Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1191655
hejsan köpte en v70N-00 som har telefonenhet med lur mm i bilen, nu undrar jag vilken typ av simkort den accepterar, om det är något speciellt från volvo eller är det bara att dunka i ett helstort kort från tex från Hallon i den?

Provade nämligen att sätta i ett kort från Hallon som är nytt i bilen idag, kreditkorts storlek, och då stod det knappa in simkorts koden, och det gjorde jag då svarade den att "kortet avvisat" och efter att ha testat ett par gånger så var det ju bara att ge upp- det fungerar klockrent i en vanlig mobil, så jga vet inte alls vad felet är.

Någon som har varit med om samma sak förut? och kanske har något svar - Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 jaktfalken, redigerad totalt 0 gånger.
#1191678
Så vitt jag vet behöver telefonen i de allra första årsmodellerna ett SIM-kort som bara är på 8K. Annars förstår de sig inte på det. Kanske går det fortfarande att på ett eller annat sätt få tag i ett sådant.

Du har för övrigt postat i fel forumdel (den som gäller V70 2008- snarare än den för V70 2000-2008). Moderatorerna är underrättade om den saken så att tråden kan flyttas till rätt forumdel. Kanske kan du få ytterligare hjälp där.
#1191762
Telefonen känns vara ett fosil från tidig jura-period idag, och helt onödig, så funkar det inte, behöver du inte vara så ledsen.
Borde ha varit gammaldags redan år 2000, när var man ändå hade mobil i fickan, och stenålder 2005, men i min skulle dom ha..... säkert dyrt.

Inte ens 2005'ans telefon kan kolla saldo tex, för kommandot (*siffor# lur) fattar den inte, utan måste utföras av en gammal fungerande mobiltelefon jag har liggande som den lite större modellen av SIM passar i (inte kreditkort, utan som en Iphone4 har/hade.

Luren i mittenfacket vill jag ha bort.
Bara ivägen, och när tusan ska man använda den, när handsfree funkar fint.
Hemlig diskution i bilen med passagerare? Sääääkert!

Nån som vet om man bara kan koppla ur och ta bort den utan andra konsekvenser?

Enda anledningen att jag bemödar mig med kontantkort, är för att jag medvetet har annan operatör än vanliga mobilen, för att öka chanserna till täckning, om man får stopp mitt i ingenstans.
Även om jag måste ringa upp någon när jag åker, tex sen till fritids, eller nått.....

Min 2005 kan ha ett vanligt kontantkort, som sätts direkt i telefonen i instrumentbrädan.
Helt olika de tidiga modellerna.
#1191825
Problemet är väl att om man inte kan använda "fossilet" måste det till någon annan lösning (t.ex. nytt gränssnitt med BT till stereon plus en mick) för att på ett vettigt sätt kunna prata i telefon i den här bilgenerationen. Bluetooth fanns ju inte ens på kartan när bilen designades. Det var ju också skälet till att bilarna ett tag hade egna GSM-telefoner. Sedan förblev inbyggd biltelefon rätt gångbart en period även efter att BT dykt upp eftersom alla vid den tiden inte knallade omkring med "nallen" på sig för jämnan, som man tvingas göra numera eftersom man är lätt handikappad i alla möjliga bemärkelser om man är utan.

Jag har haft god nytta av den telefon jag har i min 02:a trots att jag inte köpte den bilen förrän i slutet av 2007. Även om telefonen är omodern fungerar den ju alldeles utmärkt för det den är tänkt för: att telefonera med. Och den är perfekt integrerad i bilen via rattknapparna, displayen i DIM, den lilla högtalaren i nackstödet (som tyvärr utgått i nästa modellgeneration), micken i backspegeln (om jag minns rätt) och rejält tilltagen GSM-antenn.

Även "sekretessluren" har kommit väl till pass några gånger, inte för att hemlighålla vad den andra parten säger (även om man skulle kunna tänka sig sådana behov) men däremot för att även passagerare kan använda telefonen med hjälp av den. Minns särskilt en gång när vi var på semester i Polen och min svärdotter behövde ringa ett viktigt jobbsamtal. Hon satt i baksätet med egen mobil men det var stört omöjligt att hålla kontakten med den. Samtalet bröts hela tiden. Men med den inbyggda telefonen och dess "sekretesslur" gick det hur fint som helst, säkert tack vara bättre antenn.

Vad som händer om du plockar bort luren vet jag inte. Men jag skulle tippa på att allt fortsätter att fungera som vanligt och att du inte får några felmeddelanden. Det är ju inte alltför svårt att prova heller. Du måste ur med tunnelkonsolen för att få bort luren och dess hållare men sedan är det ju bara att testa hur det funkar med luren urkopplad innan du återmonterar.

När det gäller den riktigt gamla telefonvariant som TS har i sin 00:a, med särskild "telefonlåda" någonstans i skuffen om jag minns rätt, tror jag den försvann redan med årsmodell -01. Min 02:a har i vart fall den nyare varianten med hela telefonen, inklusive SIM-kortet, i mittkonsolen.

Min har också ett för den tiden synnerligen exklusivt tillval, nämligen VoC. Det är bara ca 0,3 promille av bilarna i den generationen som har det. Och på den tiden var det omöjligt att få VoC utan att också välja till inbyggd telefon. VoC-enheten sitter nämligen monterad i den vanliga GSM-telefonen och består i praktiken av en andra GSM-enhet.

VoC förutsätter ju GSM-förbindelse så även moderna VoC-bilar utan inbyggd telefon har i praktiken ändå en telefon inbyggd i bilen. Det är bara det att den uteslutande kan användas för att prata med VoC-centralen, utom på USA-marknaden där den av någon anledning frisläppts även för normalt telefonbruk.
#1191842
Roligt att höra att det fortfarande finns kort som funkar till den gamla apparaten. :D

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]