Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1191031
Hej kära medlemmar!
Nu är det så att mitt bakre bromsok har kärvat ett tag och det äter upp mina bromsbelägg.

Är sen tidigare rätt så självlärd när det kommer till mek med bilen. Har bytt samtliga filter som finns på bilen själv, olja, bromsbelägg och skivor men aldrig ok.
Tycker det är rätt kul att göra själv samtidigt som man lär sig och sparar pengar. Men vill inte ge mig på något som jag inte kommer kunna hantera.
Vad säger ni erfarna? Något speciellt man behöver tänka på vid byte?
Behöver man byta båda sidor? De här med att lufta systemet
#1191036
luftning kan jag inte säga på rak arm men tycker inte att de borde vara något annorlunda än något äldre bilar. (har bytt på min gamla syrras bil, s40t4-03) sätt en pinne eller liknande som håller ner bromspedalen ett par cm så den börjar ta innan du tar loss slangarna till oken. när de nya är på plats och allt är klart börjar du lufta med en kompis som fortsätter trycka ner bromsen när luftnippeln öppnas, då drar man normalt inte in eller tillbaka speciellt mycket luft. de kan vara läge att byta båda oken och pumpa genom ny vätska i hela systemet. likaså fram. byter du bara ena så får du ju börja lufta igen när du tar isär andra sidan = onödigt arbete tycker jag.
#1191037
Lätt som en plätt.

Släpp bromsslangen medan oket sitter på plats, men dra åt igen lätt, så ingen vätska rinner.
Ta bort oket, och låt det hänga i slangen, medan du monterar det nya.
Släpp nu bromsslangen på gamla, och montera kvickt på nya. Minimalt spill. Bara att lufta.

Jag brukar låta det stå med öppen luftnippel till det droppar. =oket fyllt. Jag trycksätter koppen när jag luftar, men det går med en medhjälpare som pumpbromsa upp tryck, och sen hålla, medan luftnippel öppnas. Stäng nippeln innan det hela upprepas efter behov.
Håll Bromsvätska i koppen, så den inte blir tom.

Man kan också trycka ner bromspedalen något, när oket är loss. Då rinner inget heller.

Du behöver en 7mm insexhylsa.
Inget man alltid har i verktygslådan.

Notera hur fjäderclipset sitter, innan du tar bort det på gamla oket.

Båda oken bör bytas. Annars risk för ojämn bromsverksn.
#1191040
ingen överhängande risk för ojämn bromsverkan om bara oket på andra sidan är friskt...
det slängs alldeles för mycket riktiga grejer i det här landet, vilket är en onödig miljöpåverkan... :(
#1191042
Hmm okej det låter ju rätt så lätt.
Är väl bara lite orolig allt det här med luft i systemet samt att man måste öppna någon luftnippel m.m
Ska försöka hitta mig några bra videos innan jag ger mig på något.

Har ni någon susning om vad detta jobb skulle kosta på verkstad?
#1191378
Vojje skrev:det slängs alldeles för mycket riktiga grejer i det här landet
Har en polare som jobba med renovering av huvudbromscylindrar han sa att ca hälften av de som kom in för renovering var hela... så när min bilmekaniker (ej bromsproffs) kom springande och ville byta ut huvudcylindern när han bytt ut ett bromsrör pga bromspedalen var konstig.... Sa jag gå och lufta systemet ordentligt ! vilket han gjorde och bromsarna var perfekta efter det :-)-) Luft är hydralsystemens värsta fiende ds
#1191446
Okej måste ge en eloge till samtliga som tagit sig tiden att svara.
Samt att ni är sådana hjältar och hjälper personer som just mig.
Har nu införskaffat samtliga delar och blev även att jag köpte denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000038111/

Har kollat lite filmer samt läst lite information om tillväga sätt.
Men för att kortfatta det jag lärt mig så gör man följande.

Monterar på en kläma på bromsvätskeslangen så att man nyper tillförseln av olja till OK.
Monterar bort gamla oket sedan på med det nya.
När det nya är på monterar man på bromsvätskeslangen för att i sin tur lossa klämman som nyper slangen.

Nu monterar man på vätskeluftaren på nippeln.
Sedan skruvar man på nippeln så att vätskan rinner ner i behållaren tills dess att jag inte kan se mer luftbubblor?
I och med att den har en backventil så kan väl bara vätskan gå en väg?

TACK ÄN EN GÅNG!
#1191505
Tja, luftningen stämmer i grova drag.

Jag rekomenderar en medhjälpare.
Den grejen är nog bra för "grovluftningen" med att bara pumpbromsa några gånger, men jag tror att du också behöver finlufta.
Dvs, medhjälparen pumpbromsar ett par gånger, och sen håller broms. Då öppnar du luftnippeln ett kvarts varv eller så, så bromsvätska sprutar ut.
Bromspedalen kommer då att sjunka, och när pedalen når botten, stänger du nippeln INNAN pedalen släpps upp igen.
Upprepa vid behov.

Bli inte helt rådlös om du behöver lufta efter att du provkört första gången.
Det kan vara lätt att missa lite, men det märker du.
Det går att sticka in armen och lufta på ovan beskrivet vis med bilen på marken.

Obs!
Glöm ej att ständigt hålla koppens oljenivå över botten.
Blir den tom kan du få luft i övriga ledningar också.
Onödigt.

Jag nyper aldrig slangen utan bara kastbyter mellan oken.
Det bara droppar ur ledningen. Inget forsande.
Med bromspedalen nertryckt ca 5cm rinner inget alls.
Löjliga priser XC70

Är tveksam till att nypriserna sjunker ä[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]

Väcker gammal tråd, har exakt samma fel[…]

Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]