Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Znowii
#1192260
Har en V70 -06 Automat.

Lämnade in den i våras och dem bytte fjäderbenslagring och nån del till på vänster sida, då dem påstod att det skulle hjälpa bilen att bli lättstyrd igen.
Mitt problem då var att bilen helt tvärt kunde bli knepig i styrningen, det blev som en kugg att måsta dra sig över när man sväng åt ett håll och sen skulle åt det andra. Lika fort som det kom, kunde det försvinna.
Bilen blev inte hjälpt av detta, utan det som hjälpt var att gubben får lägga sig över motorn och spraya på en punkt, vilket sen gjort att bilen efter 2 sprayningar varit bra i flera månader.

För 3 veckor sedan fick jag punktering på vänster fram däck, och insåg snabbt att däcket var fruktansvärt snedslitet, samma med det högra fram. Så dem är bytta och vi väntar nu på en tid för hjulinställning, vilket det sägs att verkstan som mekade i våras skulle ha upplyst mig om.
Men iom däckbyte inser jag att båda damaskerna på vänster drivaxel är väck, så en ny drivaxel är beställd. Beställde även nya bromsskivor och klossar till båda fram då den på vänster sida är ruskigt ful.

Har de senaste 3 dagarna märkt av ett "klunk" som lixom rycker till i hela bilen, bara ett. och detta kommer efter att bilen stått man kör en liten bit och skall börja bromsa, då klunkar det till. Sen har det inte hörts eller känts något mer under färden, så min tanke var att det borde vara från bromsen?

MEN, nu var jag ner på byn (800m färd) för att lämna återvinningen, och inser att så snart jag släpper gaspedalen så kluckar det till, inte på samma vis som "klunket" som även kändes, utan ett kluck iom att jag släpper drivningen. Och jag kan inte säga att det kommer fårn vänster sida, utan snarare låter det mitt under växelspaken :shock:

Vad är det som händer med min bil, jag känner att jag lagt ner nog så mycket pengar på delar redan nu, och ändå fortsätter det bara att dyka upp mera.

Ska jag vara rädd att det är något med växellådan nu oxå?!?1
av MickeM
#1192268
Nej, växellådan tror jag inte.

Snarare:

Totalslut drivaxel eftersom den körs utan skyddsdamasker. Borde knäppa/knacka en massa i svängarna.

Länkarmsbussningar (skulle förklara snedslitna däck också)

Nedre främre Motorfäste orsakar dunk och ryckig start

Även övre bakre.

Mitt under bilen har du flera fästen för avgasröret.
Är motorfästerna dåliga rör sig även avgasröret onormalt mycket, och med tanke på bilens ålder kan det vara en kombo av dessa fel.

Men det är lite för stort sammanträffande att just vänster drivaxels damasker är paj, när verkstaden grejade just där. Speciellt sen det är BÅDA. Dvs yttre och inre SAMTIDIGT!
Litar du på verkstaden?
Är den en större eller "liten på hörnet"?
av Znowii
#1192277
Det är en mindre verkstad, och nej jag kommer inte be dem om hjälp igen.
Det var ett j*vla velande om vad dem kunde "tro", då dem inte kände något som var fel osv.
Så det blev en dyr historia som inte gav mig någon hjälp då, utan snarare en massa problem NU.

Drivaxeln kommer till veckan *pust*, och sen hoppas jag att det får vara lite lugnare ett tag.
Måste ju få bilen genom besiktningen också.

Men hur ska jag göra nu, törs jag fara omkring i mina viktigaste ärenden, typ till jobbet osv?
Har ingen möjlighet att ta mina 3 ungar på cykeln å lämna dem på dagis 1 mil bort för att sen ha 8 km kvar till jobbet.

Kan jag förstöra något ytterligare, eller kan jag "bara" få mera konstiga ljud från drivaxeln?
Har visserligen assistans försäkring vilket gör att jag kan ringa bärgarn, men det känns inte som jag vill köra runt på promissen att kunna bli ståendes :???:
av Znowii
#1192281
Trodde först bara att det var inre damasken som var väck, då jag såg att där var kletigt och den stripade vi fast. Men här om dagen när jag tog mig en närmare koll på allt och för att mäta bromsskiva osv så insåg jag ju att även yttre damasken är av från sitt smalare fäste.

Tanken slog mig att byta bara damaskerna först, vilket jag är mycket glad över att jag snabbt gav upp tanken på.

Men varför har jag en klump mitt på drivaxeln? Och vad har den för nytta?
av MickeM
#1192286
Jag hoppas att du förstår att det är omöjligt att svara på utan att ha sett bilen, och allt är en gissning baserat på din text.

Men med trasiga Damasker får du oljud i knutarna ganska omgående.
Hur länge dom håller =?
Hur länge har du kört så utan att veta=?
Kommer ett plötsligt haveri orsaka mer skador? Sannolikt inte. Stående =ja.
Kommer ett haveri orsaka en olycka? Sannolikt inte, då jag kört av flera drivknutar själv genom åren. Gamla saabar mest. Alla brast i startögonblicket med en dunk, och sen friläge.

Men var beredd på att de som skall göra hjulinställning kan ringa och säga att länkarmarnas Bussningar är slut och inställning får ske efter byte. Mycket vanligt att som är kass, och det verkar så i ditt fall. Dom kostar ca 1200kr styck hos de större piratreservdelsfirmorna. Tex Mekonomen arbetskostnaden tillkommer. Ca 1,5Tim.
Billigare finns på nätet, men verkstaden accepterar inte alltid att kunden har eget material.

Edit:
Klumpen på drivaxeln har bara automatväxlade bilar. Den är en dynamisk ballanserare. Automater har en annan inre knut. Behövs ej på manuella. Varför automater har annan inre knut, vet jag ej.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1192290
om den yttre damasken är av som du beskriver det är damasken iaf på sin plats och inte sprucken.
Fett kommer att tryckas ut men i övrigt är det lugnt.
Så körde jag i över ett år utan problem....
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]