Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191898
ok :-)-) Jag skulle kolla om kamremmen har hoppat en kugg också mtp p0014
av blackrain
#1191906
Volvoismo skrev:ok :-)-) Jag skulle kolla om kamremmen har hoppat en kugg också mtp p0014
Får göra det också BildBild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av MickeM
#1191927
Det kan ju vara en VVT-enhet som inte rör sig som den ska också....

Elller en tattare som bytt kamrem och inte haft tolkar och/eller inte vridit tillbaka VVT som man ska....
av blackrain
#1191977
MickeM skrev:Det kan ju vara en VVT-enhet som inte rör sig som den ska också....

Elller en tattare som bytt kamrem och inte haft tolkar och/eller inte vridit tillbaka VVT som man ska....
Kan ju mycket väl vara så, har du en liten beskrivning hur jag kollar så att VVT sitter rätt, Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av MickeM
#1192014
Om VVT rör sig som den ska är nästan omöjligt att kolla, då det sker när motorn går.

Jag vet inget säkert sätt att kolla om remmen sitter rätt med mindre än att placera tolkar och göra om proceduren.
Markeringarna på kamaxlarna kan ju hamna nån kugg fel när man släpper dom när remmen spänns.
Dvs låsta axlar, och lösa drev för att ta upp slacket.
Remhjulen är ju inte fasta, utan skruvade mot kamaxeln med avlånga hål, just för denna justerings procedur.

Dessutom kan VVTn göra så bakkanten där tolkarna sätts, inte ligger vågrätt heller. I olyckliga fall....

Edit:
Hmmm..
Men kanske om motorn först dras runt ett varv åt rätt håll för hand att VVT då "nollar sig".....
Då skulle man kunna ställa veven rätt, och sen se om kamaxlarnas spår är vågräta i bakkanten. (Andra sidan toppen där tolkar sätts)
Måste stå på rätt vevaxelvarv givetvis.

Vad tror ni andra om denna teori?
av blackrain
#1192079
MickeM skrev:Om VVT rör sig som den ska är nästan omöjligt att kolla, då det sker när motorn går.

Jag vet inget säkert sätt att kolla om remmen sitter rätt med mindre än att placera tolkar och göra om proceduren.
Markeringarna på kamaxlarna kan ju hamna nån kugg fel när man släpper dom när remmen spänns.
Dvs låsta axlar, och lösa drev för att ta upp slacket.
Remhjulen är ju inte fasta, utan skruvade mot kamaxeln med avlånga hål, just för denna justerings procedur.

Dessutom kan VVTn göra så bakkanten där tolkarna sätts, inte ligger vågrätt heller. I olyckliga fall....

Edit:
Hmmm..
Men kanske om motorn först dras runt ett varv åt rätt håll för hand att VVT då "nollar sig".....
Då skulle man kunna ställa veven rätt, och sen se om kamaxlarnas spår är vågräta i bakkanten. (Andra sidan toppen där tolkar sätts)
Måste stå på rätt vevaxelvarv givetvis.

Vad tror ni andra om denna teori?
Har skruvat bort för att kolla kamremmen, och vad ser jag, den är ju slapp som en gammal ål, motorn är kall, har sätt någon video där man kan spänna spännaren beroende hur temperaturen är, hur gör jag nu Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av blackrain
#1192102
blackrain skrev:
MickeM skrev:Om VVT rör sig som den ska är nästan omöjligt att kolla, då det sker när motorn går.

Jag vet inget säkert sätt att kolla om remmen sitter rätt med mindre än att placera tolkar och göra om proceduren.
Markeringarna på kamaxlarna kan ju hamna nån kugg fel när man släpper dom när remmen spänns.
Dvs låsta axlar, och lösa drev för att ta upp slacket.
Remhjulen är ju inte fasta, utan skruvade mot kamaxeln med avlånga hål, just för denna justerings procedur.

Dessutom kan VVTn göra så bakkanten där tolkarna sätts, inte ligger vågrätt heller. I olyckliga fall....

Edit:
Hmmm..
Men kanske om motorn först dras runt ett varv åt rätt håll för hand att VVT då "nollar sig".....
Då skulle man kunna ställa veven rätt, och sen se om kamaxlarnas spår är vågräta i bakkanten. (Andra sidan toppen där tolkar sätts)
Måste stå på rätt vevaxelvarv givetvis.

Vad tror ni andra om denna teori?
Har skruvat bort för att kolla kamremmen, och vad ser jag, den är ju slapp som en gammal ål, motorn är kall, har sätt någon video där man kan spänna spännaren beroende hur temperaturen är, hur gör jag nu Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Avgaskammen sitter en kugg fel Bild, remmen var ju slapp som satan,

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av MickeM
#1192299
blackrain skrev:Avgaskammen sitter en kugg fel Bild, remmen var ju slapp som satan,

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Spännaren är ju fjäderbelastad, och ligger an konstant. Ska inte kunna bli slapp.

Ta bort och gör om från början.
Kolla extra noga så du har rätt rem och rätt spännare.

Låter som tattarbytt kamrem.
Starta inte ens med slapp rem.
av blackrain
#1192313
MickeM skrev:
blackrain skrev:Avgaskammen sitter en kugg fel Bild, remmen var ju slapp som satan,

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Spännaren är ju fjäderbelastad, och ligger an konstant. Ska inte kunna bli slapp.

Ta bort och gör om från början.
Kolla extra noga så du har rätt rem och rätt spännare.

Låter som tattarbytt kamrem.
Starta inte ens med slapp rem.
Spännaren är ju värmekänslig, ändrar sig beroende hur varm motorn är, finns 3 steg på den, som den satt var den långt förbi het motor, och ändå slapp som satan, gjorde efter ett grymt klipp på Youtube om hur man byter kamrem på v70, spände den till kall motor och blev klockrent, hade lite småryckningar innan som försvann, ett kugg gör nog sitt Bild, nu åter står det om lampan tänds Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]