Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193069
Hej!

Jag funderar på att komplettera min V70 D2, 2012, med en xc70 diesel för ca 35-45000 kr.
Jag vill ha en bra dragbil (minst 1800kg) som jag också kan pendla med (kör ca 3000 mil/år). Ska alltså låta V70:n stå mer, fastän den har lägre förbrukning än en XC70.
- Jag har förstått det som att årsskatten ligger på ca 7300 kr. Stämmer det? Hur ser strukturen ut för skatten i relation till olika årsmodeller, motorer och växellådor?
- Har förstått att automatlådorna gärna går sönder på bilar i ”min” prisklass?
- Vilken motor/årsmodell kan komma ner i en förbrukning på 0,5-0,6 om man inte kör snabbare än ca 100 km/h?
Några andra goda råd ni kan ge mig?

Tack på förhand!
//Carolina
#1193096
Vad gäller skatt så har bensin lägre än diesel och manuell lägre än automat. Det låter på siffran som att du har tittat på en automat. Tror att alla årsmodeller av D5-dieseln är ganska tung-beskattad, men den blev lite bättre när den fick partikelfilter (samtidigt som motorn fick 185 hästkrafter istället för tidigare 163). Men generellt så är alla ganska dyra i skatt och ingen av bilarna av XC70n-modellen kommer ner i siffrorna som den senare XC70 II har (den som du har som V70). Bilarna med partikelfilter har också lite högre bränsleförbrukning än de tidigare som saknade det.

Kan väl inte säga att jag har hört att växellådorna är kända för att gå sönder. Men om du har tänkt att dra tungt så är det bra att byta oljan i automatlådan med jämna intervaller (Taxi- och Polis-bilar byter väl var 6000:e mil tror jag).

Jag kan inte svara på förbrukningen, men värt att tänka på är att XC70 drar lite mer än V70 pga högre luftmotstånd och fyrhjulsdrift. Men det kan nog gå att komma ner lite till 0,5-0,6 med en XC70 diesel med farthållaren inställd på 100km/h (men jag har inga förstahandsuppgifter om det, men jag kan komma ner i 0,69 med min V70 Bensin).
#1193106
Carolinasbilar skrev:- Jag har förstått det som att årsskatten ligger på ca 7300 kr. Stämmer det? Hur ser strukturen ut för skatten i relation till olika årsmodeller, motorer och växellådor?
Ju äldre bil desto högre skatt. Värst med automat och utan partikelfilter med andra ord. Ingen är någonsin billig.
Carolinasbilar skrev:- Har förstått att automatlådorna gärna går sönder på bilar i ”min” prisklass?
Nej det skulle jag inte säga är ett stort problem. I förhållande till hur många som sålts är det få som verkar ha problem. Ska du köra med släp är automat en fördel eftersom den slits mindre av det än vad en koppling gör. (Främst vid manövrering).
Carolinasbilar skrev:- Vilken motor/årsmodell kan komma ner i en förbrukning på 0,5-0,6 om man inte kör snabbare än ca 100 km/h?
Ingen alls skulle jag säga.
#1193367
Just P2 XC70 D5 automat skatt skiljer sig bara ynka 600 kronor mellan euro 3 (miljö klass 2000 tom MY2005) och euro 4 (miljö klass 2005 eller 2005PM, mellan MY2006-2008). Just MY2005 och senare modeller skiljer bara dryga hundra kronor så personligen tycket att just den årsmodell är bästa kombination-gamla D5 utan partikelfilter, virvespjäll och med facelift.

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]