Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andersinho
#1192571
Hej!
Har en Volvo V70 Classic (-08)

Jag behöver råd med hur jag kan lacka "listen" i nederkant på dörren på bästa sätt? (Jag vet hur jag ska ta loss den delen)
Är det att slipa med fint sandpapper och sedan sprejlacka med Biltemas sortiment?
IMG_3725.JPG
VolvoV70 Lackering
IMG_3725.JPG (53.32 KiB) Visad 468 gånger
Ps. Färgkoden ska finnas i "motorrummet". Men kan ej hitta den! Var kan färgkoden finnas då?

Tack på förhand
Anders
#1192614
Många kommer klaga på biltema saker mm.
Jag har lackat en hel del. Mycket med biltemas produkter också. Men också mycket med riktig billack.

Jag skulle masker med papper runt. Kanske 30-50cm runt om.
Matta ner med slippapper, plast primer, grundfärg, bas färgen (biltema har nästan alla färgkoden) kör 2-3 lager och avsluta med riktig klarlack. Alltså 2k klarlack. Den tål allt och är en "riktig" klarlack. 1k säljs på biltema men undvik 1k.
Mekonomen har tex 2k. Så allt utan klarlack kan du köpa på biltema.

Finns en plåt bricka i motorrummet. Där står färgkoden tre siffror ibland xxx-xx men du ska ha de tre första
Användarvisningsbild
av Derank
#1192616
Tvätta ren dom med thinner el siliconrengöring först, våtslipa sedan så ytan blir matt, sedan kör du på nån primer/filler., sedan lacken, beroende på hur duktig du är att lägga filler kan du behöva slipa igen innan lack, nu använder jag själv 2k prylar och spruta men på en list kan du nog få ok resultat med sprayburk filler finns ochså på sprayburk.

själv är jag ingen vän av sprayburkar men du kanske borde undvika biltemas sortiment iaf, man jag kan ha fel där, de kanske säljer hyggliga saker idag.
av LaRy
#1192667
Håller med föregående inlägg med grundlack, färg och klarlack. Vill bara lägga till några små råd som jag fann på internet, för bra sprejarbete.
Rumstemperatur, inga problem nu i sommaren.'
Bra torr plastprimer och grundfärg.
Sedan kommer råden:
Använd klocka, stoppur. Systematiskt lackering med klockan i hand.
Lägg på ett lager färg, så att det ser fuktigt ut, VÄNTA 5 MINUTER.
nästa lager så det åter blir fuktigt, vänta 5 minuter.
Sammanlagt skall det på minst 4 lager färg med 5 minuters väntan (torktid) mellan varje lager.
När sista färglagret är lagt, VÄNTA 15 MINUTER.
Lägg därefter på minst 2 lager klarlack, 5 minuters torkning mellan varje lager.

Det tar ju nästan en timme med alla pauser, men tålamodet ger resultat.

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]