Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Emil100
#1191255
Köpte nyligen en T5:a o de såg bra ut. Jag kollade oljan för 20 mil sen (ca 7 mil efter köpet) o då var det vid toppstrecket, såg även då att de droppade liiite grann men tänkte att de va nåt litet. Idag, ca 20 mil efter första oljekollen så såg jag att de droppade betydligt mer och kollade stickan. nu var den under lägsta strecket. Jag gled under bilen och såg då att HELA undre delen av motor/torpedvägg/växellåda är spraylakerat med motorolja, och det droppar från många ställen. Det läcker dock ingenting när motorn är avstängd så min gissning kan ju var att det är nån slang eller liknande som är trycksatt när motorn går på högre varv?.. är ganska gasglad o varvade lite friskt innan jag stängde av bilen i garaget, och oljan har bara läckt där bilen står och inte en droppe på vägen in.
Är det något typiskt som har gett upp eller är det bara att gräva ner bilen o glömma bort den? Vad tror ni är fel?? Vet ej hur jag får hit bilder men tror inte de hade varit till nån hjäp iaf för det är lika mycket olja överallt... :D
Tack för hjälp!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1191285
Oljereturen från turbon är ju en klassiker. Men det kan vara otät oljelock, oljesticka, vevhusventilation eller bakre vevaxeltätningen. Rengöring och en kortare åktur och kika igen kan vara en vettig väg framåt
Användarvisningsbild
av mikeyman35
#1191286
Ta bort kåpan till kamremmen. Är det fullsmetat med olja där inne läcker det antingen från
- packboxar kamaxlar
- Vvt-enheten
- packbox vevaxel
- packbox oljepump
Jag bytte allt detta på min 2.5t..

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
av Emil100
#1191303
Oljereturen låter lite smått skyldig.. är en slang på ca 20-30 centimeter som segår in i nån slags box som ser ganska välanvänd ut.. Jag får väl göra en liten rengöring o starta motorn så får vi se! Tack för svaren
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191370
Marlboroman skrev:vevhusventilation
Med bilen igång ta bort oljelocket och med handen känn som du har insug eller utblås - försiktigt om motor är varm ds
av Emil100
#1191501
Tog bort locket och höll med handen och kände inte minsta blåst oavsett hur nära jag höll, så då kan jag utesluta vevhusventilationen antar jag???
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191620
Det den absolut inte får göra är att blåsa ut - på min bil är det väldigt svagt insug och den motorn funkar bra
Min bil fick det klassiska felet att oljepackningen gick på Turbon och motorn tappade många liter olja mtp att du har liknande symptom så skulle jag be en mekaniker att kolla det
av Emil100
#1191649
Jaa vi kollade runt lite i motorn osv o vi såg att det eventuellt kan komma olja ifrån turbon som sen rinner ner på hela motorn... vilket är ganska logiskt. Vad kostade det att laga turbon på din bil??
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191788
Den var precis bytt när jag köpte bilen :)
Men det ska vara "ganska" enkelt dvs under en timme att göra - om du talar om var du bor kanske nån här vill erbjuda dig att fixa? Kör inte bilen annat än till verkstad ds
Komihåg att använda endast syntetolja pga Turbon ds
av Emil100
#1191856
Jasså är det så pass enkelt? Vet du om det finns några beskrivningar där ute steg för steg hur det går till? Har grannar jag tror kan hjälpa mig isf.. Känns lite lurigt att låta nån som "gjort dehär förr" pilla :D men tack för tipsen!

@bem , Vad blir det sen då? Funderar p&[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]