Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1189944
Hej!
Tog i lite väl mycket åt fel håll när jag skulle ha loss det gamla fjäderbenet på en Volvo V70-2002. Drog allting utåt istället för att trycka fjäderbenet inåt. Vad har jag nu dragit isär eftersom jag inte kan trycka tillbaks för att få i muttern varken med handkraft eller när försökt dra på plats med hjälp av spännband?
Se bild. Vad göra?
Bilagor
IMG_6973.JPG
IMG_6973.JPG (1.62 MiB) Visad 671 gånger
#1189994
Jepp!
Du har dragit isär inre knuten, så den ramlat isär.
Har du manuell låda får du pussla kladdiga kulor.
Har du automat, kan du med lite tur få ihop den med känsla, alt ta loss inre damasken så du ser.
Det är olika inre knutar på manuell och automat.
#1190031
klacken skrev:Tror också på inre drivknut som kommit ur lådan.
Nej, ramlat isär.
Ur lådan skulle synas, och klicka in igen bara splinesen är rätt.
En ur-trillad kula bakom skålen, så blir axeln för lång.
#1190036
Tack för input (o flyttande till rätt forum). Det är en manuell växellåda. Nästa fråga: hur går jag tillväga för att kunna få de kladdiga kulorna på rätt plats? Jag har bara domkraft (inte tillgång till lyft) och inga specialverktyg. Det finns inga dumma frågor sägs det...: jag antar att jag behöver plocka loss något för att kunna lösa detta, vad? Jag är helt novis och behöver hjälp steg för steg. Tips på bra youtubevideo?
#1190402
Hade äntligen samlat mod till mig för att ge mig på detta (drivknut).. När jag vred på framhjulet (framåt/bakåt med handkraft) hördes ett litet kraschande ljud och något som jag inbillade mig var kulorna som rörde sig och därefter kunde jag faktiskt rätta till "cambervinkeln" och utan problem få övre bulten till fjäderbenet på plats igen. Problemet löst, som av sig självt tänkte jag..(!!?) Bör kanske lägga till att backväxeln legat i hela tiden och att jag kunde se att motstående sidas framhjul också rörde sig lite i takt med att jag vred hjulet.
Sedan var det dags för provkörning. Lägger i växeln, och inget händer. Provar 1:an, 2:an och backen. Nada. Vågar inte släppa upp kopplingen exakt hela vägen men inget händer trots att jag passerar långt ifrån mitt normala dragläge. Vad har jag nu ställt till med?!
#1190405
Som sagt:
Inre knuten har ju ramlat isär!
Du har stålkulor lösa inuti damasken nu.
Det är kulorna som överför kraften från yttre skål till axeln.
Så här fungerar en CV-knut:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Constant-velocity_joint


Om du ber en medhjälpare försiktigt släppa upp kopplingen, kommer du se inre damasken snurra, men inte axeln.
Inre damasken kan gå sönder av detta, men har den inte redan gjort det, så kan du nog göra denna koll.

Vrid hjulet max och titta framifrån, och medhjälpren har backen, för säkerhetsskull, om det plötligt hugger tag.....

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]