
#1193436
blacksabbath skrev:
MickeM skrev:Hur i hela värden kan du lyssna på vattenpumpen?
Den sitter ju bakom plastkåpan....
Jo, för jag körde motorn en liten stund på tomgång med plastkåpan av, eller menar du något annat? :)

Ja, det lutar åt att jag ska ta bort multiremmen även om jag inte tror att det är därifrån så får de vara en del av uteslutningen, bara att det är så jäkla trångt där....
Det förklarar saken!

Kvittrar det utan multirem, så är det ju från kamremsdrivna detaljer givetvis.

Men jag vet att med skuret (stumt) frihjul i generatorns remskiva, så uppstår både märkliga ljud och vibrationer.
Känn på den. Vrider du generatorn hastigt fram och tillbaka, ska du tydligt känna hur den glider på ena hållet.
Hylsan i vinkel vx

Ok,då tackar jag för svaren.

ljud vid generering

hör ett klickande/klonkade när man sl&au[…]

Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]