Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1190917
Volvo V70 2.4 B5244S 2007

Fick utbytt kontaktrullen på bilverkstad pga återkommande "antisladd service erfordras".

Nu försvann antisladd meddelandet, men farthållare, radioknappar och tuta fungerar inte mer.

Antar att SRS och antisladd fungerar då det inte finns felkoder satta på det, men nu finns det två nya felkoder:
CEM-DD51 kommunikation med SWM styrenhet signal saknas
ECM-922C konstantfarthållare kommunikationsfel

De sa att bilen hittar nya rattvinkelgivaren automatiskt.

Kontaktrullen byttes utan att batteriet kopplades bort.

Har provat koppla loss batteriet i 30 min men ingen skillnad.

Är det något mer man kan prova eller är det tillbaka till verkstan ?

Någon annan som råkat ut för samma sak ?
#1191000
Vad är det för verkstad som inte kollar att grejerna funkar efter åtgärd? Felkoderna tyder på att andra styrenheter inte längre kan få kontakt med rattstyrenheten (SWM). Alltså har verkstaden troligen på ett eller annat sätt lyckats sabba eller koppla ur kablaget mellan SWM och andra styrenheter eller åstadkommit något fel på SWM själv. Kontaktrullen sitter monterad i SWM. Bara att åka tillbaka till verkstaden och reklamera jobbet.
#1191101
Kontaktrulle och SWM är två olika delar. Om det var kontaktrullen som diagnosticerades som felorsak borde man inte bytt SWM.
#1191175
Det var Mekonomen verkstad som bytte kontaktrullen.

Det är rätt del som monterats, bilen har DSTC, artnr: 31313083.

När jag frågade mekanikern sa han att allt fungerar, när jag testade fungerade inget.

Kopplade upp bilen mot VIDA och testade SAS, och den fungerar som den ska, testade sedan knapparna till farthållaren och där hände inget alls vilken knapp jag än tryckte på, så det verkar som allt fungerar utom tuta och rattknappar.

Enl Vida så behövs mjukvara laddas till kontaktrullen.
#1191206
Om jag minns rätt sitter rattvinkelgivaren integrerad i kontaktrullen på den här årsmodellen. Den behöver troligen mjukvara. Själva kontaktrullen behöver det inte. Det är ju bara en kabelrulle.

Att tuta och rattknappar inte funkar skulle kunna bero på att ratten eller delar i ratten inte är korrekt inkopplade mot kontaktrullen. Å andra sidan pekar dina felkoder på att felet sitter i kommunikationen mellan CEM/ECM och SWM.
#1191243
Det stämmer att rattvinkelgivaren sitter i samma enhet som kontaktrullen.

SAS fungerar, men den kanske behöver kalibreras ?
SRS finns inga felkoder.

Felkoderna på ECM och CEM relaterar till farthållare, inkoppling fungerar inte, AQ

Rattknappar och tuta går väl bara rakt genom kontaktrullen för att koppla ihop ratten med resten av bilen ?

Mätte på gamla kontaktrullen och där går det rakt igenom mellan några pinnar.
#1191247
Ja rattknappar och tuta går rakt igenom kontaktrullen och sedan till SWM (i vart fall knapparna). Har inte kollat om SAS behöver kalibreras efter byte men det är mycket möjligt. Det kan du ju se själv i VIDA om du kikar på vad som gäller vid byte av kontaktrulle.
#1191887
Trevligt att det funkar igen och att det var kablagefel kommer inte överraskande. Brukar ofta handla om det när det strular efter byte av någon elkomponent.

Superkort klipp men så här ser det ut f[…]

Hamnat i världens undergång. Ullared en[…]

@White , Så länge är det faktist […]

@White , Det är tillfredsställande ;-)[…]