Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
#1192649
hej.. har en klurig fråga jag ej får nån klarhet i. ofta när jag svänger vänster i låga hastigheter framförallt och i rondeller eller kraftigt rattutslag får jag ett ljud som påminner om att däcket går i innerskärmen. ljudet försvinner vid rakt inställning och högre hastigheter.. vad skulle detta kunna vara.. abs,ens tandring eller hjullager ? eller kan det vara så enkelt att däcket faktiskt tar i innerskärmen något ? har 16 däck på för närvarande... kan det vara något som är farligt att köra med ? vad jag kan se vid stopp m.m så ser bromsar nornala ut och ej röd glödheta eller nått sånt.. försökt titta lite på bromsskölden av vad som går att se igenom däcket och ser inget. vad tror ni några erfarenheter ? kom på det att damask på höger sida inte den till drivknut utan någon mindre jämte sitter löst och har en liten glappyta kan det ha något med ljudet att göra ?
av MickeM
#1192653
Har du ryckt i hjulet och känna efter glapp?
Tex lös centrumskruv, hjulskruvar, mm

Då kan det ta i bromsskölden, tex.
Eller låta i hjullager.

Om däcken tar i inneskärmen i rondeller, har du jerrejössesdäck.
Vad har du för dimension?
16" är bara fälgdiam.

Exakt var är det trasig damask?
av VolvoFrälst00
#1192694
jag var ute nyss o lyfte bilen på båda sidor, ryckte i däcket o titta. det enda jag kan se är att böjen till broms hållare vet inte vad det heter har skrapat lite mot länkarm.. abs tand grejesen ser ok ut ser inga utslitna tandhugg.. ena kanske var lite rostig men inte mer än normalt kan jag tycka. ser inge glapp och bultarna sitterså nu blir jag förvirrad. kan det vara att jag hör bromsokshållarens böj skrapa mot länkarmen lite när jag svänger kraftigt ?
av MickeM
#1192702
Du menar styrstoppet?
Dvs en slags "arm" på hjulspindeln, som skall gå emot en plastbussning på länkarmen.
Armen sitter inte på bromsokshållaren, men kanske kan se så ut, då skruven till hållaren sitter ungefär där..

Är plastbussningen kvar? Finns nya att köpa:
https://vparts.se/se/styrstopp-till-lan ... 0-v70.html
Se om den sitter kvar på andra sidan.

Brukar dunka och skrapa, men endast vid fullt, eller nära fullt rattutslag.
Så tvärt borde du inte svänga i "normal"rondellen, men dom gör ju rondeller som bussar inte klarar längre så.....

Så visst, följer skrapljudet fjädringen rörelser mer än hjulets rotation, så kan det vara så.
Men då borde det bara låta om du svänger jättetvärt.
av VolvoFrälst00
#1192708
Var inte där jag mena ska fota vid tillfälle svårt att förklara då jag inte riktigt vet vad allt heter osv.. Vilka verktyg bwhlvs förutom de för att byta broms och ta av okhållare m.m dessa har jag redan.. Tänkte eventuellt göra byte av båda hkullager fram om det är fel på dessa... Ja ljudet uppkommer endast vid kraftiga svängar vänster eller vänster i rondell..försvinner när an rattar upp och bromsar lite
av VolvoFrälst00
#1192736
det var nog den jag mena som du visa på bild där är det skrapat och mot broms grejen.. men det är kanske långsökt.. det är väl lagret som gett sig iaf då det låter då och då när jag svänger vänster, i rondeller framförallt.. är det höger lager då kanske lika bra att byta båda fram..
av VolvoFrälst00
#1194993
hadde bilen inne på mekonomen och en trevlig meck hitta orsaken jag hört det är servopump som börjar låta vid vänstersvängar och kan hålla i sig en stund efter.. den behöver bytas och det tänkte jag göra själv. någon som har lust att hjälpa mig med hur man gör ? tror jag lokaliserat den under huven iaf..
av VolvoFrälst00
#1194999
ps. pratade nyss med volvo killen jag känner och efter felsök med konstaterat servopump dålig, tror vi nu att även den går trögt i remmen och orsakar motorstoppet också.. jag gissar att det är rätt vad tror ni övriga experter ?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]