Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193073
Hej,

Funderar att köpa XC90 2014 som första familjebil. Vi har ett barn på 2 år och vill ha en rymlig och säker bil, gärna där man sitter lite högre.

De bilar vi tittar på (XC90, 2014), kostar ju allt från 260 000 - 320 000, och de har gått allt från 3500 till 13000 mil.

Är det ovettigt, bör vi titta på annat?
#1193092
XC90 känns som overkill för tre personer, om man inte har för vana att transportera Cyklar i bagaget...
Värt att veta är att det är extremt lite som har ändrats under den första livscykeln på XC90, i alla fall rent utseende och teknik-mässigt. Även om du köper en 2014 så kommer du att få en bil som känns ganska daterad vad gäller design och teknik.

Personligen så skulle jag inte välja en sådan då den ligger väldigt högt i pris för det man får. Om du kan tänka dig en lite mindre bil som fortfarande är högbyggd så skulle jag rekomendera XC60. Om du inte vill tumma på utrymmet så kan XC70 vara rätt (om du väljer 2012 och senare så får du mer teknik och autobroms (om än i låga hastigheter på modeller utan driver support)).
#1193112
XC90 kan sägas vara en beprövad plattform. Den sålde förvånansvärt bra även i slutet av sin livscykel. Tycker du om stora högbyggda bilar är den inte ett dåligt val.

Men som sagt -- för tre personer behövs ingen XC90. Du bör inte ha några problem att rymmas i en XC60 eller X70. Jag antar att du redan vet det. :wink:

En sjusitsig XC90 kan säkert ha sina fördelar om ni skaffar fler barn och ska börja skjutsa dem hit och dit och sedan hem igen tillsammans med diverse kompisar.

Vill du ha en hyfsat ny bil i samma segment så är XC90 ett av de billigare alternativen. Det finns väl ett par asiatiska alternativ, men BMW, Mercedes, Land Rover och Audi torde kosta mer.
#1193120
En XC90 av förra generationen för 260'-300' är inget bra köp om man tänker på vad man får för pengarna. Titta istället på XC60 om du vill ha en lite högre bil. Mycket modernare under skalet. Om du vill ha utrymmena i en XC90 - köp en för 150' istället.
#1193122
Ett par bekanta med två barn köpte en XC90 MY13 för ett år sedan då de tyckte det var trångt i "vanliga kombibilar". Dom är toknöjda! Klart att det går med mindre bilar men vill man ha en hög bil med gott om plats i är XC90 kanon.

Klart den upplevs som lite ålderstigen men det är ändå en j-kla fin bil. En av de senaste årsmodellerna ser iallafall väldigt mycket modernare ut utvändigt än de äldre. Framförallt pga nedlack och ledbakljus.
#1193125
Utvändigt absolut. Men invändigt är det väääääldigt lite uppdateringar 2014 mot 2003...
#1193150
Den funkar, och det finns modernare kartor att köpa, men grafik och användargränssnitt är stenålder jämfört med vilken iphone/android som helst.

Kransen får synas i mitten av hålet, m[…]

Det er nok litt subjektivt også. I min V60 e[…]

Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han[…]

Köpråd

Hade valt en diesel i din situation, det gjorde ja[…]