Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Creo
#1191971
Hej,

Bilen det gäller är alltså en V70 2.5T 2005. Den har låtit rätt illa (typ traktor) ett par veckor men har varken haft tid eller ork att öppna huven förrän nu på morgonen. Upptäckte då en slang som var helt av, den kommer ut under motorn (blocket?). Har ingen större kunskap om motorer men förmodar att den kan vara boven i dramat? Bifogar en bild, tyvärr dålig kvalité. Förutom oljud har bilen dragit mer bensin, däremot tycker jag inte den har tappat kraft utan är fortsatt relativt pigg när man trampar ner högerfoten.

Någon som vet vad det är för slang baserat på den något hopplösa bilden? Och är det något som måste fixas akut eller kan man köra några dagar till och lösa det nästa vecka?

Tillägg: Bilen visar inga meddelanden eller varningslampor.

Med vänlig hälsning
Creo
Bilagor
IMG_7006.JPG
IMG_7006.JPG (1.17 MiB) Visad 282 gånger
av MickeM
#1191976
Låter en bil illa, så ser först själv efter uppenbara fe under huven och under motorn.
Ser man inget uppenbart tar man hjälp av en kunnig person.

Att bara köra vidare är det sämsta man kan göra.
Enkla fel blir snabbt till riktigt svåra och dyra problem.

Men som nr1?
Läcker det olja någonstans?
Det behöver man inget motorkunnande för att se.
Om ja, vart någonstans? (Positionen under huven. Behöver inte vara namnet på detaljen )

Viktigt!
Finns det motorolja, kylvätska och styrservo-olja i rätt nivåer?

Bilden var extremt svårtolkad, och skriv helst ungefär vart du tog den....."förarsida uppifrån" tex.

Det skulle kunna vara en damask till styrväxeln, men kan inte räkna ut från vilken vinkel du skulle ha fotat den för att få med ett turbotryckrör, så det kan vara fel.
Styrväxeln är heller inte själva motorn, utan den sitter bakom.
Skulle väl kunna misstolkas komma från motorn om man bara tittar uppifrån, men..

Vad du nu har fotat ser iaf oljekladdig ut, så någonting läcker olja någonstans.
av Creo
#1191978
@2ägaren - Det kom plötsligt, ytterligare en anledning till varför jag misstänker slangbrottet.

@MickeM - Yes motorolja samt övriga vätskor ligger där de ska. Verkar inte läcka, i vart fall inga mängder. Har ljusa plattor på uppfarten så det hade man sett där. Faktiskt väldigt rent även i motorrummet.

Bilden är mycket tydligare i telefonen. Den är tagen rakt framifrån och precis under motorblocket (den del där man fyller på olja?). Sen ser jag att bilden la sig ner. Det som är vänster här är egentligen upp i verkligheten. Slagen är ca 1 cm i diameter och kommer ut från undersidan av motorblocket (tror det är rätt term). Den är räfflad om det hjälper något. Däremot är slangen slät efter brottet.
av Creo
#1191981
Gjorde ett försök att ljusa upp bilden och vända den rätt. Hoppas det underlättar. Det man ser vid sidorna tror jag är det man kallar "grenrör" eller liknande.
Bilagor
ljusare2.jpg
ljusare2.jpg (1.76 MiB) Visad 264 gånger
Användarvisningsbild
av fisse
#1191984
Creo skrev:Gjorde ett försök att ljusa upp bilden och vända den rätt. Hoppas det underlättar. Det man ser vid sidorna tror jag är det man kallar "grenrör" eller liknande.
Det känns som om det kunde vara slangen från kamaxelkåpan ner till avskiljaren? Men den är inte räfflad? Ser ut som bilden är taget mellan insuget och termostathuset. Ta en bild på lite avstånd, väldigt svårt o se fortfarande.
av Creo
#1191986
Såg nu när jag var ute att det är slangen som kommer upp precis bredvid locket där man fyller på olja.

Tillägg: Röd oval visar alltså var den första bilden var tagen.
Bilagor
Översikt.jpg
Översikt.jpg (1.66 MiB) Visad 263 gånger
Användarvisningsbild
av fisse
#1191989
Creo skrev:Såg nu när jag var ute att det är slangen som kommer upp precis bredvid locket där man fyller på olja.

Tillägg: Röd oval visar alltså var den första bilden var tagen.
Ja då är det den slangen jag menade, dom går sönder med tiden tyvärr. Oftast brister dom vid oljelocket, men kan ju gå av eller hoppa av vid andra punkter också. Lite pilligt att byta men det går att göra det själv.
av Creo
#1191990
fisse skrev:
Creo skrev:Såg nu när jag var ute att det är slangen som kommer upp precis bredvid locket där man fyller på olja.

Tillägg: Röd oval visar alltså var den första bilden var tagen.
Ja då är det den slangen jag menade, dom går sönder med tiden tyvärr. Oftast brister dom vid oljelocket, men kan ju gå av eller hoppa av vid andra punkter också. Lite pilligt att byta men det går att göra det själv.
Kanon då vet jag! Tack! Är det något som måste åtgärdas akut eller går det att köra med? Ger mig nog inte på att byta själv utan lämnar nog in till Volvo verkstaden hemma i byn. Någon susning om vad ett byte kan tänkas gå på?
Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)

Batteri styrka på 12.1 efter vila är in[…]

Är det värt pengarna att montera en s&a[…]

Har nylig byttet sommerdekk og har en god del reso[…]