Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Storfot
#1190460
Nu börjar det bli hög tid att göra något åt bilstereon (HU603) i min V70-02.

Prio 1 (krav):
- Musik från mobilen
- Handsfree (med bra kvalitet)
- Bluetooth
- Automatisk anslutning till mobilen varje gång stereon slås på

Prio 2 (önskvärt):
- Kunna använda rattknapparna. (Jag har inget större behov av knapparna egentligen, men jag ogillar knappar som finns fast inte fungerar.)
- Kunna hantera åtminstone två telefoner automatiskt.

Prio 3 (bonus):
- Gärna snyggare än originalet
- Kunna spela musik från usb-minne
- Kompatibel med Android Auto


Budgetvarianten är väl en Grom eller liknande att koppla i cd-växlaruttaget (Detta verkar vara motsvarande pryl av annat märke: https://cdbilradio.se/modellanpassat/vo ... face-volvo).

Fördelar:
- Det billigare alternativet
- Enligt dokumentationen så verkar den uppfylla mina prio 1&2-krav
- Enkel installation

Nackdelar:
- Inga prio 3-krav uppfylls
- Det verkar råda delade meningar om ljudkvaliteten. (Jag såg några omdömen på forumet om burkigt ljud och dålig handsfree medan andra säger att det är bra ljud.)


Den lyxigare varianten är ju en ny stereo. I så fall kör jag nog på en dubbel-din, eftersom det finns gott om plats så är det ju lika bra att utnyttja den. (Jag funderar på denna: https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dmx-7017bts.html. Den har ingen skivläsare dock, jag försöker bestämma mig för om det är en nackdel eller om det bara är bra att utnyttja utrymmet till större skärm istället.)

Fördelar:
- Kan uppfylla alla kraven om man köper "rätt" prylar
- Känns klart fräschare

Nackdelar:
- Dyrt
- Mer stöldbegärlig
- Ny ram behövs
- Antennadapter behövs
- ISOadapter behövs
- Rattkablage behövs (Behöver jag fortfarande en separat ISOadapter eller ingår den delen i rattkablaget)
- Extra kablage för att koppla rattkablaget till stereo av ett specifikt märke behövs

Osäkert:
- Fungerar resten av ljudsystemet fullt ut? Då tänker jag främst på den stora mitthögtalaren fram, fungerar den utan vidare med en "standardstereo" med isokontakt. (Som ni kanske märker så var det ett tag sedan jag höll på att koppla stereo och på den tiden hade man ju två eller fyra utgångar som kopplades direkt till lika många högtalare.)
- Det verkar råda delade meningar om ifall originalstereon måste plockas bort i mjukvaran eller inte. Någon som har koll på det? Kan man enkelt göra det själv i Vida i så fall?

Åsikter/råd om allt detta?
Hjärnan säger "växlaradapter" och hjärtat säger "riv ut stereon och köp nytt" så just nu har jag lite beslutsångest.
av Storfot
#1191268
2ägaren skrev:Du har förmodligen ingen mitt högtalare fram, så det behöver du inte tänka på iaf :)
Det verkar du ha helt rätt i. Jag hade bestämt för mig att jag hade det, men tydligen inte.
av polkakung
#1191528
Jag köpte en GROM-kopia på ebay till min V70 -03, kopplade den till ett BT4-handsfree med kontroller, samt ett störningsfilter däremellan. Låter bra, enligt mig som gammal studiotekniker iaf. La in ett volvo--slutsteg från skroten under framsätet och allt blev dubbelt så bra. För mycket bas till en början men det finns ju ett dolt EQ i HU603. Enda problemet är att få inredningen tyst och backspegeln stilla. Det här var egentligen en tillfällig lösning men jag tror inte att jag kommer köpa något nytt.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1191563
Jag körde GROM i flera år att det funkade fint med BT och spotify. Riktigt bra ljud och byte av låt med rattknapparna funkade. Dock var det riktigt kasst ljud med handsfree, men mikrofonen sitter med en 3,5 mm monokontakt så det borde ju gå att köpa en bättre mic löst...
av Storfot
#1192419
Jag ser att det finns några butiker som säljer Autoleads konverteringskit, bestående av monteringsram + adaptrar inkl.rattstyrningskablage för 800-900 och då känns det genast mer prisvärt än när man plockar ihop prylarna löst, så det lutar åt en ny stereo och ett sådant konverteringskit.

MEN...det finns i utförande med grå eller svart monteringsram och jag blir fasen inte klok på vilken som ska matcha resten av panelen i min bil. Jag har alltid tänkt på min inredning som svart, men panelen är ju faktiskt mer mörkgrå än svart. Kollar man på bilderna så tycker jag att den grå verkar närmast, men det är ju svårt att säga när man bara har bilderna. Många butiker verkar dessutom bara sälja den svarta varianten. Jag hittade denna text på ett ställe: "om bilen är en 2004 årsmodell så kan det vara så att stereons originafärg är Svart eller Grå. Om den är Grå välj istället DFP-10-04LG." Det skulle ju tyda på att -02 alltid skulle matcha svart utförande.

Någon som har koll på detta?
(Manual till monteringsramen med bilder finns här: http://armour.nordicshops.com/dokument/ ... manual.pdf )
av Storfot
#1192422
Jag har tydligen dålig koll på vad jag egentligen har i bilen också. Jag insåg just att stereon heter HU-803 och inte 603 som jag råkade skriva först. Det borde väl innebära att jag har premiumsystem med slutsteg och mitthögtalare? Men mitthögtalaren hördes som sagt inte och något slutsteg har jag inte sett, men jag får ta en titt om jag missat det... Det bör i så fall finnas under passagerarstolen om jag fattat rätt?
av 2ägaren
#1192434
Japp, du ser slutsteget lättast från baksätet under passagerarstolen. 803 så har du förmodligen mitthögtalare ja, men det är inget jag skulle koppla in med ny stereo iallafall.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1192459
På en 02 har du grå plast.

803 har inget inbyggt steg så du måste ha ett under sätet för att få ljud alls. Däremot måste du nog inte ha premiumhögtalarna för det. Det kollar du lätt genom att se om du har två högtalare per sida nere på dörrarna fram.

Finns adapter för att driva originalsteg med eftermarkmadsstereo men jag tyckte aldrig att ljudet blev så bra när jag körde så. Blev löst slutsteg där bak istället.
av Storfot
#1192619
Nu har jag kollat lite närmare. Mitthögtalare finns...den var bara inte aktiverad på stereoenheten. (Jag provlyssnade lite men tyckte inte direkt att det blev varken bättre eller sämre.)
Ett slutsteg hittade jag minsann också.
Högtalare har jag bara en per dörr.

Det bör väl i så fall vara detta installationskit jag behöver: http://www.pmshopen.se/s70-v70-xc70-200 ... 004-p-2633 (Kostar 1199, blev några hundralappar dyrare för ett system med förstärkare.)
Slutsteget ser jag väl egentligen inget behov av, men när det nu sitter där så är det väl enklast att låta det sitta kvar. Jag antar att det måste dras om högtalarkablar annars.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]