Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cary
#1192146
När jag för drygt tio år sedan köpte min v70-04 störde jag mej direkt på att motorn tappade varv för att sedan komma igen när man skulle iväg från stillastående. Jag var in till Volvo och
uppdaterade programvaran vilket inte ändrade saken. Mekanikern sa att jag väl fick vänja mej och det har jag gjort, men i vissa lägen har det alltid stört mej. Idag läste jag i en tråd om
vilken skillnad det kan göra om man gör rent gasspjället, jag har nog hört det tidigare men aldrig provat. 13000 mil efter köpet testade jag alltså denna enkla åtgärd, och efter att fått bort en hel del svart klet beter sig motorn klart annorlunda. Tappet jag kunde se på varvräknaren om jag sakta tryckte ned gaspedalen är nu borta och tomgången är något högre och jämnare. Roligare att köra nu!
av Rådlös
#1192166
Håller med om det positiva. Jag har också upplevt detta. Om jag fick bestämma, så skulle jag lägga in som en servicepunkt i serviceschemat t.ex var 60000 km eller något sådant, Kontroll och rengöring av gasspjäll.
Eftersom ämnet kommer upp här på forumet ibland och säkert på andra forum också, så finns det ju ett behov. Och det finns ju popupreklam här (om man inte har Adblock som jag numera) som berättar om renoverade gasspjäll till salu. En firma har alltså detta som affärsidé. Så stort är alltså behovet.
av MickeM
#1192289
Renovering av gasspjället gäller främst äldre modeller med Magneti Marelli. Även de mår bra av rengöring, men pajar alltid förr eller senare pga deras konstruktion. De slits mekaniskt.

Med de senare Bosch (efter 2003) är rengöring bra service, och gör det lättare att starta mjukt. De slits inge mekaniskt som de äldre, och kan i teorin hålla nästan hur länge som helst.
Användarvisningsbild
av Vojje
#1192294
har kört 33 000 mil med mitt MM vitetikett original.
har visserligen en felkod på spjället men inget som märks...
(det vet man ju hur Volvo spottar ut felkoder i tid och otid :D )
av gunnarS80
#1235775
Det som slits på Magneti Marelli-spjällen med gul etikett verkar mest vara trottel-läges-sensorn som är en variabel resistor
där resistansbanan nöts ner på de ställen där trotteln oftast befinner sig. Det ger plötsligt ojämna mätvärden oftast kring tomgång som kan få bilen att stanna eller uppvisa pumpande tomgångs-varvtal.
Jag bytte den sensorn i mitt spjäll med ett kit från Ebay; inget att rekommendera annat än för extremt nördiga och tålmodiga mekaniker med rätt verktyg, orädd inställning, delar och info om hur man gör.. Jag hade bara en del av den utrustningen när jag började...Det finns mängder av info i forum så det går läsa sig till det.
Sedan bytte jag luftmassemätare och kombinerat löste det alla tomgångsproblem på Volvo S80 2.9 -00.
av Arnold
#1236080
gunnarS80 skrev:Det som slits på Magneti Marelli-spjällen med gul etikett verkar mest vara trottel-läges-sensorn som är en variabel resistor
där resistansbanan nöts ner på de ställen där trotteln oftast befinner sig. Det ger plötsligt ojämna mätvärden oftast kring tomgång som kan få bilen att stanna eller uppvisa pumpande tomgångs-varvtal.
Jag bytte den sensorn i mitt spjäll med ett kit från Ebay; inget att rekommendera annat än för extremt nördiga och tålmodiga mekaniker med rätt verktyg, orädd inställning, delar och info om hur man gör.. Jag hade bara en del av den utrustningen när jag började...Det finns mängder av info i forum så det går läsa sig till det.
Sedan bytte jag luftmassemätare och kombinerat löste det alla tomgångsproblem på Volvo S80 2.9 -00.
Du menar väl med "vit etikett" som är original på de årsmodellerna. Det är de bättre utbytesspjällen som har gul etikett.
av MickeM
#1236172
Alla Magneti Marelli spjäll (ETM) är uppbyggda lika.
Men gul etikett är "förstärkt" och bättre än med dom med vit etikett.
Även gula krånglar dock till slut.

Exakt VAD eller HUR det är förstärkt i gula varianten, vet jag inte.

De två olika ETM spjällen från MM, skall inte förväxlas med det senare ETA från Bosch.
ETM och ETA är INTE utbytbara sinsemellan, för dom är helt olika uppbyggda.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1236173
MickeM skrev:Alla Magneti Marelli spjäll (ETM) är uppbyggda lika.
Men gul etikett är "förstärkt" och bättre än med dom med vit etikett.
Även gula krånglar dock till slut.

Exakt VAD eller HUR det är förstärkt i gula varianten, vet jag inte.

De två olika ETM spjällen från MM, skall inte förväxlas med det senare ETA från Bosch.
ETM och ETA är INTE utbytbara sinsemellan, för dom är helt olika uppbyggda.
Inte minst är Bosch-spjällen bara ett spjäll. MM-spjällen är en CAN-nod. Därför de inte bara går att byta hur som helst utan omprogrammering.

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]