- tor 17 aug 2017, 16:30
#1192079
Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
MickeM skrev:Om VVT rör sig som den ska är nästan omöjligt att kolla, då det sker när motorn går.Har skruvat bort för att kolla kamremmen, och vad ser jag, den är ju slapp som en gammal ål, motorn är kall, har sätt någon video där man kan spänna spännaren beroende hur temperaturen är, hur gör jag nu
Jag vet inget säkert sätt att kolla om remmen sitter rätt med mindre än att placera tolkar och göra om proceduren.
Markeringarna på kamaxlarna kan ju hamna nån kugg fel när man släpper dom när remmen spänns.
Dvs låsta axlar, och lösa drev för att ta upp slacket.
Remhjulen är ju inte fasta, utan skruvade mot kamaxeln med avlånga hål, just för denna justerings procedur.
Dessutom kan VVTn göra så bakkanten där tolkarna sätts, inte ligger vågrätt heller. I olyckliga fall....
Edit:
Hmmm..
Men kanske om motorn först dras runt ett varv åt rätt håll för hand att VVT då "nollar sig".....
Då skulle man kunna ställa veven rätt, och sen se om kamaxlarnas spår är vågräta i bakkanten. (Andra sidan toppen där tolkar sätts)
Måste stå på rätt vevaxelvarv givetvis.
Vad tror ni andra om denna teori?
Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk