Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Walstad90
#1191513
Hejsan. Skulle vilja höra om någon har förslag på vad som kan vara fel med min xc90 från 2003.

Köpte bilen för några dagar sedan hos en bilhandlare i Örebro. På vägen hem, ca 4 mil så stänger bilen plötsligt av sig i farten, men startar igen på ca 1 sekund. Detta hände 4 gånger. Varje gång motorn startade så högg det till i växellådan (automat) vilket kan skada lådan antar Jag? Straxt innan jag var hemma började abs lampan och bromslampan att lysa och det stog "bromsfel stanna snarast". Slog av bilen och på igen och det var borta. Hade bilen inne på verkstad idag och dom fick 4 A4 sidor med felkoder som dom nollställde, provkörde bilen utan att några felkoder kom tillbaka. Vad kan ha hänt? Törs inte åka någon längre tur med familjen då bilen inte käns säker. Bilen har nyss fått en motortvätt. Kan det vara så enkelt att fukt trängt in nånstans och skapat problem?

Tacksam för förslag.

Mvh Johan
av MickeM
#1191539
Motortvätt ska man göra med fuktig trasa. Spola är BIG No no!
Fukt kan orsaka mycket tok, så svar ja!

Bensin eller Diesel?

Men bilhandlaren får väl stå för detta, om det inte är en liten "garagefirma på hörnet"....
Dom tar sällan ansvar.
av Walstad90
#1191632
Det är en bensin, 2.5T.

Ja han får göra det. Nu är alla felkoder raderade, en verkstad har provkört utan att någon kod kommit tillbaka än så länge. Tvivlar på att det hjälper att radera felkoder. Men som sagt så kan kanske den fukt som orsakat bekymmer torkat nu. Ska hämta bilen idag och köra en sväng & se hur det går. Känns inte tryggt att ta bilen på någon längre tripp.

Bilfirman var rätt stor och väletablerad. Dock lät det inte som att han var intresserad av att betala kostnaden för felsökningen. Helst av allt skulle jag vilja lämna in den till Volvo så kanske dom kan se mer Där, samt uppdatera någon programvara om det skulle behövas.

Blir inte klok på bilar..
av Walstad90
#1199733
Ja tyvärr så var det CEM modulen som hade gett sig. När den blev varm efter ca 40-50 minuter så slutade all elektronik att fungera. Hade den inne på Volvo där kalaset gick på otroliga 13000:-.

Ett tips till dig är att låta bilen stå på tomgång. Skruva bort plasten ovanför pedalerna, och blås försiktigt med varmluftpistol på CEM boxen. Stannar bilen då så är det boxen det är fel på. Den kan du, som du säkert vet skruva bort och skicka in till OBD tidning i Karlstad så löder dom om den. Men enligt Volvo gick inte det. Man var tvungen att köpa en ny (såklart) men det går! Dock fick jag mitt kalas betalat av Bilhandlaren så jag orkade inte krångla något.

Men testa gärna med en varmluftpistol och återkom om hur det gick.

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]