Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193175
Eftersom bilen tillverkades t.o.m. årsmodell 2014 med produktionsstopp våren 2014 är dieslarna som bäst Euro 5. Euro 6 blev ett krav först från september 2014. Börjar du titta på äldre bilar kan de även vara Euro 4 eller Euro 3. Att säkert säga hur det kommer att bli med eventuella dieselförbud i framtiden är förstås svårt. Men klart är att ju högre Euro-klass desto bättre. Euro 6 är således bäst i nuläget men inget du kan få med gamla versionen av XC90.

När det gäller navigatorn: Jag föredrar definitivt den inbyggda navigatorn i min V70 -02 framför smartphone i någon hållare. Visst, grafiken är inte vacker men precis lika funktionell som den tjusigare grafik man kan få i en nyare navi. Funktionen är fortfarande hur bra som helst och i det närmaste perfekt integrerad i bilen. Gissningsvis kan detsamma sägas om den inbyggda navi du kan få till XC90.

Apropå din fråga tidigare i tråden kan också sägas att både XC60 och XC70 i grunden är modernare konstruktioner än XC90. XC90 lanserades som årsmodell 2003 och är byggd på den gamla P2-plattformen som i sin första form (S80) lanserades redan som årsmodell 1998. Både XC60 och den senaste/sista inkarnationen av XC70 är byggda på en modernare plattform. XC70 lanserades i sin senaste/sista tappning som årsmodell 2008 och XC60 som årsmodell 2009. Båda dessa modeller har också hållits rätt väl uppdaterade.
Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men de[…]