- tis 15 aug 2017, 07:31
#1191553
Hej!
En eller flera tändspolar krånglar.
Lång historia kort: Förförra sommaren så började bilen tappa gasen/andan och hacka och rycka lite i backar och motorlampan flimra. På vianor sade de att alla tändspolarna skulle bytas. Skälet var att det gick inte att utläsa ur datorn exakt vilken som krånglade och att byter man bara en så börjar alla andra krångla tids nog och man får byta i alla fall. Jag hade inte pengar till den insatsen så svärfar bytte tändspole nr 1 och bilen gick som en klocka till nästa sommar. Samma problem började igen och på volvo kunde de urläsa att 2 specifika tändspolar som krånglade, tror det var 2 och 4. NU! så började det igen i början av sommaren. Jag kör så lite så tänkte att det är ju bara i backar och det är det ju ingen till jobbet.... byter i slutet av sommaren. Nu är vi där och helt plötsligt börjar bilen durra och låta jätte skumt när jag väntar i korsningar osv. Åkte då till vianor och de kollade datan som sa nått i stil med "misständning en eller flera cylindrar", kanske stod "intermittent" också. Sen var det nån ventil till nån turbo som behövde bytas också? Sen på vägen hem så började motorlampan lysa ett fast orange sken. Har inte kört sen dess, men tänker köra 1 km till vianor på torsdag.
I alla fall, jag funderar på att ge mig i kast med att testa byta tändspole själv och har lite funderingar om detta. Jag kan egentligen inte nånting alls om bilar förutom byta däck, men jag tror att i teorin ska jag kunna fixa detta.
Bilen är en v70 automat bensin från 2002.
1) När jag kollar via regnr hos biltema så finns det två olika tändspolar att välja på. Hur vet man vilken man ska ha?
2) Sonen som kan lite mer än mig om bilar säger att nån kompis pappa har sagt man ska ha bilen igång och sen ta loss tändspole en efter en för att veta vilken som är trasig. Stannar bilen så var den hel, fortsätter den att gå så är det den trasiga. Stämmer detta? Om det är så enkelt att hitta vilken som är fel borde ju verkstaden kunna föreslå detta?
3) Nånting annat att tänka på vid byte? Nått man ska observera osv. Tänker på sladdar och annat som man kanske bör veta om när man gör ett sådant här byte.
4) Kan en som inte vet nått om bilar göra detta eller är det lika bra att lämna in och låta verkstaden fixa? Fattar det som att det är att ta bort ett plasthölje, lossna nån skruv på tändspolen och sen plocka bort den? Behövs nått mer än skruvmejsel, skiftnyckel? Specialverktyg?
Tacksam för svar....
En eller flera tändspolar krånglar.
Lång historia kort: Förförra sommaren så började bilen tappa gasen/andan och hacka och rycka lite i backar och motorlampan flimra. På vianor sade de att alla tändspolarna skulle bytas. Skälet var att det gick inte att utläsa ur datorn exakt vilken som krånglade och att byter man bara en så börjar alla andra krångla tids nog och man får byta i alla fall. Jag hade inte pengar till den insatsen så svärfar bytte tändspole nr 1 och bilen gick som en klocka till nästa sommar. Samma problem började igen och på volvo kunde de urläsa att 2 specifika tändspolar som krånglade, tror det var 2 och 4. NU! så började det igen i början av sommaren. Jag kör så lite så tänkte att det är ju bara i backar och det är det ju ingen till jobbet.... byter i slutet av sommaren. Nu är vi där och helt plötsligt börjar bilen durra och låta jätte skumt när jag väntar i korsningar osv. Åkte då till vianor och de kollade datan som sa nått i stil med "misständning en eller flera cylindrar", kanske stod "intermittent" också. Sen var det nån ventil till nån turbo som behövde bytas också? Sen på vägen hem så började motorlampan lysa ett fast orange sken. Har inte kört sen dess, men tänker köra 1 km till vianor på torsdag.
I alla fall, jag funderar på att ge mig i kast med att testa byta tändspole själv och har lite funderingar om detta. Jag kan egentligen inte nånting alls om bilar förutom byta däck, men jag tror att i teorin ska jag kunna fixa detta.
Bilen är en v70 automat bensin från 2002.
1) När jag kollar via regnr hos biltema så finns det två olika tändspolar att välja på. Hur vet man vilken man ska ha?
2) Sonen som kan lite mer än mig om bilar säger att nån kompis pappa har sagt man ska ha bilen igång och sen ta loss tändspole en efter en för att veta vilken som är trasig. Stannar bilen så var den hel, fortsätter den att gå så är det den trasiga. Stämmer detta? Om det är så enkelt att hitta vilken som är fel borde ju verkstaden kunna föreslå detta?
3) Nånting annat att tänka på vid byte? Nått man ska observera osv. Tänker på sladdar och annat som man kanske bör veta om när man gör ett sådant här byte.
4) Kan en som inte vet nått om bilar göra detta eller är det lika bra att lämna in och låta verkstaden fixa? Fattar det som att det är att ta bort ett plasthölje, lossna nån skruv på tändspolen och sen plocka bort den? Behövs nått mer än skruvmejsel, skiftnyckel? Specialverktyg?
Tacksam för svar....