Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Teletubie
#1192977
Hej!
Går i tankarna att montera dragkrok på min v70 från 07.
Finns mängder av olika märken och modeller och vet inte riktigt vad jag ska välja för fabrikat eller modell.
Ska man köra på borttagbar eller är det mindre krångel med en som är fast-monterad?
Någon som monterat dragkrok som kan komma med tips o trix?
All info är av stor glädje
MVH :D
Användarvisningsbild
av Jeppe940
#1193239
Generellt sett så får man dra tyngre med de fasta, men det kanske inte är så intressant i detta fall? Sedan brukar de vara billigare i inköp också. Avtagbara krokar kärvar sällan under förutsättning att kroken inte är monterad då den inte används och att en täckkåpa sitter på plats när kroken är av. Fördelen är väl att det är snyggare med avtagbar och bättre för den som har trånga (korta) parkeringsplatser.

Att montera dragkrok brukar sällan vara svårt. Mer som lego för vuxna. Se till att välja en krok där det medföljer tydlig monteringsanvisning. Köp även en modellanpassad släpvagnskontakt (med kabel) så att den passar direkt i bilens avsedda kontaktstycke. Huruvida bilens mjukvara sedan måste uppdateras för att elektroniken i kontakten skall fungera vet jag dock inte.
av Teletubie
#1193413
Jeppe940 skrev:Generellt sett så får man dra tyngre med de fasta, men det kanske inte är så intressant i detta fall? Sedan brukar de vara billigare i inköp också. Avtagbara krokar kärvar sällan under förutsättning att kroken inte är monterad då den inte används och att en täckkåpa sitter på plats när kroken är av. Fördelen är väl att det är snyggare med avtagbar och bättre för den som har trånga (korta) parkeringsplatser.

Att montera dragkrok brukar sällan vara svårt. Mer som lego för vuxna. Se till att välja en krok där det medföljer tydlig monteringsanvisning. Köp även en modellanpassad släpvagnskontakt (med kabel) så att den passar direkt i bilens avsedda kontaktstycke. Huruvida bilens mjukvara sedan måste uppdateras för att elektroniken i kontakten skall fungera vet jag dock inte.
Har kikat runt på lite olika varianter och kommit fram till att jag ska köpa mig en beg. original krok med kabel o allt från en skrot i närheten.
Det som även kan va bra att veta för andra som går i tankarna att montera drag är att det är skillnad på krokarna om man har nivomat eller inte.
Hade ingen aning om att jag hade det på min bil så det kan vara bra att kolla upp innan man köper :)
av MickeM
#1193439
Kom ihåg att alla märkskyltar på draget skall vara väl synliga.
Annars godkänns det inte på besiktningen sen.

Men varför begagnat, när ett spriller nytt kostar under 1500kr för fast drag. Demonterbart strax över 2000kr.
Eldosa och kabel brukar sällan vara i gott skick, och behövs nog nytt ändå.

Vet ej om trailermodulen behöver nån sorts programmering/aktivering, eller ens sitter orginal i alla.....
Kanske inte plug and play från skrot.
Nån annan kanske vet det?

Visst går det att sätta strömtjuvar som "förr i världen", men då missar man tex indikeringen i kombiinstrumentet att släpets blinkers verkligen blinkar, osv...

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]