Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1192314
Helt plötsligt har tändningslåset gått o hängt sig. Fungerade utmärkt igår och idag vill det inte mer.

Det går att vrida den till läge 1 så att rattlåset släpper men sen är det tvärstopp. Verkligen tvärstopp!

Läst på forumet att det inte va ett helt ovanligt fel. Volvo ska ha 2800 kr för ett nytt tändningslås. Bara för låset, utan byte. Misstänker att något kommer behöva kodas?

Är det någon som fått det till att fungera igen utan byte?
Senast redigerad av 1 Alexas, redigerad totalt 0 gånger.
#1192316
Har aldrig själv haft detta problem så vet inte hur man bäst löser det. Men du behöver i vart fall inte oroa dig för att något behöver "kodas" elektroniskt. Låset är helt mekaniskt så där gäller det bara att du får en låscylinder som passar dina nycklar om nu inte den gamla cylindern är hel och kan flyttas över från det gamla låset. Vid tändningslåset finns en antennring för startspärren men den behöver sannolikt inte bytas och innehåller mig veterligen inte heller någon mjukvara anpassad till just dina nycklar. Det är CEM och UEM som sköter startspärrskontrollen och har information om vad som är rätt nyckel och ingen av dessa är direkt berörda av ett eventuellt byte av tändningslås.
#1192317
Tryck in ordentligt med låsolja och dra nyckeln ut och in samtidigt som du försöker vrida på den under några minuter.Har fungerat i ett flertal fall däribland mitt eget för många år sedan.En tillfällig lösning inför ett byte som i varje fall gör att du kommer från platsen om du lyckas.
#1192353
Det finns ingen lösning med olja o.d. Det är bara att byta. Det är mekaniken som gått sönder. Man kan säga att låset bekräftar mekaniskt att det är upplåst och denna spärr är sönder. därför kommer du ej vidare förbi steg 1. Olja hjälper ej.
Jag råkade ut för detta lika oväntat och hastigt som du. Låt bärgaren ta bilen till en Volvoverkstad. De beställer ett nytt lås med samma nyckel, den elektroniska kod-ringen kommer att flyttas över. Det tar normalt 1-2 veckor för Volvo att få fram samma lås, eftersom det tillverkas på beställning. Priset för mig blev 3550 kronor i November 2016 och bilen var tillbaks inom en vecka.
När jag ser räkningen hade jag aldrig lagt ner arbete på att borra ut säkerhetsbultar m.m. Volvoverkstadens arbetstid låg på ca 30 minuter, så totala arbetskostnaden är 750 kronor! De vet exakt vad de skall göra och måste tydligen ha bra verktyg för detta.
Enligt bärgaren var det vanligt problem. Han hade hämtat många sådana låsta Volvo.
#1192381
Säger inte att du har fel men inte vanligt att det går sönder. Det är pga. att låset är fullt av damm som det slutar fungera. Hade samma på min och va bara att tvätta ur så funka det. Åker du till Volvo säger dom såklart det är sönder och ska va nytt lås. Säkerhetsbultarna behöver inte borras ur utan är bara att knacka upp,sitter inte hårt alls. Kostnad ca. 40 minuter av min tid.
#1192458
Hej! Bifogar länk till en video hur en amerikansk låssmed flyttar över befintliga låset till en ny mekanism. Videon ger en bra bild av hur rattlåstes system är uppbyggt och varför jag ser svårigheter med rengöring och smörjning.
Se
. Som man förstår av videon är det naturligt att på Volvo's hemmaplan Sverige, med tillgång till nya anpassade låscylindrar, att byta hela paketet.
#1192503
Jag plockade inte isär låset alls utan tog bara loss från bilen och sprutade in bromsrengöring där nyckeln ska in och blåste ur med tryckluft tills det som rann ut såg rent ut. Att göra som i videon är ju inte så enkelt så förstår va du menar.
#1194690
Glömde skriva att jag löste problemet! Jag fick ta vad jag hade (behövde ha igång bilen) och tog någon droppe med motorolja på nyckelbladet. Lirkade fram och tillbaka i nyckelhålet och efter ett tag släppte faktiskt låset :D Sedan dess har det fungerat felfritt.
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.