Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IsakP
#1191167
Hallå! Köpte en väldigt fin gammal xc70 -02 som hade ett missljud vid körning.
Vi konstaterade att de va fördelningslådan efter lite körning på en billyft då ljudet kom därifrån och kardanaxeln stog still. Vad jag förstår efter lite läsning så är det en hylsa i fördelningslådan som vanligtvis blir rensad på splines som överför kraften från växellådan till fördelningslådan.
Nu är det så att jag har tillgång till en xc70 från 2001 med ventilsallad men vars awd fungerade innan toppen rasade som jag tänkte råna på fördelningslåda m.m.
Det jag skulle vilja veta är om man behöver något specialverktyg annat en en slaghammare för hylsan som jag tänkte byta på lådan jag sätter dit!
Om de är något mer man behöver byta i samband med fördelningslådan, packboxar eller dylikt, eller om de är något man bör tänka på eller veta när man byter!
Är tacksam för svar har aldrig ägt en volvo med awd eller skruvat i dom så all information är välkommen.

Mvh Isak
Bilagor
thumbnail_Screenshot_20170812-121702.jpg
thumbnail_Screenshot_20170812-121702.jpg (206.2 KiB) Visad 565 gånger

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]