Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Powerstroke
#1191047
Tjena och hejsan gott folk!

Jag vänder mig hit och till alla ni volvofolk för lite hjälp!

Har upptäckt ett litet problem med min volvo som håller på bli jobbig och kostsam, och det är nämligen att det försvinner olja från motorn väldigt regelbundet. Det händer så ofta att jag måste i stort sett måste fylla på med minst en halv liter VARJE VECKA.
Som ni förstår är detta inte hållbart. Bilen i fråga är en Volvo V70 år 2001, 170 hk. Kört runt 38 mil.

Har grunnat länge på vad problemet kan vara och försökt hitta det utan att lyckas. Vad har jag har gjort för att försöka hitta problemet är följande:
Kikat i expansionskärlet efter körning efter något konstigt eller skum i kylvattnet, men ingenting.
Har även tittat på själva oljan på stickan ifall oljan skulle ha en "oboy" liknande färg eller helt enkelt vara blandat med vatten, men icke, den verkar väldigt "oljig" och fin.
Tittat noggrant runt påfyllningslocket ifall det skulle rinna därifrån, men icke.
Krupit under och tittat noga både före och efter körning efter läckage från både oljepluggen och oljefiltret, ingenting.
Tittat efter blårök från avgaset, ser inget och allt verkar vara normalt.

Nu undrar jag om det är någon som kan veta vart i hela världen all olja tar vägen?!?!

Tacksam för svar! Peace and love.
RN
Användarvisningsbild
av Någonting
#1191073
Det verkar som att du har kollat de mest uppenbara sakerna, så här kommer några förslag på vad mer du kan prova:

Kontrollera att bilen inte läcker olja när motorn går. Det kan hända att oljan bara tränger ut när trycket ökar. Kör den varm och (medans motorn går) kontrollera om du har något läckage under bilen (olja är ju ganska lätt att se även på asfalt).

Medans motorn är igång och varmkörd kontrollera att det inte är övertryck i vevhusventilationen genom att dra upp oljestickan och lägga exempelvis ett kvitto på öppningen. Kvittot ska inte blåsa bort. Gör det det så tyder det på att vevhusventilationen är körd.

Om ingenting fungerar så kan du fundera på att byta till en tjockare olja exempelvis 0w-40 a3. Det löser ju inte problemet, men om inget annat fungerar så kan det sakta ner oljeförbrukningen (om den beror på att motorn är sliten och förbränner oljan)
av Powerstroke
#1191127
Tack för era svar!

Efter ha läst alla inlägg hitills så blev jag en aning visare. Jag gav mig in på att läsa vidare i forumet och även google och youtube när det kommer till just vevhusventilationen och jag har starka själ till att tro det är problemet. Så tack för tipsen!!
Det verkar vara mest sannolikt helt enkelt, med tanke på min bils ålder och miltal. Det verkar vara tydligen ett vanligt problem som jag dessutom inte hade en aning om tidigare.

Nästa steg blir att köpa ett kit för vevhusventilationen och byta den samt rengöra lite. Återkommer med svar efter jag gjort detta och kanske lite bilder!

Ha det gott så länge
av osla
#1191169
med motorn på tomgång varmkörd så kan man öppna oljelocket, är ventilationen täppt eller att den läker kompression ner i vevhuset så kommer locket att hoppa runt och är det riktigt dåligt kommer det att blåsa av. om allt är i ordning så ska locket ligga helt still och helst lätt sugas fast pga undertryck i vevhuset
av Powerstroke
#1191205
Frrla skrev:Kolla stiften nu. Vita/ljusgrå knoppar på något/några/alla av dem och där eldas den upp. Kan äta bra med olja innan man ser rök. Men de är mätbart i utsläpp.
Plockade ut tändstiften och kikade. Är osäker, det ser lite ut som du beskrev det.
Jag åkte även till en drop-in besiktning för att titta mina avgasvärden efteråt! Resultat: Godkänt. Så inget konstigt med avgasen..
IMG_20170813_163728.jpg
IMG_20170813_163728.jpg (1.4 MiB) Visad 2051 gånger
IMG_20170813_163535.jpg
IMG_20170813_163535.jpg (1.24 MiB) Visad 2055 gånger
osla skrev:med motorn på tomgång varmkörd så kan man öppna oljelocket, är ventilationen täppt eller att den läker kompression ner i vevhuset så kommer locket att hoppa runt och är det riktigt dåligt kommer det att blåsa av. om allt är i ordning så ska locket ligga helt still och helst lätt sugas fast pga undertryck i vevhuset
Tack för tipset! ska kika på detta. Tror definitivt att det kan ha något med detta och göra.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1191262
Powerstroke skrev:
Frrla skrev:Kolla stiften nu. Vita/ljusgrå knoppar på något/några/alla av dem och där eldas den upp. Kan äta bra med olja innan man ser rök. Men de är mätbart i utsläpp.
Plockade ut tändstiften och kikade. Är osäker, det ser lite ut som du beskrev det.
Jag åkte även till en drop-in besiktning för att titta mina avgasvärden efteråt! Resultat: Godkänt. Så inget konstigt med avgasen..
IMG_20170813_16728.jpg
IMG_2017013_163535.jpg
Då drar den inte olja på tomgång eller utan belastning (co 2500). men om du fixar problemet och kontrollerar igen så kommer de märkas. lite så jag menade (sorry). att något värde ligger högre än "normalt".

Men de är säkert som du säger om vv. den käkar oljan via den. å lite den vägen jag ville gå. men du han före. inte så lätt att få med alla hjärnceller när man får sova 3-4 timmar mellan varje matning på en 3v gammal :)
av Powerstroke
#1193210
Tillbaks nu efter ett kort tag! Beställde ett vevhusventilationskit från volvo, fick hem det, sen när det var dags för byte så passade den helvetes skiten inte. Vi satte igång motorn och kom på att ventilationen blev helt fel. Motorn började ge ifrån sig massa oroväckande oljud och tomgången kastades upp och ner från 500 rpm upp till 2500 rpm som en slunga! Haha.
Blev något slags övertryck.
IMG_20170820_125654.jpg
IMG_20170820_125654.jpg (1.77 MiB) Visad 2044 gånger
Så vi fick hur som helst öppna upp allt igen och sätta tillbaks det gamla igen. Givetvis rengjorde vi fällan och ingångshålen till själva vevhuset. Det var lite skit som satt där, men till min förvåning mycket mindre än vad jag väntade mig. Iallafall bra och fick det rensat!
IMG_20170820_131025.jpg
IMG_20170820_131025.jpg (1.7 MiB) Visad 2045 gånger
Passade även på att rengöra gasspjällen när vi ändå höll på så det hjälpte min tidigare tomgångspendling lite grann! Nu återstår bara och se om bilen drar lika mycket olja som tidigare efter allt detta! ;)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]