Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JoLindgren
#1191015
Hej!
Jag har ett problem med min S60, 2.4 liters motor. Det är så att när jag gasar så tuggar/rycker bilen till, tror att det kan vara drivknut eller liknande som ställer till det, men om jag har fullt rattutslag till höger eller vänster så varken knackar eller knäpper det som det brukar göra vid sådant problem. Det gör mig ytterst förvirrad och skulle uppskatta hjälp väldigt mycket.
av MickeM
#1191038
Du har inte dåliga motorfästen då?
Mycket vanligt med tiden och milens rätt.

Övre/bakre syns bäst uppe på motorn.
Nedre/främre är oftast helslut, och syns när plasten under motorn demonterats.

Drivknut? Nej nej.
Så glappa kan dom inte bli
Har du sen inget knäppande när du svänger, kan du släppa dom.
av JoLindgren
#1191152
MickeM skrev:Du har inte dåliga motorfästen då?
Mycket vanligt med tiden och milens rätt.

Övre/bakre syns bäst uppe på motorn.
Nedre/främre är oftast helslut, och syns när plasten under motorn demonterats.

Drivknut? Nej nej.
Så glappa kan dom inte bli
Har du sen inget knäppande när du svänger, kan du släppa dom.

Det kan mycket väl vara så! Det låter ganska logisk när du säger det, ska genast kolla upp! Tack så hemskt mycket!
av nissesvolvo
#1191409
Det är inte abs som låter? Eller är det mer ett ryck/glapp vid gaspådrag?
Om det är abs som låter så kan det vara en sprucken abs ring. Kan va lite svårt att se med blotta ögat men
om man bänder lite försiktigt med en mejsel så märks det tydligt.
av JoLindgren
#1193316
nissesvolvo skrev:Det är inte abs som låter? Eller är det mer ett ryck/glapp vid gaspådrag?
Om det är abs som låter så kan det vara en sprucken abs ring. Kan va lite svårt att se med blotta ögat men
om man bänder lite försiktigt med en mejsel så märks det tydligt.

När jag gasar så rycker det på ett sätt som att det skulle va dåligt med bränsletillförsel eller liknande, det är så svårt att förklara. Fick ett tips om att det skulle kunna vara insprutningen, även nått så enkelt som tändstiften, men det sistnämnda tvekar jag på.
När jag gasar så är det som en ryckande/vibrerande känsla, den går konstigt vid låga hastigheter under gaspådrag.
av MickeM
#1193341
Visst kan det vara stiften.
Vakuumläck.
Gasspjället. (Årsmodell på bilen?)
Se till att gå felkoder utlästa med Volvoanpassad läsare. Ingen universal-OBD, för den visar kanske inget, fast det finns felkoder.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]