Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1193049
Hej!

Min bil dog igår, typ. Den startar lätt, går som den ska på tomgång, men vid minsta belastning stryper den bränslet och går ner till tomgång. När det började första gången hördes ett tydligt turbo-pys ljud typ dumpventil, vet inte om det är något mer som har hänt typ någon turboslang som hoppat eller gått sönder, eller om det "bara" är ett fel. Iaf, jag har läst ut felkoder med VIDA som säger:

ECM-1890 Swirl actuator control - Jammed
ECM-18B0 Swirl actuator control - Offset fault
ECM-1870 Swirl actuator control - Negative drift
ECM 1880 Swirl actuator control - Faulty signal
ECM-6664 Glow relay control- Faulty signal

Det lilla staget mellan stegmotor och virvelspjäll har hoppat av, men ingen skillnad när jag tryckte dit det och provstartade. Själva stegmotorn, ska den gå att röra för hand? Sitter hårt fast känns det som. När jag stänger av bilmotorn hörs det att spjällmotorn jobbar, men den rör sig inte.

Spjällmotorn verkar kass, kan det vara något annat problem? Någon som har ett cirkapris på en sådan?

Bilen är en V70 Classic 2008 med 163Hk dieseln, och har rullat 26700 mil.

Bra med någon extrabil att köra i så länge... :D
#1193087
Hej!
Skulle kunna vara röret mellan laddluftkylare och turbon som släppt uppe vid turbon. Är en riktigt dålig konstruktion av Volvo då röret som går under växellådan är av plast med två tunna plastfästen, som i regel är trasiga. När du bytt packningen uppe vid turbon måste du spraya rikligt med såpvatten för att få dit röret. Använd buntband av god kvalitet när du skall klamma upp röret vid de trasiga fästena. Bästa lösningen är att byta sista delen av röret upp till turbon mot en riktig slang från do88.se. Den har detnr:Kit102-1S kostar 643:-. Glöm inte att köpa till klämmorna. Jag har inte datamognad för att leverera länken till dig. Jag har bytt till slangen på mina bägge 2.4D och är av med problemet. Byt inte rör= Dyrt och dåligt. Klamma ordentligt med buntband istället.
Lycka till!
SAM
#1193262
Du hade rätt Sam, turboslangen hade hoppat av uppe vid turbon! Och plastfästena är trasiga förstås. Ny silikonslang beställd. :D
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.