Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ironjohn
#1191553
Hej!

En eller flera tändspolar krånglar.

Lång historia kort: Förförra sommaren så började bilen tappa gasen/andan och hacka och rycka lite i backar och motorlampan flimra. På vianor sade de att alla tändspolarna skulle bytas. Skälet var att det gick inte att utläsa ur datorn exakt vilken som krånglade och att byter man bara en så börjar alla andra krångla tids nog och man får byta i alla fall. Jag hade inte pengar till den insatsen så svärfar bytte tändspole nr 1 och bilen gick som en klocka till nästa sommar. Samma problem började igen och på volvo kunde de urläsa att 2 specifika tändspolar som krånglade, tror det var 2 och 4. NU! så började det igen i början av sommaren. Jag kör så lite så tänkte att det är ju bara i backar och det är det ju ingen till jobbet.... byter i slutet av sommaren. Nu är vi där och helt plötsligt börjar bilen durra och låta jätte skumt när jag väntar i korsningar osv. Åkte då till vianor och de kollade datan som sa nått i stil med "misständning en eller flera cylindrar", kanske stod "intermittent" också. Sen var det nån ventil till nån turbo som behövde bytas också? Sen på vägen hem så började motorlampan lysa ett fast orange sken. Har inte kört sen dess, men tänker köra 1 km till vianor på torsdag.

I alla fall, jag funderar på att ge mig i kast med att testa byta tändspole själv och har lite funderingar om detta. Jag kan egentligen inte nånting alls om bilar förutom byta däck, men jag tror att i teorin ska jag kunna fixa detta.

Bilen är en v70 automat bensin från 2002.

1) När jag kollar via regnr hos biltema så finns det två olika tändspolar att välja på. Hur vet man vilken man ska ha?

2) Sonen som kan lite mer än mig om bilar säger att nån kompis pappa har sagt man ska ha bilen igång och sen ta loss tändspole en efter en för att veta vilken som är trasig. Stannar bilen så var den hel, fortsätter den att gå så är det den trasiga. Stämmer detta? Om det är så enkelt att hitta vilken som är fel borde ju verkstaden kunna föreslå detta?

3) Nånting annat att tänka på vid byte? Nått man ska observera osv. Tänker på sladdar och annat som man kanske bör veta om när man gör ett sådant här byte.

4) Kan en som inte vet nått om bilar göra detta eller är det lika bra att lämna in och låta verkstaden fixa? Fattar det som att det är att ta bort ett plasthölje, lossna nån skruv på tändspolen och sen plocka bort den? Behövs nått mer än skruvmejsel, skiftnyckel? Specialverktyg?

Tacksam för svar....
Användarvisningsbild
av frasse4
#1191560
2) Om en tändspole är helt död och bilen går på 4 cylindrar kan man dra ut en sladd i taget. Då kommer motorn gå ner på 3 cylindrar utom vid den felaktiga då inget händer. Men har man ett sporadiskt fel tror jag inte det hjälper.

3) Nej, koppla ur batteriet innan du börjar.

4) det är ett bra gör det själv jobb. Plasten sitter med torxskruvar och spolarna med sexkantskruvar (läs bultar).

Eftersom alla tändspolar säkert är samma "batch" är det nog inte dumt att byta resterande...
av ironjohn
#1191564
Ok, tack för svaret!

Kände det vart överkurs vid "koppla ur batteriet", får kolla hur man gör. Tre av spolarna är ju bytta sedan tidigare, tror det är 1, 2, 4 eller så är det 1, 2, 3... Får kolla. Lika bra att byta de två som är kvar, men skulle ju kunna vara en av de nya som krånglar också? Suttit och kollat lite youtubevideos nu ;) och inser att det kanske är smart att kolla tändstiften också.
av MickeM
#1191582
Det finns ingen anledning att koppla ur batteriet för ett tändspolebyte.
När man byter tändstift tar man ju helt loss tändspolen, och inte kopplar man loss batteriet för det.


Om du nån gång ska lossa/byta batteriet:
(En V70N har batteriet i utrymmet under bagaget.)

Lossa minus på batteriet och ta av den från batteriet.
När det skall återanslutas ska du ha tändningen på (körläge), och ingen i bilen.
Sen sätter du tillbaka minuspolen i en bestömd rörelse så det blir kontakt en gång och inget av/på i onödan.
Lite gnister är helt normalt och så klart helt ofarligt.

Anledningen till tändning på vid återanslutning är att OM en airbag skulle smälla, vill du inte sitta i bilen.
Detta är Volvos egna anvisningar. Risken för att detta skall inträffa, speciellt om man inget rört ang airbag är ofantligt liten.

Nedan gäller alla fordon med batteri. (Okej undantag finns på vissa fordon från 1950talet som är plusjord, och då får omvänt förfarande)

Grundtänket är att lossa minus först vid demontering, och återansluta minus sist.
Varför då? Jo, minus är ju jord, dvs karross. Skulle ditt verktyg komma i kontakt mellan karrossen och batteriplus, med minus ansluten, får du en duktig kortslutning som du kan få brännskador av, och/eller förstöra elektronik. Med minus av och kontakt mellan batteriplus och karross händer inget.
Öppen krets.
Oavsiktlig kontakt mellan batteriminus och karross händer inget. Det är redan kontakt.
Därför ansluts minus sist, och tas av först.
Batteriet är tydligt märkt med minus och plus.
av andersuw
#1191739
ironjohn skrev:2) Sonen som kan lite mer än mig om bilar säger att nån kompis pappa har sagt man ska ha bilen igång och sen ta loss tändspole en efter en för att veta vilken som är trasig. Stannar bilen så var den hel, fortsätter den att gå så är det den trasiga. Stämmer detta? Om det är så enkelt att hitta vilken som är fel borde ju verkstaden kunna föreslå detta?
Jag skulle aldrig röra en tändspole med motorn igång. Livsfarlig spänning där och skulle det av någon anledning bli överslag ligger man pyrt till. Stäng alltså av motorn innan du rör någon spole. Annars är logiken i testförfarandet i stort sett rätt. Dock kan man inte vänta sig att motorn stannar om man tar bort en frisk spole. Vad man kan vänta sig är att den går sämre om man tar bort en frisk spole och lika illa som förut om man tar bort en trasig. Men som frasse4 redan påpekat är det inte säkert att den här metoden funkar om felet är intermittent. Den trasiga spolen måste bete sig trasigt när man provar.
av Jonas_latt
#1191806
Var i landet bor du?
Byta tändspole är enkelt.
Och ja som frasse4 skrev.
Om du tex har bilen på tomgång. Drar ur ettans. Blir det ingen skillnad med den urkopplad (hörs väl) så e den trasig. Blir bilen sämre så e den hel. Då kan du sätta i första tändspole och göra lika dant med andra spolen. Tills du inte hör skillnad då e den trasig.

Men detta är bara om du har felet jämt. Alltså startar bilen och hör att den låter illa. Då kan du göra detta.

Jag brukar ta någon spole på skroten och ha liggandes hemma.
S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]