Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joner
#1191685
Har nyligen fått ett obestämt missljud i bilen en V70 2.4 Bilen har gått 18.000 mil.

Ljudet hörs i hastigheter över 30km/h. Det låter som något rasslar, ung. som ventilslammer, men det hörs mest i kupén. När man öppnar huven och varvar motorn på tomgång låter allt ok. Kan det röra sig om kopplingen ? urtrampningslager som slamrar emot tryckplattan ? Bilen växlar normalt och kopplingen slirar inte, men det klonkar till en aning när jag frikopplar.
av MickeM
#1191694
Så det låter inte stillastående oavsett motorvarv?

Då är det mindre troligt med urkopplingslager, osv.

Lös värmeplåt på avgasröret, brusten upphängning av avgsröret.... typ?

Försök att avgöra om ljudet ändras med motorvarven, vs hastighet.
Dvs växla ner/upp och lyssna om det ändras.

Även om motorbelastningen påverkar ljudet.
Användarvisningsbild
av Någonting
#1191773
Har du kontrollerat om någon broms ligger på? Kör en bit med hög hastighet och kolla sedan om någon fälg är har markant högre temperatur.

Om ljudet låter som ett mullrande/skrapande så kan det också vara ett hjullager som håller på att bli dåligt. Ljudet från trasiga hjullager brukar ändra karaktär om man svänger (eftersom hjullagret som är dåligt belastas mindre i när man svänger åt ett visst håll).
av Joner
#1191900
Tack för idéerna. Lös värmeplåt på avgasröret, brusten upphängning av avgasröret brukar ge upphov till oregelbundna klonkande missljud, det här ljudet är väldigt intensivt, jämnt och regelbundet, som rasslande ventiler. Det låter ungefär som när man satte ett spelkort mot ekrarna på cykelhjulet när man var liten för att man skulle få motorljud. :) Alltså ett smattrande/rasslande missljud. Konstigt nog hörs det mest i kupén på förarsidan, har suttit på främre passagerarsätet under färd och där hörs det inte lika mycket. Jag har också vevat ner rutan och lutat mig ut utan att hörs nåt speciellt i låg fart.

Dåliga hjullager brukar låta som ett dovt ljud utan "smatter". Hade problem med en anliggande bromssköld sen innan och då gnisslade det och skrek i hjulet när jag svängde i låg fart, men det ljudet är borta nu. Blir intressant att se om smattret ändrar karataktär när det blir kallare i höst. :?:
av MickeM
#1191924
Följer det motorvarv eller hastighet?
Dvs ändrar ljudet frekvens med hastigheten, eller med bibehållen hastighet och lägre/högre växel?

Jag förutsätter att du tittat under bilen och i hjulhuset efter uppenbara fel och inget sett?
Tex
Brusten drivknutsdamask som det slänger en bit av och slår i.
Annat som lindat in sig i drivaxel och slår i.
Lösa hjulskruvar
Lös centrumskruv
Brusten fjäder som tar i däcket. ..

Jag har personligen skojat med flera polare med att sätta ett buntband på kardanstången (bakhjulsdrivna bilar) som slog i golvet en gång/axelvarv, och gosse vad dom funderade innan dom hittade den.
"Smatt, smatt, smatt, smatt", i ökande frekvens med hastigheten...
Lika kul varje gång....

Funkar nog på en drivaxel på framhjulsdriven bil också....
Du känner inga skämtare?
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.