Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blackrain
#1191214
Ny inköpt med lysande motorlampa, får felkod på kopplingspedal och kamaxel givare, bägge är intermittenta, har testat 3st olika kamaxelgivare och haft nere den som sitter på pedalen, men samma fel, nollar jag kan jag köra allt från 100m till 20mil, bilen går som den ska

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av andersuw
#1191218
Vilka felkoder är det närmare bestämt du har? Jag menar själva koderna, inte uttolkningen av dem.
av blackrain
#1191219
andersuw skrev:Vilka felkoder är det närmare bestämt du har? Jag menar själva koderna, inte uttolkningen av dem.
Kör med wow snooper, nu har min Windows padda slutat fungera i ladduttaget så kan inte koppla upp mig just nu, ska lösa det på något sätt Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
av blackrain
#1191226
blackrain skrev:
andersuw skrev:Vilka felkoder är det närmare bestämt du har? Jag menar själva koderna, inte uttolkningen av dem.
Kör med wow snooper, nu har min Windows padda slutat fungera i ladduttaget så kan inte koppla upp mig just nu, ska lösa det på något sätt Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Nu var det luftläckage också BildBild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191234
P0101 och P0014 det är klassiska fel på dessa Volvo motorer dvs Kamställningsventilen och luftmängdmätaren - det finns en chans att det funkar att göra rent luftmängdmätaren med tex CRC Air-Sensor Clean
av blackrain
#1191653
Volvoismo skrev:P0101 och P0014 det är klassiska fel på dessa Volvo motorer dvs Kamställningsventilen och luftmängdmätaren - det finns en chans att det funkar att göra rent luftmängdmätaren med tex CRC Air-Sensor Clean
Har rengjort ventilen nu och lmm, får se hur länge det varar, något tips på art nr på lmm Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191784
Magnetsolenoid (Kamställningsventilen ) för kamaxeljustering till Volvo observera utblås/Exhaust och att det är den nya versionen som kräver ny EL kontakt (kan inte se den ingår eller en ny packning) om du har originalet
https://vparts.se/se/magnetsolenoid-for ... -xc90.html

Luftmassemätare/luftmängdmätaren
https://vparts.se/se/luftmassematare-vo ... 70-xc.html
av blackrain
#1191879
Volvoismo skrev:Magnetsolenoid (Kamställningsventilen ) för kamaxeljustering till Volvo observera utblås/Exhaust och att det är den nya versionen som kräver ny EL kontakt (kan inte se den ingår eller en ny packning) om du har originalet
https://vparts.se/se/magnetsolenoid-for ... -xc90.html

Luftmassemätare/luftmängdmätaren
https://vparts.se/se/luftmassematare-vo ... 70-xc.html
Idag tändes lampan igen, bara p0014 som kod, har ju provat 3st olika kamaxelgivare, den sista var från skroten, är det bara den givaren och magnet solenoiden som sätter den koden eller, nästa blir en ny sådan, eller kan alla kamaxelgivarna som jag provat vara dåliga Bild

Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Volvoismo
#1191884
Är P0101 borta nu efter du gjorde rent LMM ? Hur långt har bilen gått och när byttes kamremmen?
av blackrain
#1191890
Volvoismo skrev:Är P0101 borta nu efter du gjorde rent LMM ? Hur långt har bilen gått och när byttes kamremmen?
Den var inte med denna gången, och motor emission texten kom inte upp heller, har läst mycket om just detta problemet, och kan vara svårt att lösa, ska riva ner skiten och kolla vevhusventilaton, spjällhus ska bort och rengöras, kolla läckage, ska även göra den fruktade diesel rengörningen, som hjälpt mig många gånger, den har gått 31000mil, remmen byttes vid 21, har ägts av ett äldre par sen 2005, så är väl igen koksad Bild


Skickat från min Lenovo A6020a40 via Tapatalk

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]